Jump to content
Annons

STIM loves us!


Danny Cort (oregistrerad)

Recommended Posts

Danny Cort (oregistrerad)
Käre tid 😮 jag visste inte att detta forumet var en tävling mätt i ego 🙂

ja du min bäste Danny Cort 😛 du kan ju alltid börja med att läsa

Billborad 01/13/96 där t.ex en av mina låtar "Set Me Free" är recenserad... 😉

vore det inte bättre att byta erfarenheter i stället för att dissa på andra?

alla har vi varit nybörjare en gång i tiden! när jag var ung fick man ping ponga

med två kassettdäck...

Nejnej.

Det var inte så jag menade. Jag unnar vem som helst all framgång i världen.

Jagtycker att det är skitkul att det finns folk här som VERKLIGEN har lyckats. All respekt till dig Gav21, verkligen.

Jag menade att jag är skeptisk till att en låt säljer en halv mille utan att få hitstatus. Övre 40 platserna på Billboard är iallafall i hits i min & skivköparnas/radiostationernas mening.

Uttryckte mig nog fel, eller så missuppfattades mitt inlägg.

& jag är också i den åldern att jag har pingpongat med kasettdäck.

Keep on keepin' on!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 149
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ni som får lite stimpengar (alltså inte er som drar in flera tusenlappar utan mer runt några hundringar). Om inte jag har totalmissuppfattat nåt här så får man penningar från Stim-varje gång något av ens verk framförs av någon förutom en själv, eller spelas på radio.

Så var får ni era låtar spelade någonstans, skulle vara intressant att höra (hoppas att nån gång i framtiden åtminstone kunna få ett litet kuvert från herr Stim 🙂)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det roliga är att man har fått in mer cash på att spela skitmusik för pensionärer på ett halvår än vad Danny får in på STIM. Pinsamt och orättvist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det roliga är att man har fått in mer cash på att spela skitmusik för pensionärer på ett halvår än vad Danny får in på STIM. Pinsamt och orättvist.

Hehe, man får in mer på att slava på kontor också. 😉

Jag skulle nog välja pensionärsmusiken trots allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det roliga är att man har fått in mer cash på att spela skitmusik för pensionärer på ett halvår än vad Danny får in på STIM. Pinsamt och orättvist.

Hmm, här väcktes några idéer...

Dansband - here I come! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som får lite stimpengar (alltså inte er som drar in flera tusenlappar utan mer runt några hundringar). Om inte jag har totalmissuppfattat nåt här så får man penningar från Stim-varje gång något av ens verk framförs av någon förutom en själv, eller spelas på radio.

Jop, det är som du säger PLUS att man även får pengar när man själv spelar live. Men jag vet inte om det är så att arrangören måste betala för att man ska få pengar, eller om STIM lägger ut pengar ändå...?

Sedan får man tydligen även pengar från STIM/NCB när man varit med på en samlingsskiva... Vet dock inte riktigt varför...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte ens fantisera om hur mycket skatt han betalade på 90 miljoner!

Han gjorde kanske som Danny och köpte sneakers? På den tiden var ju scenkläder avdragsgillt. :rolleyes:

Om man räknar med att han köpte halvdyra sneakers (2000 kronor styck) hade han haft råd med 45 000 par. Inte illa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte ens fantisera om hur mycket skatt han betalade på 90 miljoner!

Han gjorde kanske som Danny och köpte sneakers? På den tiden var ju scenkläder avdragsgillt. :rolleyes:

Om man räknar med att han köpte halvdyra sneakers (2000 kronor styck) hade han haft råd med 45 000 par. Inte illa.

Inte illa alls. Sen kan han trejda dem mot feta guldhalsband.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev jag plötsligt väldigt sugen på att göra något av de småbitar, riff, och ackordgångar jag har på g.

Exakt hur funkar STIM?

Dom tar, för din räkning, betalt av folk som framför din musik offentligt.

När du fått ett av dina verk framfört kan du gå med.

Alla dina låtar du skriver, har skrivit och kommer att skriva omfattas av Stim-avtalet, men du måste ändå rapportera in nya låtar du skrivit så att Stim kan hålla reda på grejerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 38.000 euro  😎

...Silence Is Golden...

Nu börjar vi närma oss... är det ditt levebröd? Får man fråga vad för alster som ligger bakom?

Kan jag månne lägga upp några gamla synder under demoforumet...? :rolleyes:

Nej, men du kan ju avslöja lite mer i text! 🙂

Jag ser ingen "ego-tävling" här. Jag ser bara frågetecken från människor som undrar vad du har skrivit. Och det är väl allt Danny begärde också.

Här finns inte avundsjuka.

Här finns inga ego-trippar.

DÄREMOT, finns det ett intresse av att veta vilka som hänger i forumet. 😎

Forumets styrka är ju att det rymmer allt från Dia Psalma-wannabes till mikrofonkonstruktörer som Bo Hansén.

"Set Me Free"? Okej, "Billboard 01/13/96" blir svår att få tag i. Kan du inte berätta mer? Om du tjänat 38000 Euro under 2005 på en låt du skrev för 9 år sedan, då antar jag nämligen att den fortfarande spelas rätt mycket. 😉

Det är väl inte mycket begärt att vi får veta lite text om vad du gjort?

