Jump to content
Annons

Groovebox


Pehr

Recommended Posts

Jag vill börja göra elektronisk musik men vill hellst inte sitta vid en dator.

Har funderingar på att köpa en KORG EM-1, men är osäker på om den är bra. Vill hellst inte lägga ut för mkt pengar i och med att jag inte är så seriös och mest kommer ha musikskapandet som en hobby.

Nån som har en KORG EM1 eller liknande? Är den nåt och ha eller ska man köpa en EA1 och ER1 och synka ihop?

Eller ska finns det någon musiklåda från nån annan tillverkare som är bättre för ungefär samma pris?

Redigerat av Pehr
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
...men vill hellst inte sitta vid en dator.

[...]

Vill hellst inte lägga ut för mkt pengar i och med att jag inte är så seriös och mest kommer ha musikskapandet som en hobby.

Synd, för använder du datorn behöver du ganska lite pengar för att sätta igång. :rolleyes:

Rolands grooveboxar i MC-serien motsvarar några av Korgs Electribe-burkar. Kolla efter begagnat-annonser på MC-303, MC-505 eller MC-307

Välkommen till forumet förresten! Hoppa in under Medlemspresentationer och presentera dig också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Rolands grooveboxar i MC-serien motsvarar några av Korgs Electribe-burkar. Kolla efter begagnat-annonser på MC-303, MC-505 eller MC-307

Fast jag har sett folk på ett annat forum skriva att nån borde samla in alla MC303:or som nånsin producerat och elda upp dom på ett stort bål... Så jag tvivlar på att just den är så jättebra...? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

EM-1 spelar upp samplingar (som du inte kan byta ut), trummor och andra syntljud. Den kan jämföras med MC-serien. EA-1 är en riktig, om än kraftigt begränsad, synt. ER-1 är en av få trumsyntar. De olika lösningarna du föreslår skiljer sig alltså en hel del från varandra. Problemet med både EA-1 och EM-1 är att de bara har två monofona melodiparter. Det blir lite snålt.

Hur mycket vill du lägga, 2-3000?

Redigerat av sisältää
Link to comment
Dela på andra sajter

Synd, för använder du datorn behöver du ganska lite pengar för att sätta igång.

Ja jo det är är ju det enda positiva med det, samt att det är enkelt att spara musiken. Men jag skulle vilja ha en maskin, fristånde från datorn, som man kan göra musi på.

Hur mycket vill du lägga, 2-3000?

Ja jag skulle kunna tänka mig at lägga max 3000. Gärna också att det går att göra musiken med en enda maskin, typ EM1. Lite tråkigt att den har samplade ljud iofs men man kan ju hålla på att trixa med effekter o grejjer... EA1 har jag tittat lite på men är tveksam då den inte har någon inbyggd trummdel.

fler tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd, för använder du datorn behöver du ganska lite pengar för att sätta igång.

Ja jo det är är ju det enda positiva med det, samt att det är enkelt att spara musiken. Men jag skulle vilja ha en maskin, fristånde från datorn, som man kan göra musi på.

Nu är det du som ska ta dig i kragen.

Köp dig en begnad dator för en tusenlapp, kopletera med renoise för några hundra.

Färdigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha allt i en maskin så räcker nog inte EM-1, tyvärr. Två monofona melodiparter tar slut på tre sekunder (jag har räknat 😆). Mitt förslag är att du köper en RM1x istället.

rm1x.jpg

De låter inte helt ball men har många ljud, hela sexton parter, 32 toner åt gången och en hel del annat godis. Kostar inte mer än 2000,- begagnat. Jag har en som hjärta i min studio (den är nämligen en mycket duktig midi-sequencer, också) så är det något du undrar, fråga. 😄

Redigerat av sisältää
Link to comment
Dela på andra sajter

Rolands grooveboxar i MC-serien motsvarar några av Korgs Electribe-burkar. Kolla efter begagnat-annonser på MC-303, MC-505 eller MC-307

Fast jag har sett folk på ett annat forum skriva att nån borde samla in alla MC303:or som nånsin producerat och elda upp dom på ett stort bål... Så jag tvivlar på att just den är så jättebra...? 😆

Nja, MC-303 är väl bra - på det lilla den gör. 😄

Den är väldigt begränsad. Men om man ser den som en TR-606/707/808/909 och glömmer syntdelen osv. kan den väl vara kul. Att folk vill elda dem på bål beror väl på att de väntade sig en TB-303 eller Jupiter eller SH-101.

MC-505 är väl ganska daterad i majoriteten av soundet, men har ändå roligast syntdel, samma som Groovesynth JX-305, och innehåller väl en och annan användbar bas.

MC-307 har många "DJ-funktioner" och kan vara ok för DJ:n som vill slänga på en extra bastrumma i DJ-mixen.

Vad gäller Electribe, så testade jag EA-1 och ER-1 när de kom och tyckte att de var sanslöst variationslösa. Så det är väl samma sak, Roland Groovebox eller Korg Electribe. Pest eller kolera. En dator och FruityLoops 1.0 är ju tom. mer kompetent. Men är man ute efter rattar att vrida på och blinkande lampor så...

