Jump to content
Annons

Inköpslista


wonderboy

Recommended Posts

Har fått loss en påse pengar. Skall uppdatera ljudinstitutionen på min skola. Har ringt runt och pratat med proffsen och fått lite råd och tips. Vill dock gärna ha in synpunkter från Er också. Jag misstänker att det finns folk här som använt vissa av sakerna och kan risa/rosa dem. Kolla igenom listan, se om Du har använt något och skriv ett par rader om vad Du tycker om varan. Gillar Du inte varan, får Du gärna föreslå en konkurrerande produkt och tala gärna om varför jag skall välja den istället.

2 st Digi 002 för att kunna köra senaste Protoolsversionen i våra två inspelningsstudios.

6 st Logic Pro för att komplettera Protools. Finns ju en hel del funktioner som saknas i PT.

2 MD 21-mikrofon för radiointervjuer på pc-card spelare. SR trivs tydligen med dem.

4 Marantz PC-card spelare för reportage o intervjuer.

10 par hörlurar. Har tidigare kört AKG 240(missnöjd) och beyerdynamic DT150(nöjd). Förstår dock att mycket hänt och är tacksam för tips på lurar med hög volym, lågt läck, oömma och någorlunda "sanna" i ljudåtergivningen.

Sen köper jag in en massa annat krafs också men där känner jag mig lite säkrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter ju helt grymt!

Kan inte jag få gå om den utbildningen en gång till?!

Tänk om det hade funnits sånna grejjer när jag gick där... vilka roliga produktioner man kunnat göra.

Jag får nästan ta och göra ett studiebesök snart. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju helt grymt!

Kan inte jag få gå om den utbildningen en gång till?!

Tänk om det hade funnits sånna grejjer när jag gick där... vilka roliga produktioner man kunnat göra.

Jag får nästan ta och göra ett studiebesök snart. 😉

Du kan komma idag, fd lärjunge! Här har hänt en hel del sen Du slutade!

För övrigt kommer jag precis ifrån ett par leverantörsmöten i Gbg. De var MYCKET trevliga. Jag uppfattar det definitivt som att det är köparens marknad just nu. Väldigt tillmötesgående leverantörer och det gick att göra mycket åt prisbilder och ev kringutrustning som kunde tänkas följa med. Jag kommer att få offerter under morgondagen.

Annat som jag tittat på har bl a varit en Engl-topp och kabinett. Oj, vad det lät! Metalgitarristerna kommer att kissa på sig och då står volymen bara på 11!

Link to comment
Dela på andra sajter

vilka marantz pc-cars spelare är det du ska köpa? 660, 670, 671??

Tycker annars att det ser riktigt bra ut.

Kanske AKG K271 som lurar? Slutna, låter bra.

PMD 670. Visste inte att det fanns fler. fick tipset av ljudtekniker, reportrar och den tekniske chefen på SR i Gbg. De var jättenöjda. Vet någon vad som skiljer modellerna åt? Esset? Hittar ingen info om de andra modellerna på emnordic.se. AKG 271 låter intressant. Skall in på Claes sida och kolla läget, tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått loss en påse pengar. Skall uppdatera ljudinstitutionen på min skola. Har ringt runt och pratat med proffsen och fått lite råd och tips. Vill dock gärna ha in synpunkter från Er också. Jag misstänker att det finns folk här som använt vissa av sakerna och kan risa/rosa dem. Kolla igenom listan, se om Du har använt något och skriv ett par rader om vad Du tycker om varan. Gillar Du inte varan, får Du gärna föreslå en konkurrerande produkt och tala gärna om varför jag skall välja den istället.

2 st Digi 002 för att kunna köra senaste Protoolsversionen i våra två inspelningsstudios.

6 st Logic Pro för att komplettera Protools. Finns ju en hel del funktioner som saknas i PT.

2 MD 21-mikrofon för radiointervjuer på pc-card spelare. SR trivs tydligen med dem.

4 Marantz PC-card spelare för reportage o intervjuer.

10 par hörlurar. Har tidigare kört AKG 240(missnöjd) och beyerdynamic DT150(nöjd). Förstår dock att mycket hänt och är tacksam för tips på lurar med hög volym, lågt läck, oömma och någorlunda "sanna" i ljudåtergivningen.

Sen köper jag in en massa annat krafs också men där känner jag mig lite säkrare.

Inte mycket att kommentera! En bra inköpslista tycker jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller lurar, så tycker jag att du ska överväga antingen Ultrasone HFI-650 eller Sennheiser HD280 Pro. Båda är slutna, låter förhållandevis ärligt (ingen extremt överdriven bas, som är så vanligt hos många andra...) och dämpar mycket bra (HFI-650 dämpar 30dB och HD280 Pro dämpar 32dB).

Ultrasone är bekvämare och låter lite bättre, men kostar också lite mer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått loss en påse pengar.

