Jump to content
Annons

För bra för att vara sant?


onid

Recommended Posts

Hittade idag på Blocket en Powerbook på 1.67Ghz, 512ram, 15"skärm endast 2 veckor gammal med garanti och allt. Den ska tydligen vara i nyskick och helt oanvänd, all tillbehör ingår. 25000kr nypris. Killen ville ha 10500kr!

Jag ringde honom och allt gick så snabbt. Det verkade som om han ej ville diskutera länge. Han undrade på en gång när jag ville komma och hämta den. Jag tycker att det hela verkar mysko. Killen var inte särskillt pratglad. Men vi bestämmde att vi skulle träffas i centralen i stockholm på måndag. För ifall detta är sant så vill jag inte missa det!

Hoppas jag inte blir blåst eller rånad eller nåt... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Luktar illa, som sagt... 🙁

"Snabba affärer" brukar inte vara nå'n hit. Skulle vara intressant att se hur annonsen såg ut.

hm fan... 🙂 I annonsen så stog det typ det jag skrev tidigare. Samt specsen..

Det såg seriöst ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Ring och säg att du kom på att du behöver orginal-kvitto! Har han inte det så är det ju inte så lovande! Nu är ju i.o.f.s. många kriminella jättetrevliga

och dom mest begåvade av dem kan lura i stort sett vemsomhelst men fick du dåliga vibbar är det nog så att du hade rätt! Jag skulle skippat det hela!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Att han har originalgaranti betyder ju inte att det inte kan vara en stulen vara. Han kan ha stulit kvittot också. Sedan är det ju så att det numera sällan krävs namn på köparen på garantin. Jag köpte t.ex. en scanner idag och det enda som utgjorde garantin var ett ynka litet kassakvitto.

Men tänk på att han kan ha köpt varan på dunderrea eller någon stor lagerrensning, konkursutförsäljning eller liknande.

Det första jag hade kommit att tänka på var dock inte stöldgods, utan om det kunde vara så att varan är defekt på något sätt och att han faktiskt frågat affären, men att de sagt att han orsakat felet själv och får pröjsa själv i så fall. Det kan ju vara moderkortet som bränt t.ex. Sedan tycker han att det är schysst ändå, eftersom du får med garantin och får försöka själv att övertala affären. Det kan finnas dolda fel, som affären tyckte han orsakat själv.

Nöjd dig inte med att se varan utomhus. Kräv att testa den ingående först. Skriv en uppgörelse er emellan, så att Köplagen kan råda (privatperson säljer till privatperson) ifall det blir tvist. Ta med namn, personnummer (kräv id och kontrollera länge), telefonnummer och adress på honom.

Eller så behöver han pengar snabbt. Var han kort i tonen? Begravning?

😳

:musik

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Att han har originalgaranti betyder ju inte att det inte kan vara en stulen vara. Han kan ha stulit kvittot också. Sedan är det ju så att det numera sällan krävs namn på köparen på garantin. Jag köpte t.ex. en scanner idag och det enda som utgjorde garantin var ett ynka litet kassakvitto.

Men tänk på att han kan ha köpt varan på dunderrea eller någon stor lagerrensning, konkursutförsäljning eller liknande.

Det första jag hade kommit att tänka på var dock inte stöldgods, utan om det kunde vara så att varan är defekt på något sätt och att han faktiskt frågat affären, men att de sagt att han orsakat felet själv och får pröjsa själv i så fall. Det kan ju vara moderkortet som bränt t.ex. Sedan tycker han att det är schysst ändå, eftersom du får med garantin och får försöka själv att övertala affären. Det kan finnas dolda fel, som affären tyckte han orsakat själv.

Nöjd dig inte med att se varan utomhus. Kräv att testa den ingående först. Skriv en uppgörelse er emellan, så att Köplagen kan råda (privatperson säljer till privatperson) ifall det blir tvist. Ta med namn, personnummer (kräv id och kontrollera länge), telefonnummer och adress på honom.

Eller så behöver han pengar snabbt. Var han kort i tonen? Begravning?

😳

:musik

:musik

Tack för rådet!

Han var väldigt kort i tonen. Han lät inte glad på nåt sätt och det kändes som om han ville avsluta samtalet så fort som möjligt. Har aldrig varit med om nåt liknande. Jag har gjort många affärer förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej igen!

