Jump to content
Annons

Vad är bra musik egentligen?


Myrli

Recommended Posts

Många som har lyssnat på min musik (inte bara här på forumet) har sagt till mig att musiken jag skriver inte är bra och många har även sagt att den är bra. Jag hör ofta också människor prata om bra eller dålig musik. Men en sak jag funderat på är om det finns musik som alla gillar?

Finns det musik som passar alla kulturella bakgrunder eller är det helt subjektivt med musik? Jag har länge tyckt att viss musik inte är bra och hävdat att vissa musikstilar absolut inte är bra och om man lyssnar på den sortens musik så är man sjuk i huvet osv.

Men jag har kommit fram till att detta måste vara fel, man kan väl egentligen INTE säga att musik är bra eller dåligt? Eller kan man det?

Vad tycker du?

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
...man kan väl egentligen INTE säga att musik är bra eller dåligt?...

klart som fan man kan säga de... lika mycket som man kan säga att kebab är gott eller äckligt...

planerar du att producera en skiva som ska sälja i 9 miljarder ex kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att man kan säga att musiken är bra eller dålig, men det är ju hela tiden min egen personliga uppfattning det handlar om. Jag tror inte att det går att objektivt säga bra/dåligt, musik handlar ju till en oerhört stor del om känslor, och känslor är ju knappast obbjektivt.

För mig är det så att lite beroende på hur djup depressionen är för tillfället, så är det lite olika musik som känns bra. Inte så att jag byter musikstil helt, men en låt som känns "trälig" när man är pigg och glad, kan kännas klart njutbar när man är under isen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast övertygad om att det bara är en fråga om att vilja ta till sig musiken eller inte. Finns ingen genre som är bättre eller sämre än någon annan, men det finns verk inom alla som är bra eller dåliga.

Att definiera kvalitet så som vi upplever den är hyffsat svårt, och att sedan försöka applicera definitionen i praktiken är, tja, hyffsat mycket svårare 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men en sak jag funderat på är om det finns musik som alla gillar?

Finns det musik som passar alla kulturella bakgrunder eller är det helt subjektivt med musik? Jag har länge tyckt att viss musik inte är bra och hävdat att vissa musikstilar absolut inte är bra och om man lyssnar på den sortens musik så är man sjuk i huvet osv.

Men jag har kommit fram till att detta måste vara fel, man kan väl egentligen INTE säga att musik är bra eller dåligt? Eller kan man det?

Vad tycker du?

//Anders

Egentligen finns det musik som alla gillar och det är musik som småbarn reagerar mest på. De svarar mest på durtreklanger säger en musiklärare på min gamla skola som jag pratade med om smak en gång. Alla småbarn tycker bäst om durtreklanger säger hon men när man blir äldre blir man påverkad av kompisar och det som finns som vuxna spelar och då lär man sig att gilla andra saker och man kan lära sig att tycka om vad som helst men egentligen är det mest durtreklanger som alla egentligen gillar.

Min pianofröken säger att alla blandar ihop bra och dåligt med vad man tycker. Jag vet inte så noga om det stämmer men att Franz Schubert som jag tror är hennes favorit är mycket bättre musik än alla melodifestivallåtar men att man kan tycka mer om melodifestivallåtarna fast de är sämre. Hon säger också att hon vet att Bach är bättre än Schubert men att hon hellre spelar Schubert för att hon tycker det är mer intimt än Bach. Musik som kräver mer kunskaper för att skriva är bättre än musik som inte kräver så mycket säger hon. Jag fattar nog vad hon menar men man kan ju olika saker. Hon skulle inte kunna snickra ihop en enkel syntlåt i Cubase som jag kan fast det är så klart lättare att lära sig än harmoniläran.

Jag tycker nog inte att det spelar någon vilken musik som är bäst det viktiga är att man gillar den och det kvittar nog vilken musik du eller jag gör så kommer några kanske att gilla den och de flesta att inte gilla den men så är det väl bara. Fast om man gillar något extra mycket som inte är durtreklanger så är det för att man lärt sig ett visst sätt att tänka och känna tror jag. Men jag tycker inte att det är viktigt heller varför man gillar en viss musikstil. Jag brukar ofta få försvara mig varför jag gillar många operor men jag har slutat att försvara mig för det är inte fel att tycka om opera.

/Fredrika Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen finns det musik som alla gillar och det är musik som småbarn reagerar mest på. De svarar mest på durtreklanger säger en musiklärare på min gamla skola som jag pratade med om smak en gång. Alla småbarn tycker bäst om durtreklanger säger hon men när man blir äldre blir man påverkad av kompisar och det som finns som vuxna spelar och då lär man sig att gilla andra saker och man kan lära sig att tycka om vad som helst men egentligen är det mest durtreklanger som alla egentligen gillar.

