Jump to content
Annons

Mikrofon till M-Audio Fast Track USB

Recommended Posts

Doktorn (oregistrerad)
Postat

Jag har bestÀmt mig för att köpa ett M-Audio Fast Track USB-kort eftersom det passar mina behov ganska bra...spelar nÀstan bara in gitarr och sÄng nÀr jag spelar in mina lÄtar och enligt testet i senaste Studio passar det hÀr kortet bra i sÄdana fall. Nu tÀnkte jag leta efter en hyfsad mikrofon till kortet som ser ut sÄhÀr:

http://www.music-town.de/onlineshop/bilder...asttrackusb.jpg

Är den mikrofoningĂ„ngen standard för mikrofoner man köper i affĂ€r nuförtiden? Prisklassen pĂ„ mikrofonen jag letar efter Ă€r ca 500-800 kr. Tack pĂ„ förhand.

Annons
Postat

LÀgg till 200:- kronor sÄ fÄr du en Studio Projects B1 för 999:-

FörjÀkla bra mikrofon för pengarna.

Postat

Som vanligt rekommenderar jag TSM MT87S. Det Àr den bÀsta lÄgprismic som jag testat. Har dock inte testat att mica stÀrkare med den Àn, men till akustisk gitarr funkar den grymt bra tycker jag.

Ligger pÄ 695kr. Hoppar du upp ett snÀpp i pris finns det ju ADK A51 och Studio Projects B1, bÄda Àr helt ok för sitt pris, men jag tycker faktiskt inte de Àr bÀttre Àn TSM-micen. De lÄter lite annorlunda bara. En smaksak.

Doktorn (oregistrerad)
Postat

Den dÀr TSM MT87S:an ser intressant ut...Undrar tvÄ saker om den:

1. Är det dĂ€r lilla tillbehöret pĂ„ bilden ett stĂ€ll sĂ„ att man kan ha den stĂ„endes upprĂ€tt?

http://www.norskmusikk.no/Varebilder/IMNB-LUMT87.jpg

2. Passar mikrofonen i den mikrofoningÄngen som finns pÄ ljudkortet eller mÄste jag köpa nÄgon adapter eller liknande?

Postat (redigerat)

Min absoluta favorit i budgetklasen, Àr Studio Projects B1 (som ocksÄ blev testvinnare i tidningen Studios test - Àven om det förstÄs Àr en smaksak...). Lyssna gÀrna pÄ min testsite och jÀmför med en drös andra micar.

BÄde B1 och TSM-micen som har nÀmnts, Àr kondensatormicar som krÀver fantommatning, sÄ se till att det finns fantommatning pÄ micingÄngen pÄ ljudkortet - annars mÄste du ha en separat spÀnningsmatning eller en fristÄende micpreamp utanför.

Redigerat av Claes
Doktorn (oregistrerad)
Postat

Okej, tack för svaren. Hur fÄr jag reda pÄ om ljudkortet stöder fantominmatning?

Postat
1. Är det dĂ€r lilla tillbehöret pĂ„ bilden ett stĂ€ll sĂ„ att man kan ha den stĂ„endes upprĂ€tt?

http://www.norskmusikk.no/Varebilder/IMNB-LUMT87.jpg

2. Passar mikrofonen i den mikrofoningÄngen som finns pÄ ljudkortet eller mÄste jag köpa nÄgon adapter eller liknande?

Tillbehöret Àr en elastisk upphÀnging, sk. shockmount. Det Àr en mikrofonhÄllare som hjÀlper till att dÀmpa vibrationer frÄn golvet tex. Den sÀtter du pÄ ett vanligt micstativ istÀllet för den michÄllaren som oftast sitter dÀr frÄn början.

NÀr du köper micen sÄ ska du Àven köpa en kabel med en XLR-hona i ena Ànden och en XLR-hane i den andra sÄ passar den till ditt ljudkort.

DesvÀrre har inte Fasttrack USB nÄgon fantommatning vad jag minns. SÄ det fÄr du lösa genom en extern strömkÀlla isÄfall. Jag skulle nog rekommendera att du köper en pre-amp. Exempelvis en frÄn Art eller Behringer. De ligger pÄ 500-600kr.

Ska du anvÀnda micen till sÄng sÄ Àr ett puffskydd dessutom nÀstan ett mÄste. Ett sÄdant ligger pÄ 250-300kr (svindyrt jag vet). Men kÀnner du dig hÄgad sÄ kan du göra ett eget av en gammal nylonstrumpa.

TyvÀrr blir det nog i slutÀndan lite dyrare Àn dina 800kr. Men det Àr faktiskt vÀrt det tycker jag.

Postat
NÄgon kanske kan ge mig svaret pÄ om ljudkortet stöder fantominmatning genom att lÀsa hÀr:

http://www.m-audio.com/products/en_us/Fast...kUSB-focus.html

Nej - det Àr bara till för dynamisk mikrofon, sÄ du kan inte koppla in en kondensatormic direkt till det.

Doktorn (oregistrerad)
Postat

Finns det ingen bra dynamisk mick i samma prisklass sÄ att jag slipper hÄlla pÄ och krÄngla för mycket? Dels har jag ganska dÄligt med pengar och Àr dessutom vÀldigt okunnig gÀllande det tekniska. NÀr det gÀller ljudet sÄ behöver det inte pÄ nÄgot sÀtt vara perfekt eller kristallrent...jag Àr van vid att spela in pÄ en liten datamikrofon för 150 kronor och ett gammalt soundblaster 64-kort, vilket jag tycker ger helt okej ljud. Men nu har jag köpt en bÀrbar dator sÄ dÄ behöver jag ju ett externt kort.

Postat

Jo visst, en Shure SM58 skulle funka bra den med. Den ligger pÄ 1200kr ny, men du kan sÀkert hitta en begagnad för en billig peng.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.