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

"Set Me Free"? Okej, "Billboard 01/13/96" blir svår att få tag i. Kan du inte berätta mer? Om du tjänat 38000 Euro under 2005 på en låt du skrev för 9 år sedan, då antar jag nämligen att den fortfarande spelas rätt mycket. 😉

Det tänkte jag oxå på. Om den ger 38K Euro idag, vad gav den då 1996 när den var "het"? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått lite info från ena låtskrivaren i mitt band. Han fick 1 krona och 2 ören för försäljning av en samlingsskiva vi medverkade på för ett par år sedan. Wehey! Jag räknar med att han köper en Arp 2600 till mig som tack för att jag ville ställa upp och spela på hans låt som genererar såna astronomiska summor.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick 25.000

Hur gick det för er, vore kul att höra hur mycket ni har dragit in under senaste halvåret.

Jag köpte 5 par nya sneakers direkt!

Du gillar att skryta om inkomst, antal sålda skivor, etc va? Själv gillar jag att gnälla på olika saker.

Men gud, sluta vara så svensk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick 25.000

Hur gick det för er, vore kul att höra hur mycket ni har dragit in under senaste halvåret.

Jag köpte 5 par nya sneakers direkt!

Du gillar att skryta om inkomst, antal sålda skivor, etc va? Själv gillar jag att gnälla på olika saker.

Men gud, sluta vara så svensk.

Njae, jag är ledsen, men att skryta om inkomst är ungefär lika gay som att gå omkring med stora guldhalsband, goose-jackor och tycka det är koolt att hänga på Café Opera. Nu fanns det förvisso någon slags mening med tråden, att fråga om hur det gått för andra detta STIM-halvår, men det är inte direkt första gången Danny startar trådar om ett ämne mest bara för att nämna stora siffror brevid sitt eget namn, så jag bara undrade.

Och då är frågan; varför stör man sig på detta? Är det för att man är uppfostrad enligt jantelagen, eller för att man är avundsjuk, eller för att man har minst lika stor success själv men har för hög integritet/moral för att skryta?

Jag störde mig oxå som fan i början. Men jag vet inte riktigt varför, så här i efterhand... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, nu vet jag. Liten på jorden är stor i orden.

Det är därför jag normalt stör jag mig på skryt, och beundrar de som är "bäst" på något men ändå blygsamma/ödmjuka.

Men efter att jag träffade Danny IRL tolkar jag honom annorlunda. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, nu vet jag. Liten på jorden är stor i orden.

Det är därför jag normalt stör jag mig på skryt, och beundrar de som är "bäst" på något men ändå blygsamma/ödmjuka.

Men efter att jag träffade Danny IRL tolkar jag honom annorlunda. 😎

Ja jag säger inte att jag har något emot honom som person, har aldrig träffat karln. Skryt på bäst ni vill. Det var bara en enkel fråga då det inte direkt är första gången här på forumet... 😱

Jag håller med dig Stefan!

Det känns helt oviktigt för mig o veta att en viss person tjänade 25.000 kr på ett halvår. Visst e det kul att han får in pengar....men allvarligt det är ju inga pengar att skryta om eftersom det handlar om så lite cash och för det andra så vad spelar det för roll?

Ska vi alla börja sätta ut vad vi tjänar på skrivna låtar, ljudteknikerjobb, producerade låtar, mastringsjobb, spelningar mm mm? What’s the f***ing point? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska vi alla börja sätta ut vad vi tjänar på skrivna låtar, ljudteknikerjobb, producerade låtar, mastringsjobb, spelningar mm mm? What’s the f***ing point?  🙂

Ärligt, inte för att försvara Dannys attityd, men lite intressant hade det där varit faktiskt. Det ger ju en bättre insikt i vad det är för forumkollegor man har och göra med. 😄

edit: dumt att börja med "ärligt" och sluta med en winkey... den sista väger tyngst.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt, inte för att försvara Dannys attityd, men lite intressant hade det där varit faktiskt. Det ger ju en bättre insikt i vad det är för forumkollegor man har och göra med. 🙂

edit: dumt att börja med "ärligt" och sluta med en winkey... den sista väger tyngst.

Alla kan inte tycka lika men jag förstår inte vitsen med det.

Om vi nu ska göra detta så är det väl bättre att alla sätter ut årslönen istället (dvs allt gage, royalty, fast lön mm)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt, inte för att försvara Dannys attityd, men lite intressant hade det där varit faktiskt. Det ger ju en bättre insikt i vad det är för forumkollegor man har och göra med. 🙂

edit: dumt att börja med "ärligt" och sluta med en winkey... den sista väger tyngst.

Alla kan inte tycka lika men jag förstår inte vitsen med det.

Om vi nu ska göra detta så är det väl bättre att alla sätter ut årslönen istället (dvs allt gage, royalty, fast lön mm)?

Äh, I rest my case. Jag menade som sagt "😄" mer än "ärligt".

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, é Danny Boy lite avis kanske  🙂

Näää.

Det ryms inga såna känslor i den här lilla kroppen.

Näääh Danny är inte avis...det vet jag =)..

U know me so well, sunshine.

klart jag gör...Oh jag är solstrålen..Solstrålen på forumet ;P

Link to comment
Dela på andra sajter

Men gud, sluta vara så svensk.

Va nu? Sluta vara svensk?

Det är väl typiskt svenskt att skämmas för att vara svensk, att eftersträva nån sorts internationell stil?

Det var väldigt svenskt sagt... :rolleyes:

Men för att återgå till ämnet: Ni som nu fått mer än några ören från STIM, varför kan ni inte skriva rent ut vad ni varit inblandad i? Artist, låtnamn och kanske lite hur ni varit delaktiga i kreationen av låten...

Eller är det hemligt?

Väldigt svenskt att hålla sånt hemligt...! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Men för att återgå till ämnet: Ni som nu fått mer än några ören från STIM, varför kan ni inte skriva rent ut vad ni varit inblandad i?

Bevlarlåtarna har fått en del radiospelningar faktiskt.

Därifrån kommer iallafall min blygsamma ersättning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...