Ok.. dur treklanger säger du, intressant. Men det måste väl bara gälla i dom kulturer där man använder en diatonisk dur/moll skala? I andra kulturer som tex i kina så använder man ju en pentatonisk skala, och i indien använder man andra skalor (kvartstoner) osv. Är det verkligen bevisat att barn gillar dur treklanger? Skulle vara kul att läsa den undersökningen om den går att få tag på.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon här som INTE gillar "the show must go on" med "Queen"?

finns de snarare nån som gillar den? :rolleyes:

Låten är genial. Lyssna hur dom har byggt upp den så perfekt, och dom har alltid någon liten finess som gör att man vill lyssna klart på hela låten. Det händer alltid något nytt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Finns det någon här som INTE gillar "the show must go on" med "Queen"?

Jag är en av dom som INTE hört den. :rolleyes:

By the way, jag tänker nog inte hoppa in i den här debatten. Rätt meningslös enligt min mening. Personligen så förstår jag mig inte alls på hårdrock och sådant, metal eller vad det kallas. Men kan förstå att folk gillar det, har även dragit en slutsats kring ämnet, jag tror det handlar om aggressioner, stämmer det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon här som INTE gillar "the show must go on" med "Queen"?

Jag är en av dom som INTE hört den. 😱

By the way, jag tänker nog inte hoppa in i den här debatten. Rätt meningslös enligt min mening. Personligen så förstår jag mig inte alls på hårdrock och sådant, metal eller vad det kallas. Men kan förstå att folk gillar det, har även dragit en slutsats kring ämnet, jag tror det handlar om aggressioner, stämmer det?

Många metal band har faktiskt ett viktigt budskap. Man kan inte säga att metal bara handlar om agression, visst är det mycket energi i musiken men att det alltid ska kopplas till agressivitet eller våld förstår jag inte riktigt. Jag blir glad av att lyssna på tung metal. Samma känsla får jag när jag hör en bra Jazz låt eller sätter på radion och hör nån ny bra popdänga. Måste erkänna att Backstreet Boys nya singel (som jag tyvärr inte vet vad den heter) är riktigt riktigt bra. Men som sagt det är jag som tycker att den eller den sortens musik är bra.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon här som INTE gillar "the show must go on" med "Queen"?

Jag är en av dom som INTE hört den. 😱

By the way, jag tänker nog inte hoppa in i den här debatten. Rätt meningslös enligt min mening. Personligen så förstår jag mig inte alls på hårdrock och sådant, metal eller vad det kallas. Men kan förstå att folk gillar det, har även dragit en slutsats kring ämnet, jag tror det handlar om aggressioner, stämmer det?

😱

Ungefär lika mycket som att hiphop handlar om att vara kriminell, att trance handlar om att vara knarkare och att house handlar om att vara bög.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. dur treklanger säger du, intressant. Men det måste väl bara gälla i dom kulturer där man använder en diatonisk dur/moll skala? I andra kulturer som tex i kina så använder man ju en pentatonisk skala, och i indien använder man andra skalor (kvartstoner) osv. Är det verkligen bevisat att barn gillar dur treklanger? Skulle vara kul att läsa den undersökningen om den går att få tag på.

//Anders

Jag vet ju inte vad som är bevisat så där vetenskapligt och förresten är väl vetenskapliga bevis inga bevis som gäller nån längre tid om det inte är matematiska bevis. Medicin eller hjärnforskning räknas nog inte dit men Fredrik Ullén som är pianist och neurolog sa i radion en gång att musikcentrum sitter nära sexcentrum i hjärnan och därför är det inte så konstigt om man upplever lite lustkänslor när man hör musik.

När musikcentrum stimuleras av musik spiller det ofta över kemikalier eller något över till sexcentrum och då känns det gott. Mest stimulerat blir sexcentrum av durtreklanger kan man mäta, sa han och det tror jag ska gälla alla människor och kanske till o med vissa djur vad vet jag. Om man känner lustkänslor för mer avancerad musik som Fredrik Ullén spelar, sånt som Stockhausen och så, är det för att man lärt sig känna lustkänslor till andra klanger istället eller också för hjärnans sätt att associera och koppla ihop nya nervbanor så att områden som inte påverkade varandra förr börjar göra det. Precis som att man kan se på en hjärna att nervbanornorna utvecklas när man lär sig spela ett instrument sa han i radion.

/Fredrika

ändringar: stavfel...