En säck pengar menar du? 😉

Jag önskar att det vore så väl. En hel del av utrustningen är lika gammal som skolan (10 år) så det är mycket som behöver ersättas egentligen. Har ett trött gammalt Alesisbord i stora kontrollrummet som låter sådär och som har börjat uppföra sig oberäkneligt. Inte bra i en undervisningssituation där man har 13 elever hängande över en och som vill fatta allt nu!

Begärde 300 000:- för att kunna ersätta gammal utrustning och bibehålla utrustningsnivån men fick knappt 180 000:-! Ni förstår att det då handlar om ganska jobbiga överväganden och att försöka prioritera så rätt det bara går för att få ut mesta möjliga.

Vi skulle behöva bra bommar och mickar för upptagning av ljud till rörliga bilder men det kan jag bara glömma i år igen, som ett exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått loss en påse pengar.

En säck pengar menar du? 😉

Jag önskar att det vore så väl. En hel del av utrustningen är lika gammal som skolan (10 år) så det är mycket som behöver ersättas egentligen. Har ett trött gammalt Alesisbord i stora kontrollrummet som låter sådär och som har börjat uppföra sig oberäkneligt. Inte bra i en undervisningssituation där man har 13 elever hängande över en och som vill fatta allt nu!

Begärde 300 000:- för att kunna ersätta gammal utrustning och bibehålla utrustningsnivån men fick knappt 180 000:-! Ni förstår att det då handlar om ganska jobbiga överväganden och att försöka prioritera så rätt det bara går för att få ut mesta möjliga.

Vi skulle behöva bra bommar och mickar för upptagning av ljud till rörliga bilder men det kan jag bara glömma i år igen, som ett exempel.

Om det är knapert med pengar, skulle ni inte klara er med Logic Express istället för Logic Pro då? I alla fall några av Pro-paketen kanske går att byta ut mot Expresser? I många fall kan ju den mindre versionen vara mer än tillräcklig. Då skulle du kunna spara ganska många sköna lusidorer som du kan lägga på annat godis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är knapert med pengar, skulle ni inte klara er med Logic Express istället för Logic Pro då? I alla fall några av Pro-paketen kanske går att byta ut mot Expresser? I många fall kan ju den mindre versionen vara mer än tillräcklig. Då skulle du kunna spara ganska många sköna lusidorer som du kan lägga på annat godis.

Iknowwhatyamean! Men nu är det så lyckligt att vi, som skola, får en snuskigt bra "studierabatt" så Logic Pro kostar oss obetydligt mer än vad Express gör för den vanlige konsumenten men Du är rätt ute ändå! Jag försöker klämma in 17 Express-licenser till vår datasal. Där kan jag köra genomgångar på storbild och eleverna kan sitta och prova direkt på plats. Det är bl a därför jag behöver tjacka lurar. Det skulle bli lite jobbigt med 17 mixar i ett rum!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är knapert med pengar, skulle ni inte klara er med Logic Express istället för Logic Pro då? I alla fall några av Pro-paketen kanske går att byta ut mot Expresser? I många fall kan ju den mindre versionen vara mer än tillräcklig. Då skulle du kunna spara ganska många sköna lusidorer som du kan lägga på annat godis.

Iknowwhatyamean! Men nu är det så lyckligt att vi, som skola, får en snuskigt bra "studierabatt" så Logic Pro kostar oss obetydligt mer än vad Express gör för den vanlige konsumenten men Du är rätt ute ändå! Jag försöker klämma in 17 Express-licenser till vår datasal. Där kan jag köra genomgångar på storbild och eleverna kan sitta och prova direkt på plats. Det är bl a därför jag behöver tjacka lurar. Det skulle bli lite jobbigt med 17 mixar i ett rum!

Vilken skola är det här? Jag vill också gå! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Ibland är livet så där lite extra skönt och rättvist!

Skall åka hem nu strax. Idag har jag varit och hämtat utrustningen hos leverantören, inte allt men mycket. Två Digi 002 skall kopplas in och ersätta de gamla 001:orna. Tre stycken TRIO skall ersätta de gamla mixrarna i de tre stationer som kör M-box. I alla fem datorerna skall Logic Pro läggas in plus att jag själv har en som jag skall installera i min egen bärbara Powerbook G4. Senaste OS:et ska in på alla och vi uppdaterar PTLE till 6.9. Sen har vi köpt en massa nya lurar för att komplettera upp och förnya. Det blev till slut Ultrasone. En packe Proline 550 som vi använder främst vid de tillfällen vi måste mixa med lurar men också vid inspelning. Sen köpte vi ett gäng av en annan Ultrasonemodell, HFI-650 Trackmaster. Jag hade egentligen planerat att köpa andra lurar men när jag provade dessa blev jag väldigt imponerad. En hel del annat gott var också med i denna leverans. Jag väntar dock fortfarande på Sennheisermickarna och PC-cardspelarna.

Hur skall jag nu hinna installera allt innan eleverna kommer? Kul är det i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...