Jump to content
Annons

Effekter i Reason?


Krokodilen123 (oregistrerad)

Recommended Posts

Krokodilen123 (oregistrerad)

Hej!

Har precis börjat med reason (tack ni som hjälpte mig med problemet med fördröjningen) och har precis bekantat mig med de olika ljudmodulerna.

Hur pass bra funkar effekterna i Reason? Går de att jämföra med t ex profesionella effektboxar?

Har hört att kompressorn ska vara användbar om man vill få fram lite fetare trumljud. Hur bör man använda den?

Här finns en snutt av en liten testlåt jag satteihop.. lyssna gärna och berätta vilka effekter jag borde använda/ha nytta av? http://www.sabsay.nu/test1.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kompressa bassdrummen ganska hårt.. allting låter väldigt torrt.. släng på lite reeverb på allting egentligen förrutom basen och bassdrummen... sen beroende på vad de e för ljud ska du använda olika reeverb... jag brukar köra stora rum på melodi-ljud o piano osv.. och små rum på hihats, claps, crash o sånt..

du kanske skulle ta och eqa bort en del böös... känns som mixen är väldigt dov...

Link to comment
Dela på andra sajter

Krokodilen123 (oregistrerad)

Tack för svaret! Någon tips på ungefär hur de fyra rattarna/inställningarna bör vara inställda på kompressorn för bastrumman?

Link to comment
Dela på andra sajter

I reason är det redan komprimerat, så du får exakt samma volym på

bastrumman, förutsatt att du inte kör den på flera trettioandradelar i rad :-)

Jag hittade följande åt dej, mej och alla andra som kanske inte har riktigt full kläm på det:

Barry Rudolphs guide:

http://www.barryrudolph.com/mix/comp.html

Samt en från välkända DBX: ftp://ftp.dbxpro.com/pub/PDFs/WhitePapers...ssion%20101.pdf.

Redigerat av Mattis
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar man på halvöra så är det genast bättre, men om man lyssnar ordentlgit så hör man reverben så tydligt så man hör hur den "andas". Är det RV7000?

Om det är den så kan du först inrikta dig på attvälja rätt storlek av rummet(decayn). Om du sätter HF damp till klockan 2-3 och Hi eq lågt, säg klockan 7 som innebär noll, så kan du ha mer reverb utan att det får ett lika tydligt och högfrekvent ljud(vilket kan komma i vägen för hihats och liknande).

Ja du får helt enkelt testa dej fram, för när allt kommer till kritan så är det en smaksak :-)

Redigerat av Mattis
Link to comment
Dela på andra sajter

Krokodilen123 (oregistrerad)
Lyssnar man på halvöra så är det genast bättre, men om man lyssnar ordentlgit så hör man reverben så tydligt så man hör hur den "andas". Är det RV7000?

Om det är den så kan du först inrikta dig på attvälja rätt storlek av rummet(decayn). Om du sätter HF damp till klockan 2-3 och Hi eq lågt, säg klockan 7 som innebär noll, så kan du ha mer reverb utan att det får ett lika tydligt och högfrekvent ljud(vilket kan komma i vägen för hihats och liknande).

Ja du får helt enkelt testa dej fram, för när allt kommer till kritan så är det en smaksak :-)

Det är RV7 (Reason 1).. tror att det är reverben på clapen och hihaten som hörs så tydligt. Ska testa att göra som du sa och höra om det blir bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Krokodilen123 (oregistrerad)

Frågan är om kanske inte är bäst att "göra klart" låten först för att sätta igång och fininställa effekterna senare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske det, men du får ju erfarenhet av att experimentera hela vägen :-).

Man blir ju ljudblind av att arbeta med samma stycke tycker jag, så jag brukar lyssna på annat i mellan - samt:

1. Spara som projektnamnet2

2. sänka alla mixerns volymreglarna till 0

3. dra upp de som kan kallas leads först, därefter basen, sen kicken och trummorna och slutgiltligen ev. pads.

4. Exportera originalprojektet samt det nya till wav. Lyssna på en annan låt i mellan så du rensar luften. Spela sen de båda wavarna och uppmärksamma och skriv ned (hatr du bättre minne än jag kanske du kan hålla det i huvudet 😛) vad du gillar och inte gillar med respektive mix.

Så gör jag väldigt mkt, och destu mer jag gör så destu mer inser jag vikten av det :-)

Redigerat av Mattis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...