Glöm inte följande på pappret/överenskommelsen er emellan:

Serienummer

Produktens namn och innehåll (komponenter, d.v.s. mängd RAM, processor etc.)

Säljarens namn, adress, telefonnr och personnummer.

Köparens namn, adress, telefonnr och personnummer.

Överenskommet pris inkl. moms.

Datum för emottagandet av varan.

En avtalsförklaring (se nedan).

Avtalets innebörd: t.ex. att du har en garant av säljaren på att du som köpare får testa varan under en prövotid på en månad och om den har fel som inte täcks av garantin så får du häva köpet inom en månad och då få pengarna tillbaka av säljaren (Köplagen). Vägrar han väldigt mycket detta är det något skumt! Han kan komma att säga att nej...då finns det andra köpare. Varning!

Jag köpte en synt för en massa år sedan på detta sätt (avtal) av en tonåring som behövde pengar till en resa med familjen. Tyckte synd om honom på nåt sätt, att behöva pröjsa så mycket själv och tvingas sälja synten, gav honom rätt bra betalt.

Lycka till! Tror inte det måste vara nåt lurt.

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Lycka till! Tror inte det måste vara nåt lurt.

😳

:musik

Jo något lurt lär det vara eftersom Powerbooks har betydligt bättre andrahandsvärde än vad som begärts i det här fallet. Att sälja en två veckor gammal PB för under halva priset är inget någon seriös gör.

Hörde nåt på nyheerna för några dagar sedan om skojare som köpt datorer mobiler och

bilar på kredit med hjälp av falska papper. Kanske har med detta att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Köp den inte nedpackad i lådor. Du måste koppla upp den och kolla att inget är föratört. Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Nä, nu ska ni inte vara för snabba! Han kanske, liksom jag, känner sig som E.T i telefonsammanhang? Stackars snubbe när onid + gestapovänner kommer med papper och misstänksamma miner 😛

Hursom, grattis till klippet, om allt visar sig vara coolt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, nu ska ni inte vara för snabba! Han kanske, liksom jag, känner sig som E.T i telefonsammanhang? Stackars snubbe när onid + gestapovänner kommer med papper och misstänksamma miner 😛

Hursom, grattis till klippet, om allt visar sig vara coolt!

🙂 hehe, Jag hoppas verkligen det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och för de som bryr sig om hur affären gick.....

Jag dök upp på stockholm central vid 09:00 som vi sa. (jag bor i arboga så jag och en polare fick betala tågresan tur o retur=500kr+ tillsammans)

Jag ringde honom och han sa att han skulle komma alldeles strax och att jag skulle vänta vid ingången. Så vi står och väntar i en halvtimme utan att snubben dyker upp. Jag ringer honom igen men nu svarar han inte! Jag ringde nog säkert 20 gånger innan han gav upp och svarade och då undrar han när mitt tåg åker tillbaka till Arboga och råder mig att ta det?!?!?!

Då förstog jag ingenting så jag bad honom komma och möta mig med datorn så vi kunde göra affären men då säger han att han ångrade sig. (Nu började han helt plötsligt bryta lite på västerländska eller nåt liknande och pratade mycket tydligare än första gången jag pratade med honom. I annonsen påstod han att han hette Joel. Men det verkade inte vara så troligt längre.)

Då sa jag att jag och polaren hade betalat över 500kr för att komma och köpa datorn och då svarar han: Ja, det är ju jättebra......

Utan att vara ironisk eller nåt. Då flippade jag ut helt och insåg att detta var en bluff och precis innan jag skulle börja skälla på honom så la han på.

Vad jag inte förstår är vad poängen med detta var???

Fattar inte hur människor kan vara så ruttna och okänsliga..

Men det var nog bara jag som var naiv och gick på nåt sånt här....man blir ju blind när man ser en så här bra deal..

Iaf. Tack för alla råd..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du hans telefonnummer och e-mail är det ju värt att ta kontakt med Blocket så det sprids en varning för honom... 😄

har bara mobilnummret. Ska ta och kontakta Blocket nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Hej!

Vad var det jag sa? Det var ju väntat! Han hade förmodligen aldrig nån synt.

😄

:musik

Nej,

med tanke på att det var ett dator han skulle sälja så hade han nog inte det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...