Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

http://www.di.fm/edmguide/edmguide.html

VECKANS FETEDIT:

DISCLAIMER

This guide i a non-technical, irreverent critique of electronic dance music. It's purpose is to entertain before it informs. I suppose it could be used as a credited resource or educational primer, but that's not recommended since I made most of it up. Several biases here are celebrated lavishly, because downcasting people for their taste in music is close-minded. Except if their taste in music sucks.

Redigerat av dbd
Annons
Postat
  gol sa:
.. tĂ€nk vad man inte visste đŸ˜Č ..

Nu kÀnns allt glasklart!

ErkĂ€nn att den Ă€r grym 🙂

Postat

Jepp! mycket! Jag vet nu att det Ă€r 'Anthem Trance' som jag lyssnar pĂ„! đŸ˜Č

.. tack för lÀnken!

Postat

ja lyssnar pÄ 'not trance' tydligen... lol vikket pucko assÄ...sÀmre o dela in trancen i :

chill

uplifting/melodic

proggressive

slask

hehe.. nÀÀ dÀr va ja lite orÀttvis... men vad ja menar Àr att OM man ska dela in trance i olika genres... gör dom fÄ... fast det gÄr ÀndÄ inte dela in lÄtar eftersom de flesta Àr hybrider...

Postat (redigerat)
  Carl_B sa:
ja lyssnar pÄ 'not trance' tydligen... lol vikket pucko assÄ...

Jag hĂ„ller med dig dĂ€r iofs, "not trance" genren har blivit sĂ„ stor att den inte borde ratas ivĂ€g som "not trance". Det finns mycket bra inom den genren, dock hĂ„ller jag med han som skrivit den om att det Ă€r trĂ„kigt nĂ€r "trancebyggen" i breaken gĂ„r till överdrift đŸ˜Č

Redigerat av dbd
Postat

Blir upprörd varje gÄng jag lÀser den dÀr "guiden"... Eftersom killen har rÀtt dÄlig koll pÄ trance indelningen sÄ lÀr han vÀl ha lika mycket fel pÄ de andra stilarna ocksÄ? Och eftersom jag inte kan sÄ mycket om de andra sÄ kan den dÀr guiden leda till att jag fÄr fel uppfattning om en musikstil...

Sen att den Àr allt utom objektiv gör ju att man mÄr illa. Han vrÀker ur sig svordomar och fördömmelse över de stilarna han inte gillar, helt utan konkreta argument.

Nej, ush och fy pÄ denna pinsamma "guide"...

Postat

I was once walking down the street late one night and a hooker called to me from the curb, asking me if I was looking for some fun.

"No thanks, Miss," I replied, pulling out a pair of headphones.

"I've got Disco House, the most fun there is."

She nodded completely in agreement.

"Word. Be on your way, then."

Postat
  patrik sa:
Blir upprörd varje gÄng jag lÀser den dÀr "guiden"... Eftersom killen har rÀtt dÄlig koll pÄ trance indelningen sÄ lÀr han vÀl ha lika mycket fel pÄ de andra stilarna ocksÄ? Och eftersom jag inte kan sÄ mycket om de andra sÄ kan den dÀr guiden leda till att jag fÄr fel uppfattning om en musikstil...

Sen att den Àr allt utom objektiv gör ju att man mÄr illa. Han vrÀker ur sig svordomar och fördömmelse över de stilarna han inte gillar, helt utan konkreta argument.

Nej, ush och fy pÄ denna pinsamma "guide"...

tack.. hÄller med dej helt o hÄllet!

Postat (redigerat)
  patrik sa:
Blir upprörd varje gÄng jag lÀser den dÀr "guiden"... Eftersom killen har rÀtt dÄlig koll pÄ trance indelningen sÄ lÀr han vÀl ha lika mycket fel pÄ de andra stilarna ocksÄ?

