Jump to content
Annons

Äta kakan och ha den kvar


Ambjörn

Recommended Posts

Hej!

Jag har funderat lite på var de juridiska gränserna egentligen går när det gäller kopiering av upphovsrättsskyddat material (eller varför inte: musik).

Som jag förstår det är det inte olagligt att köpa en cd och bränna en kopia av den på cd-r för eget bruk. Anta att jag gör just det , men sedan ger bort original-cd:n till min kompis som fyller år. Är min brända kopia av skivan plötslig olaglig då? Måste jag kunna plocka fram originalet ur min egen hylla för att inte bli inspärrad, om jag har kvar kopian?

Jag tycker att frågan är ganska intressant - något säger mig att kopian borde vara olaglig om jag inte har kvar originalet, men samtidigt är det ganska förbryllande att en lagligt framställd kopia plötsligt skulle bli olaglig. I så fall skulle väl samma sak gälla om jag slarvade bort originalet eller det blev stulet, och jag råkade ha kopian kvar.

Några reflektioner?

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du ger bort orginalet och har kvar kopian hemma, så är kopian nog olaglig. Förmodligen stämmer nog samma sak om ditt orginal skulle bli stulet, och personen som stal skivan skulle då "äga" den legitima rätten till din cd-skiva.

Enkelt och bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

men om du hävdar att orginalskivan gått sönder... då, om någonsin, har du användning av din backup, men kanske har den blivit olaglig om du då inte har orginalskivan i ditt förvärv.

du kanske helt enkelt supit bort orginalet och den oavsiktligt hamnat i händerna på någon annan. personen som du glömt skivan hos kan nu lyssna på den helt lagligt, men hur är det med dig som har en backup?

och är det inte så att man faktiskt helt lagligt få kopiera en inköpt skiva, för att ge till sina "närmaste"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att se någon annan ifrågasätta allt lagstiftande och upphovsrätt.

Det har redan diskuterats - in absurdum - i andra trådar, bla följande

1. Konstruktivt om nedladdning utav Itzhak.

https://www.studio.se/index.php?showtopic...60entry136158

2. Artister som vågar säga ifrån om piratkopiering...av Mästaren

https://www.studio.se/index.php?showtopic...00entry123558

3. Bodström, Larsson, Stafilidis, ny lag som förbjuder ....

https://www.studio.se/index.php?showtopic...60entry135227

Jag har frågat bl a samma frågor som du, och mer därtill. Det är jättemycket läsning, och en hel del "off topic" men jag tror du kan börja där. Idag är det ingen som vet hur varken dagens lag skall tolkas, eller den kommande.

Orkar inte skriva allt om igen, i denna tråden. Kan bara konstatera att det är mycket de inte tänker på. Bl a sånt som du själv tog upp.

/He Hå

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ganska säker på att om du har en kopia på en skiva så måste du visa upp ett kvitto på att du har orginalskivan, om nu polisen skulle knacka på dörren.

Enligt svensk lag så MÅSTE man spara alla kvitto i ett visst antal år. (är det fem eller tio år?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag förstår det är det inte olagligt att köpa en cd och bränna en kopia av den på cd-r för eget bruk. Anta att jag gör just det , men sedan ger bort original-cd:n till min kompis som fyller år. Är min brända kopia av skivan plötslig olaglig då? Måste jag kunna plocka fram originalet ur min egen hylla för att inte bli inspärrad, om jag har kvar kopian?

Vad jag hört är det lagligt att bränna kopior till släktingar och nära vänner....så om du då ger bort originalet till en vän, och behåller kopian, borde detta också vara lagligt......

men jag förstår din fråga....har också funderat på detta....lösningen är dock att ta en bira och sluta fundera! 😛😄

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Jag är ganska säker på att om du har en kopia på en skiva så måste du visa upp ett kvitto på att du har orginalskivan, om nu polisen skulle knacka på dörren.

Enligt svensk lag så MÅSTE man spara alla kvitto i ett visst antal år. (är det fem eller tio år?)

Var har du fått det ifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Ambjörn!

Helt fantastiskt, det är ju mitt andranamn!

DD, det är inte jag som trollar...

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
När jag studerade ekonomi.

Om det är som jag säger angående kopieringsfrågan kan jag inte garantera, men rent logiskt måste det vara så, eftersom det är det som gäller alltid annars.