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

Men hjälp. Den där Ullén verkar vara en slipad fena. Sexcentrum och durtreklanger. Det är säkerligen så att det stämmer, iaf i viss mån. Men som Fredrika säger, nya råd och rön kommer hela tiden och de ersätter varandra på löpande band, jag tror till och med att det gäller en hel del matematiska sanningar som vi vanliga dödliga inte är bekanta med dock.. Har jorden gått från platt till rund så kan den nog gå till konisk med. Ordentligt uppallad av diverse vetenskapliga och i allra högsta grad matematiska sanningar.

Vi människor har en vilja och lust att reda och bena ut allt in i minsta detalj. Vilket säkerligen är bra. Men är det intressant? Jag tycker det är strunt samma att jag tydligen upplever sexuell stimulans där jag tror att det är musiken som får mig att känna mig nykär eller glad eller vemodig eller BÄST I VÄRLDEN!! En viss Freud lyckades ju härleda allting ner till simpel lust och till sexuella njutningar i diverse former. Och visst, kanske är det så. Att vi bara är enkla organismer som drivs av våra lustar. Men inte fan spelar det nån roll så länge musiken är bra? Varför gräva i det? Vi vet egentligen inte något om det ändå. Det finns säkert 150 terorier som säger att det Ullén hävdade i den där intervjun är käpprätt åt skogen. Och kanske har de rätt. Vad vet vi.

Jag tycker om musik. I så gott som alla former. Genrer och stilar. Den musik jag inte begriper nu kanske jag begriper om fem år. Låt mig få tro att jag faktiskt tycker om musik och inte bara vill knulla så fort nån spelar Raning blood med Slayer på radion..

Jag lovar och svär att jag inte är nån gammal kulturrebellrelik som är bitter och sur för att Whipping bananas inte fick spela med Pinkan 72'.. :rolleyes:

puss puss //smulan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hördu Myrli/Anders, det är väldigt enkelt.

Det är bara en smaksak. Den som kommer att påstå att rött är bättre än grönt, har fel. Det är bara en smaksak. Vad man än påstår.Om du tar en arab så tycker han alla västerländska musikstilar suger fett och han fattar det inte. Vi fattar inte hur han/hon kan tycka så iheller. Jag har själv gjort - på förekommen anledning - följande:

På en fest för ett par år sedan var vi en blandning av människor och oavsett vilken musik jag än satte på - så var det alltid någon annan som klagade - det var hemma hos mig såklart. Så jag tänkte följande: varför skall bara JAG anpassa mig efter vad andra tycker när ingen bryr sig om vad jag tycker?

Det finnns ingen musik som alla tycker är lika bra - lika mycket. Men då undrade jag om det finns musik som ALLA ENHÄLLIGT tycker låter för jävligt? Jag började forska. Det var på den tiden det gick att ladda ner allt ifrån Napster. Jag och en kompis sammanställde en CD som jag döpte till ABSOLUTE KALKON med en massa demoband som folk hade skickat in till bl a Mikael Tretow, folk som sjöng faskt, gamla tanter med hemorglar på lansbygden o s v. När jag satte på den på en annan fest senare så slutligen:

ALLA TYCKTE ATT JAG SKULLE SPELA NÅGOT ANNAT, OCH ATT DEN MUSIKEN VAR - DE FACTO - KASS.

Sedan var det betydligt mindre folk som klagade på resten av musiken som spelades för resten av kvällen också! Slutsats: Det hjältpe. Det märkliga var att folk sade: "Fy fan, det var det jävligaste jag har hört...öhh, du... det här måste jag ha!" det är enda gången jag har hört folk säga så. Tänk om du varit på restaurang: Det är var det jävligaste jag har smakat...det måste jag ha!" 🙂 Den blev pouplär efter hand, och finns tydligen på CDDB. Den generar mest asgarv när man sätter på den.

Rent vetenskapligt är det så jävla enkelt att det inte är sant, jag har för mig att Mats Orbation - en kompis till mig, förklarade i en tråd för längesedan om upphovsrätt och att man kan höra skillnad på om du kopierat någon annans musik.

Detta med vad som kallas för verkshöjd. Tänk så här:

Musiken är neutralt, universiellt "bra" om:

MAN KAN HÖRA SKILLNAD

Kan du höra skillnad på Britney Spears och Metallica?