Nej jag kan sĂ€ga att generellt har han bra koll pĂ„ house, techno och break-biten i alla fall. Och eftersom ingen hittills kommit pĂ„ nĂ„gra vettiga namn för alla musikstilar inom elektronisk musik, sĂ„ ska vĂ€l nĂ„gon vara först đŸ˜Č Jag tycker de flesta producenter Ă€r vĂ€ldigt glada för att koka ihop mĂ€rkliga ord-kombinationer av för att beskriva genren pĂ„ sina alster, (lĂ€s: Progressive epic uplifting trance osv) och det Ă€r ungefĂ€r lika lĂ€tt att lĂ€sa ut exakt hur en sĂ„dan lĂ„t lĂ„ter, som att lĂ€sa ut exakt hur en lĂ„t inom genren "trance" lĂ„ter. i och med att alla verkar ha olika definitioner av "progressive" "uplifting" osv. Exempel: Vem ska egentligen bestĂ€mma vad ordet "progressive" betyder? DJ Tiesto? John Digweed? Jag har inget bra svar. Men dĂ€remot, tĂ€nk vad praktiskt det hade varit om alla gĂ„tt efter denna genreguiden... 🙂

Visst, den Àr inte 100% sÀker pÄ alla stÀllen, och den Àr subjektiv och ironisk. Men hur skoj hade det varit med en 100% seriös och kliniskt ren guide?

Redigerat av dbd
Postat

Visst, den Àr inte 100% sÀker pÄ alla stÀllen, och den Àr subjektiv och ironisk. Men hur skoj hade det varit med en 100% seriös och kliniskt ren guide?

Ok, du har ju rÀtt i det du sÀger. I alla fall om man lÀser det mer som en serietidning för att roa sig, Àn för att fÄ information. Visst kan jag tycka att det Àr lite skojigt med hans utlÀgg om varför trance och rave inte Àr sÄ bra som man sjÀlv tycker.

Men Àr jag ute och letar infromation om nÄgonting sÄ ser jag hellre en kliniskt ren sida som objektivt skriven.

Vem ska egentligen bestÀmma vad ordet "progressive" betyder?

Bra frÄga. Det Àr ju som du sÀger egentligen en personlig uppfattning man har om vad man lyssnar pÄ. SÄ egentligen finns det vÀl inget rÀtt eller fel.

Dock nĂ€r flera stycken tycker likadant sĂ„ kan det tillslut komma till en punkt dĂ€r det ses som rĂ€tt (och nu menar jag dĂ„ inom detta Ă€mne, musikgenres, spĂ„na inte vidare pĂ„ detta nu och fĂ„ det till en politisk disskussion 😉 ).

Postat
  patrik sa:
spÄna inte vidare pÄ detta nu och fÄ det till en politisk disskussion

NejdĂ„ 😉 Men visst hade det varit praktiskt om folk anvĂ€nt denna sidan som referens, nĂ€r de ska beskriva olika stilar? SĂ„ nĂ€r nĂ„gon i framtiden ser ordet "breaktrance" bara kan gĂ„ in pĂ„ sidan och lyssna pĂ„ ett exempel och veta vad som menas. (Förutom möjligtvis "non-trance" som var lite vĂ€l subjektiv beskrivning 🙂).

Postat (redigerat)
  patrik sa:
Ok, du har ju rÀtt i det du sÀger. I alla fall om man lÀser det mer som en serietidning för att roa sig, Àn för att fÄ information.

Äh visst Ă€r den informativ 😉 Den Ă€r trots allt en bra beskrivning av de olika stilarna och hur de har utvecklats, man behöver ju faktiskt inte lĂ€sa hans Ă„sikter om man inte vill. Man fĂ„r tycka vad man vill om denna guiden, jag gillar den skarpt 🙂 Nu lĂ€gger jag ner.

Redigerat av dbd
nattvaktaren (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  dbd sa:
...Vem ska egentligen bestÀmma vad ordet "progressive" betyder?

Jag.

Samla Mammas Manna spelade prog. Punkt.

😉

Redigerat av nattvaktaren
Postat

Hmm. 😉

Är "Pugh Rogefeldt" killens riktiga namn eller kommer det sig av en ordvits? Han var vĂ€l lite proggare han med? Stockholm, stockholm... var blev det av honom tros?

