Jump to content
Annons

Litet automatiseringstips


northpaw

Recommended Posts

När jag behöver automatisera någon parameter på ett MIDI-instrument (eller Rewire) i Cubase brukar jag trixa lite. Jag:

1) kopplar MIDI-spåret "baklänges", så att den synten som spåret styr (MIDI out) blir spårets controller (MIDI in).

2) startar inspelning.

3) går till mitt MIDI-instrument (eller Rewire), nuförtiden oftast någon Reason-synt men det går med vad som helst, även externa syntar såklart.

4) skruvar på ratten som gör det jag vill automatisera.

5) går tillbaks till Cubase och stoppar inspelningen.

6) öppnar min List View och kollar vad jag fått in för konstigheter.

7) ställer tillbaka MIDI in till vad jag nu har för "normal" controller (exempelvis mitt keyboard).

8) redigerar tills jag är nöjd.

På så sätt kan man automatisera precis vad som helst, olika filter och grejor, man behöver inte sura för att det inte dyker upp "rätt" automatiseringsparameter i Cubase.

Fast det här kanske alla redan gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu kanske det är jag som inte är tillräckligt insatt i Cubase, men personligen har jag med read-and-write automation bara lyckats justera typiska mixerinställningar (panorering o s v). Jag har inte lyckats få r-w-auton att lyssna på när jag skruvar på syntarnas filter och andra grejor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du har delvis rätt i ditt påstående..Rattar man på fel ställe i Cubase kan det hända att det inte "tar".. men det har alltid gått att få automationen att funka, på ett eller annat sätt, genom R-W med de flesta controllers, även till externa syntar.

Edit: Läste att du använder SX 2

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...