Jump to content
Annons

Mixerbord


wnr

Recommended Posts

Vad tror ni om Behringer Eurorack UB2442FZ

tänkte införskaffa nått stort, biligt mixerbord till hemmastudion, å den där ligger på 2800 kr. men frågan är.. är det värt dom pengarna =).

just för tillfället så hade jag tänkt att använda mig av ytters få kanaler, men sen i framtiden när jag skaffat mig ett nytt ljudkort osv, då hade jag tänkt att använda mig av desto fler 😳

fungerar efecterna bra?.. eller ska man bara strunta i att använda dom? 😄

blir tacksam för alla svar! 🙁

/WNR

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Behringer preampsen låter ganska tråkigt i mitt tycke.

Finns ingen fin fräsig diskant eller nån fet botten. Lite för mjukt ljud och inte särskillt rått.. Jag kör själv ett behringer bord (MX9000) men använder inte preampsen i det utan har det bara till uppspelning.

Inte så exakta eq´s är det heller.

Det kanske bara är mitt bord som låter så...vet ej

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är vad du ska ha mixerbordet till egentligen.

Om du siktar på att få en möjlighet att spela in fler kanaler så skulle jag hellre råda dig till att spara ihop pengar till en flerkanals ljudkort.

Du kastar bort pengar om du köper ett behringerbord nu för att i framtida bruk kunna köra flerkanals inspelning.

Onödigt tycker jag. Bättre att du köper ett sjysst ljudkort med många kanaler (om du inte har det redan förstås).

Det finns olika flerkanals preampar i 19" rackenhet oxå...skulle nog spana efter ett sånt istället...

Så, nu har jag svamlat färdigt.

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Gogg: Jag hittade den för 2800 kr 😛

Oind: Jag har redan e bra preampt (Studio Projekts VTB-1) så det är inte det jag ska använda den till

Grahn: jag ska först å främst använda det till monitorerna, 2 hörlurar, sen ska jag koppla in preampen så man bara hör ljudet man sjunger (en annan sladd går in i ljudkorter)

sen så hade jag tänkt mig att skaffa ett litet bättre ljudkort (har nu ett ESI Juli@) som jag tänkte köra lite analog mixning med.

jag har en lite Behringer mixer just nu (UB802), men den ska jag sälja tilsammans med mina gamla monitorer (ESI nEar 05). så behöver nått nytt, å vill ha nått som kan sänka monitorerna samt hörlurarna för sej, samt att man kan ha 2 hörlurar =)

men 2800 kr är väl endå inte så dyrt för ett stort bord?.. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Ska du ha för lyssningen så skaffa hellre ett litet mackie bord.

Denna t.ex.:

tapco Blend 6 pris: 995:-

Finns även speciella grunkor som är anpassad för monitorlyssning.

T.ex. en sån där:

banner.jpg

Big Knob har t.ex dubbla hörlurs utgångar, talkback funktion m.m m.m

Här finns mer att läsa om Big Knob Dom som har erfarenhet (vilket jag inte har) av denna Big Knob påstår oxå att ljudet förbättras... till det bättre i lyssningen alltså.

Den är dock lite dyrare... nästan 4000:- Se länk!

Claes här på forumet säljer oxå nån liknande monitormixer grej men har glömt vad den modellen heter........

Edit: La till en massa grejer

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

hehe har Tapco Högtalare 😛..

men problemet med den som jag ser är att jag bara kan ha ett par hörlurar i den, samt kanske lite få kanaler (fall jag nån nång skulle skaffat mig lite hårdvaru efekter).. 🙂

Big Knob såg riktigt rolig ut 🙂. men med en sådan så måste man väl ha en mixer också va? =) blir kanske lite väl dyrt, hade tänkt mig 3000 kr max faktist =/

edit: är tacksam för svaren =)

Redigerat av wnr
Link to comment
Dela på andra sajter

jo såg det, men frågan är fall man kan koppla in mikrofonen osv till den, så att man kan höra det man sjunger osv, så jag har nu har jag ikopplat 2 micar, en för talkback å en för lyssning, 2 kanaler från ljudkortet sen 2 kablar till monitorerna samt ett par hörlurar, det jag vill just nu är att kunna ha 2 par hörlurar samt kunna reglera ljudet på högtarlana och hörlurarna försig. för nu så måste jag stänga av högtalarna om jag ska spela in nått!.. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

haru inte MSN så kan vi snacka där`? kanske lättare att fråga om råd då

MSN: magnus_wenner@hotmail.com

mixern ska inte användas att spela in nått med alls, utan ena micen går från preampen som lyssning till mixern (går en annan slad direct till ljudkortet), å den andra micken går till mixer direct som talkbak så jag kan snacka med dom som är inne i mitt lilla hemmagjorda mickbså (eller litet å litet:P)

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha du ska ha en mick som talkback 😛

haha sorry. det är jag som är puckad. 🙂

Det finns säkert nån annan här som har bättre koll än mig.

Så som jag har det så kör jag alltså en Yamaha mixer till lyssningen.

Då plockar jag ut en hörlur direkt från ljudkortet, och en hörlur från mixerbordet.

Hörluret från mixerbordet använder han/hon som ska sjunga/spela.

