Jump to content
Annons

E-MU 1820


Garylee (oregistrerad)

Recommended Posts

Garylee (oregistrerad)

Igår installerade jag och testade mitt nya E-MU 1820 kort.

Och vad säger man..... Klockrent !!! 😄

Har testat kortet både i SX och Sonar och det fungerade hur bra som helst. Fick dra upp latencyn till 4ms i Sonar när jag spelade upp en låt med tio audiospår kunde däremot köra på 2ms i Cubse. Riktigt bra med tanke på min halvtrötta P4 1,6.

E-MU mixern fungerar hur smidigt som helst med noll-latency lyssningen. Och en del av effekterna är riktigt bra. Var lite inställd på att det skulle låta DSP a'la Audigy men där blev jag väldigt överraskad. För skojs skull kopplade jag in gitarren direkt i kortet och plockade på compressor, chorus, reverb och högtalarsimulator och mmmm det låter kanon. Disten däremot är riktigt sunkig.

Ikväll ska jag micka trummor och se hur allt beter sig när man spelar in på alla 8 ingångar samtidigt.

Hittills är jag hur nöjd som helst och kan varmt rekommendera det här kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm,

Jag väntar ivrigt på ditt multitest 😄

Har du förresten testat skillnaden mellan 1820 o 1820m?

Heh, jag kopplade in min akustiska knäppare och det lät förvånansvärt bra med dsp effekterna.

Det skall gå att köra dsp effekterna som insert i cubase. Har inte testa än..

Jag saknar stöd för MIDI contol av patchmixern. Enligt EMU så kommer det snart nya uppdateringar. Det är ju trots allt en ganska ny pryl.

Ha de

Link to comment
Dela på andra sajter

Garylee (oregistrerad)
Har du förresten testat skillnaden mellan 1820 o 1820m?

Vad jag har förstått så är den enda skillnaden att du på 1820m-modellen har något bättre convertrar och att du får med sync-kortet. Detta tyckte jag inte i mitt fall var värt 2000 spänn extra eftersom specarna är så pass bra på 1820 modellen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med fullsändigt, 1820 sitter fint 🙂

Enligt en tidigare tråd så häcklades EMU för sin ... hmm, creative-koppling. Jag kontaktade EMU och undrade när de skulle införa EAX o DTS stöd till 1820....Hade killen som svarade haft möjlighet så hade han nog tryckt ned ett audigykort i halsen på mig 😄

Mina övriga synpunkter om midistöd m.m. togs däremot väl emot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var bra att läsa. Har själv tittat på ljudkortet och undrat om det lät nåt bra. Men det låter som en riktig godsak det här. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite sugen på att köpa Emulator-X studio. Sålänge Creative inte är med allt för mycket i bilden och det går att köra 44.1kHz 16Bit i ASIO och inte endast 48kHz som på Audigy korten så är allt frid och fröjd.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du månne testat att köra sång in i cubase sx via mikpreamp ingångarna, lägga på vst effekter, och lyssna real-time via cubase' monitor?

Detta är ngt jag skulle vilja kunna, men med min nuvarande konfig så uppstår det ca 1 sek latency mellan mik och lurar... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

leffe (oregistrerad)

Tjena!

Jag kollade just på Creatives svenska sida. Där står att det medföljer

Steinbergs Cubase VST 32 5.1 och Wavelab Lite 2.5

stämmer det verkligen?

leffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du månne testat att köra sång in i cubase sx via mikpreamp ingångarna, lägga på vst effekter, och lyssna real-time via cubase' monitor?

Gjorde sagda uppkoppling ... lite VST reverb m.m. knäppte på micken och, jo latency blev det men väldigt kort. Vet bara inte hur jag skall mäta den. Hur störande det är att sjunga med den latencyn vet jag inte men jag kan lira gura utan problem.

Tidigare provade jag med ett live 5.1 .... helt omöjligt att spela pga låååång latency.

Varför köpa dyra reverb när det finns 5.1 kort ? 😄

Ha de

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar starkt på att köpa detta kort, måste bara få veta en sak säkert först:

Kan man köra kortets dsp-stödda effekter i exempelvis cubase? Som send; eller inserteffekter. Dvs. som vilka native-effekter som helst. Jag läste på EMU:s hemsida att man endast kan köra dessa externt i EMU:s egna mixer...

Också; Hur bra är effekterna? Vad kan man jämföra med?

Mvh / PepeLogu

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man köra kortets dsp-stödda effekter i exempelvis cubase? Som send; eller inserteffekter. Dvs. som vilka native-effekter som helst. Jag läste på EMU:s hemsida att man endast kan köra dessa externt i EMU:s egna mixer...

Också; Hur bra är effekterna? Vad kan man jämföra med?

För att få veta exakt vad som i nuläget är möjligt med 1820 så kolla i 1820 manual och jo, det går alldeles utmärkt att använda DSP effekter som insert i Cubase.

Hur effekterna låter, well, alla sådana bedömningar är blir ju subjektiva. Kliv ner till instrumentkrämaren i byn och lyssna själv. Det brukar bli bäst så 😛

(Personligen gillar jag effekterna, men det kan också bero lite på fascinationen över DSP tekniken i stället för reellt lyssnande 🙂 )

Ha de

Link to comment
Dela på andra sajter

Ikväll ska jag micka trummor och se hur allt beter sig när man spelar in på alla 8 ingångar samtidigt.

Jag väntar fortfarande på det utlovade slagverkstestet ... fast då merparten av ingångarna är av line-typ krävs kanske några externa mickpreamps? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Garylee (oregistrerad)
Ikväll ska jag micka trummor och se hur allt beter sig när man spelar in på alla 8 ingångar samtidigt.