Om ja, så är bägge lika bra musik. Vad du eller jag tycker om är en smaksak och är totalt oviktigt i sammanhanget. Kan du höra skillnad på hårdrock och barnvisor? Om ja, då är bägge lika bra musik, om nej är du säkerligen döv. Så har vi klargjort detta, men kan du höra skillnad på:

Om din lilla ettåring bankar iväg på pianot, eller en japansk ettåring bankar iväg på pianot? Om ja, då är ett av dom underbarn, eller du bara gissat rätt, om nej, är det - de facto - dålig musik. Den har s a s ingen verkshöjd dvs den "musik" som uppstår kan mycket väl ha gjorts oberoende utav varandra.

Musiklärare upptäcker detta dagligen och följande devis:

Alla som inte kan spela ett instrument eller sjunga LÅTER I STORT SETT LIKADANT NÄR DE BÖRJAR. Alla är vi barn i början. Ingen musiklärare i världen kan höra skillnad på småbarn som bara tutar i blockföljten, trumpeten, pianot. Inte jag iheller.

3. Först efter några år, med regelbundet spelande, kan man skönja SKILLNAD i vem det är som spelar. Men en som spelar en c-dur skala rätt upp och ner kan inte hävda upphosvrätt eller säga att det är han/hon som kom på den ifrån början.

De flesta vetenskapliga studier i vad som är universiellt bra musik, är alltså väldigt enkel: När man hör skillnad! Juridiskt: när verkshöjd uppstår. Resten är bara smak, och inget annat. Har inget med om musiken skulle vara mer intelligent eller ointelligent eller avancerad att göra. Om ni vill hävda att intelligent avancerad musik (typ klassisk, eller skickligt spelad jazz, hårdrock, fusion m m) är "bra" musik så tar vi ner allt med följande:

Barnvisor, barnlåtar ÄR väldigt enkla. Ändå hör vi skillnad på dem. Dem och hårdrock, klassisk, folk, jazz, whatever.

Myrli/Anders: Du får gilla precis vad du vill! Varför du inte kan fatta att andra gillar annan musik har bara med din egen tolerans, egoism, självförtroende, självkritik och tålamod att göra. Byt ut ordet musik med färg och se vad som händer med ditt resonemang.

Nåväl, långt och jobbigt svar, men den frågan du ställde krävde detta, och det är upp till er att orka ta er igenom detta.

🙂

/He Hå .... med lite stulet ifrån en gammal tråd med Hackeman/Mats Orbation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon här som INTE gillar "the show must go on" med "Queen"?

Gillar Queen skarpt, men inte den låten, sorry....

Däremot finns det en låt som jag verkligen reagerat på att ALLA man lirar den för tycker är bra: "You get what you give" med New Radicals. De ultimata partylåten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att all musik som är tilltalande på ett eller annat vis är bra musik.

Musik som man blir utråkad av är skitmusik.

Det som tilltalar mig är Rap.

Där talar dom så fö´bannat mycke...

Just nu lyssnar jag gärna på System of a down. Gillar deras busighet i musiken.

Ett gäng kompetenta musiker är det dessutom.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att all musik som är tilltalande på ett eller annat vis är bra musik.

Musik som man blir utråkad av är skitmusik.

Det som tilltalar mig är Rap.

Där talar dom så fö´bannat mycke...

Just nu lyssnar jag gärna på System of a down. Gillar deras busighet i musiken.

Ett gäng kompetenta musiker är det dessutom.

😠

SOAD är koola med sin lilla nisch utav "kosackmetal". 😉

Men de är så otroligt icke-varierande. T o m de själva ansåg att den senaste plattan kan man bara lyssna på i 30 minuter i sträck, sedan är man ordentligt fed up.

Men fortfarande: Bara tycke och smak. Jag kan - faktiskt - höra skillnad på Britney Spears och System of A Down så det måste helt enkelt vara bra musik.

Redigerat av HeHå
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har insett att det finns minst en bra låt inom varje genre. Är det en låt som jag inte gillar brukar jag lyssna på hur produktionen och mixen är istället, eller fundera på hur jag skulle förändrat låten för att den skulle passa mig bättre, då kan man lyssna på all musik utan att spy 😉

Om man kan säga att en del musik är bättre eller sämre: Ja, det kan man. Men det är endast ens egen uppfattning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har insett att det finns minst en bra låt inom varje genre. Är det en låt som jag inte gillar brukar jag lyssna på hur produktionen och mixen är istället, eller fundera på hur jag skulle förändrat låten för att den skulle passa mig bättre, då kan man lyssna på all musik utan att spy 😄

Om man kan säga att en del musik är bättre eller sämre: Ja, det kan man. Men det är endast ens egen uppfattning.

Men det intressanta är hur du ställer dig till remakes i annan genre, dvs cover i en annan genre?

Exempel.