Annars tycker jag att dansmusiksajten Àr kool faktiskt. Kommentarerna stÀmmer ju i det mesta t om... ;-)

Postat

Mycket imponerande sida. Grymt proffsig!!! 🙂

DÀremot sÄ Àr jag inte helt med pÄ varför man mÄste kategorisera sig till döds?

Är det för att det finns mĂ€nniskor out there utanför Sundbyberg som bara lyssnar pĂ„ Beat-Trance 122 bpm, och inget annat? :rolleyes: Eller Ă€r det kanske ett sidointresse utanför sjĂ€lva musiken som skapar det hĂ€r....Ă€sch jag e vĂ€l för gammal för att fatta 🙂

Jag tycker det rĂ€cker med Rock, pop, blues, jazz, marsch och dunka-dunka 🙂

Postat

Tips till alla, lÀs disclaimern... *harkel*:

"This guide i a non-technical, irreverent critique of electronic dance music. It's purpose is to entertain before it informs. I suppose it could be used as a credited resource or educational primer, but that's not recommended since I made most of it up. Several biases here are celebrated lavishly, because downcasting people for their taste in music is close-minded. Except if their taste in music sucks."

And back to the ordniarie sÀndningar:

Har vart inne dÀr nÄgra gÄnger och som ni redan pÄpekat har han fel pÄ en massa stÀllen, men det Àr inte sÄ mycket att göra Ät. Att anvÀnda den som en guide till elektronisk dansmusik Àr dÀremot ej att rekommendera, dels pga det helt subjektiva innehÄllet, dels pÄ antalet pÄhittade och malplacerade genrer.

Postat
  royen sa:
Att anvÀnda den som en guide till elektronisk dansmusik Àr dÀremot ej att rekommendera, dels pga det helt subjektiva innehÄllet, dels pÄ antalet pÄhittade och malplacerade genrer.

Tja nĂ„gon ska ju hitta pĂ„ namn för genrer 😉

Postat

Jojo, visst, men att ta med genren "neurofunK", som ivf jag inte har stött pÄ nÄgon annanstans och som dessutom lÄter precis som all annan drum n bass som kommer frÄn england just nu kÀnns lite som att försöka flasha med lite triviala fakta.

Dessutom Ă€r dub inte house, och house Ă€r (rent historiskt) techno-disco, och trance Ă€r house, och drum n bass Ă€r hardcore som Ă€r techno och house osv osv, och allt Ă€r till syvende och sist till största delen blues. (oj, jag fick ihop en mer korrekt och kortare guide pĂ„ tvĂ„ röda!) 😉

Postat

jag tyckte mkt av det som stod dĂ€r stĂ€mde faktiskt 😄

Inte allt - sjÀlvklart...

Men det var bra pÄ vissa bitar - Àven om han skrev *I made it all up*

Men det var oxĂ„ rĂ€tt pĂ„ mĂ„nga stĂ€llen 😳

Postat

Och om inte annat sĂ„ Ă€r det kul at lyssna pĂ„ alla ljudklipp för att fĂ„ inspiration... 😉

Postat
  insolitus sa:
Och om inte annat sĂ„ Ă€r det kul at lyssna pĂ„ alla ljudklipp för att fĂ„ inspiration... 😉

för mej funkar a state of trance bra... eller bussen, spÄrvagnen, pendeln, kÀrringen som gÄr över gatan ja vad vet jag... bÀttre Àn den skiten...

Postat (redigerat)
  Carl_B sa:
för mej funkar a state of trance bra... eller bussen, spÄrvagnen, pendeln, kÀrringen som gÄr över gatan ja vad vet jag... bÀttre Àn den skiten...

Det Ă€r sĂ„ sött att du blir sĂ„ upprörd av detta 😉 Du vet vĂ€l att det Ă€r hĂ€lsovĂ„dligt att vara för seriös?

Redigerat av dbd

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.