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller Electribe, så testade jag EA-1 och ER-1 när de kom och tyckte att de var sanslöst variationslösa. Så det är väl samma sak, Roland Groovebox eller Korg Electribe.

Menar du att rolands mc-romplers har motsvarande ljudvariationsmöjligheter som korgs EA- och ER-syntar? Du borde nog testa igen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv sneglat på ER-1:an, mest eftersom jag är sjukt trött på att bläddra igenom mappen "trumsamplingar" 😄 Gillar dessutom Korg-soundet. Liksom de flesta andra skulle jag dock rekommendera dator + musikprogram + hyffsad midi-controller. Bästa "nybörjarprogrammet" i min mening är Reason, även om det är lite dyrare än FL Studio, ReNoise etc... Eventuellt kan du hitta Reason begagnat (se givetvis till att det inte är en piratkopia) för några hundra billigare.

Nu har jag aldrig varit i närheten av någon av de avhandlade burkarna, men när den var ny skrev Trevor Curwen på Future Music "It's a compact, self-contained workstation for producing music. The EM-1 comes chock-full of examples of current styles" (kom dock ihåg att detta var fyra år sedan) och gav den 8/10 poäng. Hela recensionen finns att läsa här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har använt både MC-serien och ER-1 och tycker det är lite äpplen och päron. Dom har båda sina goda sidor, funkar framförallt bra i kombination!

ER-1 är med omedelbar (mycket tack vare att det mesta är åtkomligt direkt) men jag tycker att t ex MC-505 har vissa riktigt sköna effekter. Bitcrushern är riktigt bra! Har inte hittat någon ersättare i pc-mjukvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill börja göra elektronisk musik men vill hellst inte sitta vid en dator.

Har funderingar på att köpa en KORG EM-1, men är osäker på om den är bra. Vill hellst inte lägga ut för mkt pengar i och med att jag inte är så seriös och mest kommer ha musikskapandet som en hobby.

Nån som har en KORG EM1 eller liknande? Är den nåt och ha eller ska man köpa en EA1 och ER1 och synka ihop?

Eller ska finns det någon musiklåda från nån annan tillverkare som är bättre för ungefär samma pris?

jag har en EA1 den ligger ute på vendolin 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla tips 🙂

har fått tag på en MC-505:a 😄

nån som vet om den klarar SmartMedia-kort större än 4 Mb btw? 🙁

är det då lönt att köpa ett jättestort? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vad den klarar, men jag tror att ett litet minne räcker ganska långt, typ resten av livet.

Ja eller hur 😕 Om ett 4Mb-kort räcker länge, hur länge räcker då inte ett med 128Mb? 😄

Frågan är bara om den klarar av större, dvs om den kan formatera större. Jag menar det är inte så lätt att få tag på 4 Mb SmartMedia-kort längre... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Den klarar inte större än 4mb.

Jag har polare som har en 505á som han köpte då det begav sig. Efter ett tag köpte han ett 8mb kort som han dessvärre inte använde på ett tag men det funkar som sagt inte nu när han skulle behöva det som mest! Han har pratat med Roland också och de bekräftar att det inte går med större.

Dock svårt att få tag på ett så "litet" kort i dagens läge.

Om det är någon som har ett 4mb kort ligandes så är min vän intreserad av att köpa ett...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är den i bra skick är 2200 ett bra pris. Många feta skivor har gjorts med 505:an som enda instrument.

najs 😉 nåt exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
Är den i bra skick är 2200 ett bra pris. Många feta skivor har gjorts med 505:an som enda instrument.

najs 🙂 nåt exempel?

Kolla på "At Home With the Groovebox"

"The premise of this album is to hand an MC-505 "groovebox" to a cross-current of contemporary musical artists...and let their creative juices flow! The MC-505 is basically a minimalist workstation of sorts, one with which artists can build tracks employing a variety of vintage analog synth sounds (drums, bass, synths, percussion, etc.). Many of the sounds will be familiar to anyone who has heard an advertisement over the last several decades, let alone music from virtually all corners of the contemporary pop music scene."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Vill du ha allt i en maskin så räcker nog inte EM-1, tyvärr. Två monofona melodiparter tar slut på tre sekunder (jag har räknat 😆). Mitt förslag är att du köper en RM1x istället.

rm1x.jpg

De låter inte helt ball men har många ljud, hela sexton parter, 32 toner åt gången och en hel del annat godis. Kostar inte mer än 2000,- begagnat. Jag har en som hjärta i min studio (den är nämligen en mycket duktig midi-sequencer, också) så är det något du undrar, fråga. 😄

Är det lätt att programmera patterns?

tycker den låter rätt bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Blir ju extremt nyfiken nu... har du köpt nåt sedan ditt näst senaste inlägg i denna tråd 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir ju extremt nyfiken nu... har du köpt nåt sedan ditt näst senaste inlägg i denna tråd 🙂

Sålde 505an som jag nämnde att jag köpt innan.

Började bygga synthar, vilket slutade i ett stort modularsystem.

Men nu har jag fått GAS på en knäsynth igen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...