Jag använder hörluret (heter det så?) från ljudkortet.

Högtalarna har jag då kopplat in i mixerbordet så att jag har en volymratt för högtalarna och en volymratt för hörlurarna (i mixerbordet).

Då kan jag även koppla in en talkback mick i en kanal direkt i bordet oxå..

Det är alltså så du vill ha det?

Har du hörlurs utgång på ditt ljudkort?

(Jepp jag addar snart på MSN)

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag verkar inte ha någon hörlursutgång på ljudkortet =/.

på mitt mixerbord har jag en volymratt för hörlurar och en för main mix, men jag måste höja main för att hörlurarna ska höras å då höjs monitorerna, vilket e väldigt störande.. jag skulle ju kunna köpa den dära tapco mixen samt en hörlursförstärkare, men frågan är om det är värt det? 😛

måste dra till bruden nu, ska grilla 🙂.. men jag hoppar in på MSN där å ser fall du dyker upp

Link to comment
Dela på andra sajter

jag verkar inte ha någon hörlursutgång på ljudkortet =/.

på mitt mixerbord har jag en volymratt för hörlurar och en för main mix, men jag måste höja main för att hörlurarna ska höras å då höjs monitorerna, vilket e väldigt störande.. jag skulle ju kunna köpa den dära tapco mixen samt en hörlursförstärkare, men frågan är om det är värt det? 😛

måste dra till bruden nu, ska grilla 🙂.. men jag hoppar in på MSN där å ser fall du dyker upp

okej. Jess jag addar när som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl tyvärr så att Behringer inte är nån vidare kvalitet. Men för priset så har man nästan ingen rätt att klaga. Deras support är ju heller inget vidare.. men men.. det vet ju säkert alla redan. Finns många anledningar att fördöma Behringer, men om man vill komma billigt undan så finns det nästan inget bättre.

På min behringermixer så använder jag faktiskt det inbyggda reverbet en del, trots att det låter lite småsjaskigt. Det finns ju totalt 32 inbyggda effekt-typer, men hittils är det bara reverben som varit användbar. Man behöver ju inte kräma på så mycket heller.

Tror det evt kan vara lite misstag att satsa på en mellanstor mixer som inte går att montera i rack. Känns som att det finns alldeles för många grejer som tar bordutrymme som det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Behringer preampsen låter ganska tråkigt i mitt tycke.

tycker dom låter mycket... tyvärr inte det man vill höra utan brus och sus...

Brus och sus får du mest om du har gainat "fel". Behringer är lite generösare med gainmöjligheterna än många andra mixertillverkare men ställer man in nivåerna rätt genom hela bordet så brusar Behringers mixers inte mer andra tillverkares.

Link to comment
Dela på andra sajter

oj, några posetiva användare till behringer bord 🙂.. men nu har jag funderat lite.

antingen så blir det ett sånt där behringer bord med massa kanaler osv

eller så blir det en TAPCO mixer och hörlursförstärkare

eller så försöker jag skrammla ihop pengar till en Big Knob, å köper en tapcomixer när jag får råd

så vad tycker folket? =).. hur ska jag investera pengarna på bäst sätt till min hemmastudio? =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars tror jag att jag har hittat lösningen.

smproaudio in5

IN5-Side_m.jpg

1690:- Hos http://www.holmerup.biz

# 2 x Mic Pre amp (JRC4558D)

# 2 x Insert points

# 2 x Phantom power

# 2 x XLR Bal I/O

# 4 x Mono, 2 x Stereo line inputs

# 2 x Turn-Table, CD or Phono inputs with switchable RIAA EQ and level controls

# 2 x Headphone monitoring amplifiers

http://www.smproaudio.com/IN5.htm

🙂

------------------

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Förklarade visst lite fel 🙂.. jag har en preamp (StudioProjekt VTB-1), som jag använder micken på, från den så kopplar jag ut ljudet till ljudkortet via XLRen, men det fins en telekablel som går från den in till mixern då för att lyssna på det jag spelar in.. frågan är den om det går att koppla in dena monotelekabel i Big Knob'en för jag såg bara left, right ingångar på den..

Grahn, den dära smproaudio in5 verklar lite kronglig faktist, verkar lite svårt att höja å sänka ljudet med små knappar 🙂.. så får bli en big knob om den nu funkar, anars nått annat 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare! 🙂

Näe. Du kopplar din StudioProjekt VTB-1 direkt på ljudkortet.

Alltså:

StudioProjekt VTB-1 ----> ljudkort

Från ljudkortets högtalar utgång -----> Big Knob

Big Knob -----> Dina högtalare

Det är en Talkbackmick inbygg i Big Knoben så du kan prata... och 2 st hörlurs utångar.

Du behöver ingen mixerbord.

Enkelt. Eller hur?

😛

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

jo jag kopplar VTB-1 till ljudkortet, men har kopplat en sladd från den direct till mixern också, så jag kan höja rösten där, utan att det stör inspelningen.. å jag såg bara massa stereo kanaler på big knoben, så min fråga är om man kan kopla in en monosladd utan att den bara hörs i ena högtalarn =)

nä inget mixerbord om big knoben funkar som jag vill 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...