"Man är som företag skyldig att spara verifikationer (dvs fakturor och annat som utgör den ekonomiska verkligheten i ett bolag) i tio år om de ingår i bokföringen.

Som privatperson kan du slänga fakturan det ögonblick den är betald, även om det oftast är en bra idé att ha kvar den med en notering om när man betalade ifall man skulle få en felaktig betalningspåminnelse.

Ur ett garanti- och försäkrings-perspektiv kan det också vara bra att spara fakturor som på något sätt styrker att man har köpt varan och till vilket pris."

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte helt säker på hur nu det här förändrats i den nya lagen som inträder 1:a juli. Vore ju helt klart skönt om polisen kommer och knackar på och man bara säger att man inte har nån skyldighet att spara kvitton - och att man dessutom köpte dom på loppis och inte fick nåt kvitto och sen sålt vidare/gett bort. Faast om farbror polisen går så långt så är det ju möjligt att dom försöker sätta dit en för nånting värre, som fildelning. Nåja.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Man är som företag skyldig att spara verifikationer (dvs fakturor och annat som utgör den ekonomiska verkligheten i ett bolag) i tio år om de ingår i bokföringen.

Är det inte fem år för privatpersoner och tio år för företag?

Eller var det aktiebolag som hade speciella regler..

Kommer inte ihåg riktigt. Var inte direkt klassens pluggis.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ix (oregistrerad)

Din kopia blir inte olaglig för att du ger bort originalet. Kopian faller fortfarande under 12 § Upphovsrättslagen, som bl.a. säger:

"Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål."

och lite senare...

"Första stycket ger inte (heller) rätt att för eget bruk låta en utomstående

1. framställa exemplar av musikaliska verk..."

Du har emellertid framställt kopian själv och följer därmed "enkilda bruks-principen".

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
"Man är som företag skyldig att spara verifikationer (dvs fakturor och annat som utgör den ekonomiska verkligheten i ett bolag) i tio år om de ingår i bokföringen.

Är det inte fem år för privatpersoner och tio år för företag?

Eller var det aktiebolag som hade speciella regler..

Kommer inte ihåg riktigt. Var inte direkt klassens pluggis.. 🙂

Nej, alltså.... det finns INGET tvång för privatpersoner att spara kvitton, om det inte gäller sådant som tagits upp i deklaration som avdrag hobbyverksamhet.

Det finns däremot en massa "bör", men det är för ägarens egen skull, inte för att det är ett tvång.

http://www.ikanobanken.se/engines/page___578.aspx

http://www.gp.se/gp/road/Classic/shared/pr...?d=207&a=196337

Bokföring i företag är en helt annan sak, för där ska skatteverket när som helst kunna begära en revision o få tillgång till alla papper tio år tillbaka.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag hört är det lagligt att bränna kopior till släktingar och nära vänner....så om du då ger bort originalet till en vän, och behåller kopian, borde detta också vara lagligt......

Det har du rätt i förstås... Men om jag bränner en kopia till mig själv och säljer originalet till någon secondhandaffär jag inte är kompis med då?

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Ambjörn!

Helt fantastiskt, det är ju mitt andranamn!

... och mitt första!

"Det finns 547 män som har förnamnet Ambjörn. Av dessa har 154 namnet Ambjörn som tilltalsnamn/förstanamn." (www.scb.se)

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Din kopia blir inte olaglig för att du ger bort originalet. Kopian faller fortfarande under 12 § Upphovsrättslagen, som bl.a. säger:

"Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål."

och lite senare...

"Första stycket ger inte (heller) rätt att för eget bruk låta en utomstående

1. framställa exemplar av musikaliska verk..."

Du har emellertid framställt kopian själv och följer därmed "enkilda bruks-principen".

Jajo, jag har förstås rätt att *göra* en kopia. Frågan är om jag har rätt att *behålla* den när jag inte längre har kvar originalet. Jag är inte alldeles säker på att paragrafen du citerar handlar om det. (Men vad vet jag?)

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tolkning är att om du gjort en kopia för privat (enskilt) bruk av en "lovlig" förlaga, så är kopian laglig. Sedan är ju allt en bevisfråga om polisen skulle knacka på och du inte kan förete originalet. Kan du bara ge en rimlig förklaring, så borde det inte vara några problem.

edit: meningsbyggnad...

Redigerat av Per_a_55
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...