1. Poison, Alice Coopers gamla 80-tals hit nu i modern dans-tappning med någon.

2. Livin On a Prayer, ytterligare en hårdrockhit i technotappning.

3. Killing Me Softly - blev till rap och hip-hop får några år sedan

4. Nessun Dorma - Opera som blev till technohit i Sverige, och även hårdrocksversion med Manowar. Bättre? Sämre? likadant?

5. Behind Blue Eyes - genreskiftning? ungarna idag tycker att det är Limp Bizkit som har gjort låten, oavsett hur mycket 70-tals THE WHO det är som står för den. Ungarna hatar WHO's version. Gammalt och gubbigt. Sämre? Bättre?

6. Hela Deep Purples repertoir har gjorts i jazzversioner på CD. Från hårdrock till jazz.

7. Ja, de flesta låtar har det ju gjorts "genre" mixar på, speciellt inom technomusiken.

Alltså frågan är om en låt blir bättre bara för att den "ändrar genre"?

Vissa anser att - just detta - bra musik är det som kan tolkas i olika genrer utan att förlora något. Är det så?

För mig är Bä Bä vita lamm lika kass, även om den har distade elgitarrer och growlande sång. Typ som Black Ingvars gjorde med dansbandslåtar. Leende guldbruna ögon blev varken bättre eller sämre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon här som INTE gillar "the show must go on" med "Queen"?

En kompis har sagt att Queen är de första som ska dö när musikrevolutionen kommer, så jag tror inte att alla gillar Queen.... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra musik, är musik som berör - och det är helt enkelt olika för varje individ, men det kan också vara olika vid olika tillfällen. Bra bakgrundsmusik i butiken, är kanske inte samma sak som bra musik när man sitter i bilen - och bra musik i en film skulle vara dålig i en annan film etc...

Vad som är "bra" eller "dålig" musik, är en helt individuell bedömning som varje lyssnare måste göra. Det är därför omöjligt att sätta upp några generella ramar för vad som kan räknas som bra musik - även om skivbolagen har hittat sitt "recept"... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har insett att det finns minst en bra låt inom varje genre. Är det en låt som jag inte gillar brukar jag lyssna på hur produktionen och mixen är istället, eller fundera på hur jag skulle förändrat låten för att den skulle passa mig bättre, då kan man lyssna på all musik utan att spy 😉

Om man kan säga att en del musik är bättre eller sämre: Ja, det kan man. Men det är endast ens egen uppfattning.

Men det intressanta är hur du ställer dig till remakes i annan genre, dvs cover i en annan genre?

Exempel.

1. Poison, Alice Coopers gamla 80-tals hit nu i modern dans-tappning med någon.

2. Livin On a Prayer, ytterligare en hårdrockhit i technotappning.

3. Killing Me Softly - blev till rap och hip-hop får några år sedan

4. Nessun Dorma - Opera som blev till technohit i Sverige, och även hårdrocksversion med Manowar. Bättre? Sämre? likadant?

5. Behind Blue Eyes - genreskiftning? ungarna idag tycker att det är Limp Bizkit som har gjort låten, oavsett hur mycket 70-tals THE WHO det är som står för den. Ungarna hatar WHO's version. Gammalt och gubbigt. Sämre? Bättre?

6. Hela Deep Purples repertoir har gjorts i jazzversioner på CD. Från hårdrock till jazz.

7. Ja, de flesta låtar har det ju gjorts "genre" mixar på, speciellt inom technomusiken.

Alltså frågan är om en låt blir bättre bara för att den "ändrar genre"?

Vissa anser att - just detta - bra musik är det som kan tolkas i olika genrer utan att förlora något. Är det så?

För mig är Bä Bä vita lamm lika kass, även om den har distade elgitarrer och growlande sång. Typ som Black Ingvars gjorde med dansbandslåtar. Leende guldbruna ögon blev varken bättre eller sämre...

😉 Nja, jag menade väl inte att Alla skulle tycka så.

Men om jag hör en låt, ta för exempel, Creedence Clearwater Revival - Susie Q.

Nu låtsas vi att jag inte gillar den riktigt, men är väldigt förtjust i Jazz.

Då kan jag ju fundera på hur den skulle vara i Swing-version o kanske pröva att göra en egen version av den. Jag är övertygad om att man skulle kunna förändra den så mkt att vem som helst skulle gilla den.

I mitt fall behöver jag inte göra om den iofs eftersom den redan är så bra, men du förstår kanske mitt exempel nu? 😏

Man kan ju även ha nöjet, som producent o ljudtekniker, att lyssna på hur mixen är, och kanske ta lärdom av den. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...