Jump to content
Annons

Datorbygge


whass11

Recommended Posts

jag har gjort ett försök på ett bygge här:

*chassi:Cooler Master Cavalier 3 Chassi Silver, Aluminium (Inget nätagg)

*nätagg:NorthQ Nätaggregat 4001A Silent ATX 400W , 120mm Fan, 12-17dBA, 20pin

*processor: AMD Athlon 64 FX-55 2.6GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/fläkt

*moderkort: MSI K8N SLI Platinum, nForce4 SLI, ATX Socket-939,4xSATA2,GbLAN,Firew,PCI-Ex16

*ram-minne: 4 st Crucial PC4000 BallistiX DDR 512MB CL2,5 Non-parity, 2.8V, 32Meg x 64, 184pin

*grafikkort: Asus EN6800 GeForce 6800GT 256MB GDDR3 PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I, Retail

*ljudkort : får ni bestämma 🙂

*hårddisk: Maxtor DiamondMax 10 250GB SATA 16MB 7200RPM NCQ

*hårddisk 2:Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM

eller är Hitachi Deskstar T7K250 250GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ bättre som första hårddisk. jag såg att den hade dubbelt så snabb dataöverföringshastighet

ska man ha ljudfilerna på den med 7200 rpm eller 10000

behövs det nån extra kylning?

vad ska jag ändra på?

Redigerat av whass11
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Står på Zalmans hemsida vilka moderkort etc som fläktarna är kompatibla med. Det är lite surt om det inte får plats i låddan när man väl satt ihop allt... 😱 Den är LÖJLIGT stor.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog inte välja ett SLI-kort till en musikdator...

6800 grafikkortet är overkill till en musikdator. Borde vara lämpligare med ett fläktlöst grafikkort - om det inte är en speldator du bygger.

Raptordiskarna är inte speciellt tysta, även om de är snabba. Seagate brukar anses vara tysta och bra hårddiskar för en musikdator.

Link to comment
Dela på andra sajter

*hårddisk: Maxtor DiamondMax 10 250GB SATA 16MB 7200RPM NCQ

*hårddisk 2:Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM

eller är Hitachi Deskstar T7K250 250GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ bättre som första hårddisk. jag såg att den hade dubbelt så snabb dataöverföringshastighet

Jag är inte så förtjust i Hitachi (IBM:s gamla hårddiskfabrik), men de blir väl bättre på att göra hårddiskar ju mer tiden går. Att den har snabbare överföringshastighet kan ju bero på 2:an i SATA2 jämfört med SATA på Maxtor-disken.

Annars tycker jag att Seagates tysta Barracuda-diskar är ett bättre val för musikdatorer, och i andra hand Maxtor DiamondMax10. Kan du hitta/ha budget för Seagate med SATA2 är jag övertygad om att du blir nöjd! En som systemdisk och en som audiodisk! 😎

Välkommen till forumet förresten...

Link to comment
Dela på andra sajter

SLI-kort är bara att glömma. Det kommer inte att fungera till en musikdator, så välj ett annat moderkort! Inte ens de värsta proffsen har fått SLI-korten att köra med musikprogrammen.

Maxtor och Western Digital är inte kända för att vara diskreta precis....

Kör i stället med ett par Seagate Barracuda NCQ-diskar, så blir det både tyst och tillförlitligt. 😄

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...