Jump to content
Annons

keypad till laptopen


Michael

Recommended Posts

jag fick en jäkla häftig idé igårkväll när jag försökte sova! eftersom jag sitter med en laptop med ett tangentbord jag gillar känns det jobbigt att köpa ett externt sådant som dessutom bara kommer ta plats, men det jag saknar är möjligheten att byta knappar eller tejpa fast egna små lappar med shortcuts och sådant till cubase...

så...

http://accessories.euro.dell.com/sna/Produ...uctlisting.aspx ! 😉 grymt, eller hur? jag visste inte ens om att sådan fanns tills jag sökte imorse men det är ju grymt smidigt att ha till vänster om datorn, tangentbordet i mitten och musen till höger. sen byter man ut knapparna eller sätter dit klisterlappar så tex det ser ut så här:

Vanligt:
-----------------
Num | / | * | - |
Loc |   |   |   |
-----------------
 7 | 8 | 9 |   |
   |   |   |   |
------------| + |
 4 | 5 | 6 |   |
   |   |   |   |
-----------------
 1 | 2 | 3 | E |
   |   |   | N |
------------| T |
   0   | . | E |
       |   | R |
-----------------

Min:
-----------------
Num |   |   |Rec|
Loc |   |   |   |
-----------------
   |   |   | V |
   |   |   | S |
------------| T |
   |   |   |(i)|
   |   |   |   |
-----------------
<< |ST | >>| M |
   |OP |   | i |
------------| x |
 PLAY  |st | e |
       |op | r |
-----------------

och de tomma knapparna kan man ju lägga dit sina favoritverktyg i eller kanske olika skärmuppsättningar beroende på om du mixar, spelar in, programmerar trummor osv... fan vad najs. frågan är bara var man får tag på en sån där keypad utan att beställa på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla bara upp att det funkar med dina applikationer. Det finns nämligen två olika principer för UBS-keypad, och det är sällan det framgår vilket som gäller.

Den ena modellen skickar "nu har han tryckt på siffran 5", den andra modellen skickar "nu har han tryckt på keypad-knappen i mitten". Skillnaden är att vissa program använder keypade för särskilda kommandon. Den första modellen funkar inte med de programmen.

Jag köpte typ 1 för att köra ihop med Sibelius, men det blev till att byta med en gång.

Gunnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har inte cubase framför mej just nu på jobbet men jag är ganska säker på att den ser skillnad på en "num 5" och en vanlig 5...fast det skulle ju inte spela så stor roll ändå. får ju undvika att använda enterknappen som play i värsta fall och sen köra på som vanligt.

jag ska kolla upp det här hemma 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har inte cubase framför mej just nu på jobbet men jag är ganska säker på att den ser skillnad på en "num 5" och en vanlig 5...fast det skulle ju inte spela så stor roll ändå. får ju undvika att använda enterknappen som play i värsta fall och sen köra på som vanligt.

Cubase vet ju inget om numpaden, det är operativet som skickar vidare varje keystroke till cubase. Problemet är väl att vissa numpads som trombonisten säger enbart skickar koder för siffror. Inte för att jag stött på något sådant.

Men detta kanske kan vara ett vettigt alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, idén är ju inte ny precis. Har diskuterats om detta på forumet förr, framförallt trådlös numpad. Alternativt att använda en PC-fjärrkontroll. Tror maxmaxmax köpte någon av de prylar vi rekade fram, kolla med honom om det funkar bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehh... ifall det inte var uppenbart; meningen med att köra trådlöst är såklart att kunna styra Cubase på avstånd, t.ex i sångbåset. Kan såklart även kompletteras med en extra skärm, om man nu inte ser så bra på avstånd. Speciellt enkelt är det med en laptop som redan har extra skärmutgång. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här verkar vara ett (om än dyrare och större) alternativ till en vanlig numpad. Man kan flytta runt tangenterna som man vill och även lägga in egna underlägg 🙂

http://www.ergodex.com/content.php?id=12

http://www.cluboc.net/reviews/input_devices/ErgoDex/ (Test)

(Edit: Inkluderade en länk till ett produkttest)

Redigerat av Belldozer
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
alfonz (oregistrerad)

Har precis införskaffat en sådan här(som nämndes ovan) tíll min laptop:

5010067581.jpg

Kom att tänka på att den trådlösa kommunikationen kanske kan ge upphov till störningar vid inspelning(som hos mobiltelefoner).

Har inte vågat öppna förpackningen ifall så vore fallet, för då kan jag ju lika gärna lämna tillbaks den igen.

I specifikationen anges att radiovågslängden ligger på 27Mhz(low power).

Är det någon som har någon spekulation, vetskap eller erfarenhet om detta kan funka utan störningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

alfonz (oregistrerad)
Har precis införskaffat en sådan här(som nämndes ovan) tíll min laptop:

Kom att tänka på att den trådlösa kommunikationen kanske kan ge upphov till störningar vid inspelning(som hos mobiltelefoner).

Har inte vågat öppna förpackningen ifall så vore fallet, för då kan jag ju lika gärna lämna tillbaks den igen.

I specifikationen anges att radiovågslängden ligger på 27Mhz(low power).

Är det någon som har någon spekulation, vetskap eller erfarenhet om detta kan funka utan störningar?

Ok! Sökte vidare lite på forumet och upptäckte att detta tydligen inte var nåt problem:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=3707

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...