Jag väntar fortfarande på det utlovade slagverkstestet ... fast då merparten av ingångarna är av line-typ krävs kanske några externa mickpreamps? 😆

Har inte hunnit testat detta ännu tyvärr... Jag har en extern mixer med direct out på varje kanal som jag kör in i line ingångarna. Så efter helgen ska jag redovisa hur det går 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är väldigt nära att köpa ett 1820 kort, men stämmer det verkligen att 1820m har bättre konvertrar som någon nämnde tidigare ?? och vad skiljer det billigaste kortet från 1820 och 1820m förutom antalet in och utgångar? 😆

Mvh / Starion. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Garylee (oregistrerad)
Jag är väldigt nära att köpa ett 1820 kort, men stämmer det verkligen att 1820m har bättre konvertrar som någon nämnde tidigare ?? och vad skiljer det billigaste kortet från 1820 och 1820m förutom antalet in och utgångar? 😆

Mvh / Starion. 😄

Jämför gärna specarna på respektive kort på emu's hemsida. 1212m och 1820m (mastering grade) har samma konvertrar som ProTools HD 192 system. Skillnaden mellan 1212 och 1820 är att 1820 levereras med breakout box. Skillnaden mellan 1820 och 1820m är AD/DA konvertrarna och att du också får med ett sync kort till 1820m kortet. Hoppas det klarnade något 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är väldigt nära att köpa ett 1820 kort, men stämmer det verkligen att 1820m har bättre konvertrar som någon nämnde tidigare ??  och vad skiljer det billigaste kortet från 1820 och 1820m förutom antalet in och utgångar?  😆

Mvh / Starion.  🙂

Jämför gärna specarna på respektive kort på emu's hemsida. 1212m och 1820m (mastering grade) har samma konvertrar som ProTools HD 192 system. Skillnaden mellan 1212 och 1820 är att 1820 levereras med breakout box. Skillnaden mellan 1820 och 1820m är AD/DA konvertrarna och att du också får med ett sync kort till 1820m kortet. Hoppas det klarnade något 🙂

Tack för info! 🙂 så 1820m låter bäst av alla 3 ? aftersom det var olika AD/DA på 1820 & 1820m ? 🙂 många frågor, Tack.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Har precis skaffat ett 1820 och är helnöjd!

Lite sne blev jag när jag såg att digidesign konverters bara fanns på 1820M...

Enligt annons så satt dessa i både 1820 och 1820M.

Någon som vet vad som sitter i 1820? Skiljer omvandlaren mycket?

Någon som sitter på ett 1820 och vet hur jag ändrar från förinställda 16bit till 24bit??? Hittar inte denna inställning någon stans i DSP´n.

MVH,

Calle

Link to comment
Dela på andra sajter

Garylee (oregistrerad)
Någon som sitter på ett 1820 och vet hur jag ändrar från förinställda 16bit till 24bit??? Hittar inte denna inställning någon stans i DSP´n.

Jag får 48KHz / 24-bit som standard utan att ha gjort någon inställning i dsp'n.

Du har förmodligen ställt in i Cubase/Sonar att nya projekt ska använda 16-bit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Garylee (oregistrerad)
Har precis skaffat ett 1820 och är helnöjd!

Lite sne blev jag när jag såg att digidesign konverters bara fanns på 1820M...

Enligt annons så satt dessa i både 1820 och 1820M.

Någon som vet vad som sitter i 1820? Skiljer omvandlaren mycket?

Se specarna på www.emu.com

Detta är vad som skiljer 1820 och 1820m.

E-MU 1820

Analog Line inputs:

Frequency Response: +0.0/-0.2dB, 20Hz - 20kHz

THD+N (1kHz at -1dBFS): -102dB (.0008%)

SNR (A-weighted): 111dB

Dynamic Range (1kHz, A-weighted): 112dB

Stereo Crosstalk (1kHz at -1dBFS): < -115dB

Common-Mode Rejection (60Hz): > 40dB

Analog Line Outputs:

Frequency Response: +0.0/-0.8dB, 20Hz - 20kHz

THD+N (1kHz signal at -1dBFS): -98dB (.0013%)

SNR (A-weighted): 112dB

Dynamic Range (1kHz, A-weighted): 112dB

Stereo Crosstalk (1kHz at -1dBFS): < -115dB

E-MU 1820m

Analog Line Inputs:

Frequency Response: +/- .05dB, 20Hz - 20kHz

THD+N (1kHz at -1dBFS): -110dB (.0003%)

SNR (A-weighted): 120dB

Dynamic Range (1kHz, A-weighted): 120dB

Stereo Crosstalk (1kHz at -1dBFS): < -115dB

Common-Mode Rejection (60Hz): > 40dB

Analog Line Outputs:

Frequency Response: 0.0/-.35dB, 20Hz - 20kHz

THD+N (1kHz at -1dBFS): -105dB (.0006%)

SNR (A-weighted): 120dB

Dynamic Range (1kHz, A-weighted): 120dB

Stereo Crosstalk (1kHz at -1dBFS): < -115dB

Link to comment
Dela på andra sajter

Garylee (oregistrerad)
Hej!

1212M och 1820M har samma A/D D/A (Mastering Grade).

Vaddå ? snackar han bara ?? 🙂

1212m och 1820m har samma A/D D/A

se specar på www.emu.com 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag förstått saken rätt så är det Signal/Brus förhållandet som är det som skiljer. Nämligen 111db mot 120db. (Det hyllade Delta 1010 har motsvarande 114db och 2496 104db.) Vilka hörbara skilnader detta medför vet jag inte.

Det går att ändra mellan 16 o 24 bit via Cubase m.fl. Varför det inte går att ändra i patchmixern är en gåta? Det finns ju inte ens någon indikering i patchen som talar om vilket man kör med..!?

Glada Påsken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...