Jump to content
Annons

Hur får jag ett fylligt sound med Amplitube?


tremonti

Recommended Posts

Har kollat in det här forumet ett tag utan att skriva nåt.. Men nu är det dags att hjälpa mig 🙂 Har suttit en stund nu och gått igenom presets och snurrat på rattar i Amplitube, men jag har inte hittat något ljud som har en riktig KROPP liksom. Spelar ingen roll hur jag drar i EQ:n.

här låter det.

Något sånt här är jag ute efter.. Åt det hållet iallafall.

Någon som har några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har kollat in det här forumet ett tag utan att skriva nåt.. Men nu är det dags att hjälpa mig 🙂 Har suttit en stund nu och gått igenom presets och snurrat på rattar i Amplitube, men jag har inte hittat något ljud som har en riktig KROPP liksom. Spelar ingen roll hur jag drar i EQ:n.

här låter det.

Något sånt här är jag ute efter.. Åt det hållet iallafall.

Någon som har några tips?

Det är just det man inte kan få med Amplitube 😳

Prova denna förstärkarsimulatorn:

http://www.simulanalog.org/guitarsuite.htm

Låter bra och är gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du klickar på load och väljer "vip" och sedan "Lenny" eller "november slash"

så kanske det låter ok? eller har du redan testa dem?

de var de fetaste gitarrljuden som ligger närmast det du ville ha tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar ingen roll hur jag drar i EQ:n.

här låter det.

Något sånt här är jag ute efter.. Åt det hållet iallafall.

Någon som har några tips?

Jodå. EQ spelar stor roll i det här fallet. Och mix. Och framför allt: spelstil.

Lyssna noggrannt på den andra filen, den som du inspireras av.

1. Lyssna på elbasen. Den är den som gör det mesta av "fylligheten".

2. Lyssna på elgitarren. Eller ska jag säga elgitarrerna? För jag hör minst 3 gitarrer.

3. Lyssna på hur de spelar tillsammans. Riffen. Manglet. Distsoundet.

Nu kanske jag låter elak, men det spelar ingen roll om du använder plugg eller förstärkare i det här fallet. Börja med spelstilen och sedan tar du inspelningstekniken vid hornen.

Om du spelar "tråkigt" blir resultatet tråkigt. Att ditt exempel också låter ihåligt beror på att du har mixat och eq:at ganska ihåligt. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske jag låter elak, men det spelar ingen roll om du använder plugg eller förstärkare i det här fallet. Börja med spelstilen och sedan tar du inspelningstekniken vid hornen.

Om du spelar "tråkigt" blir resultatet tråkigt. Att ditt exempel också låter ihåligt beror på att du har mixat och eq:at ganska ihåligt. 😉

Inte låter du elak, det du säger stämmer nog ganska bra 😛 Jag köpte min första gitarr någonsin för en månad sen ungefär, så jag är inte bra alls på att lira. Men tack för infon.

Rapid Wanker: Den ligger på ett monospår.. Ska testa stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...