Jump to content
Annons
  • 0

Tips på bra vocoder?


sam

Fråga

Undrar om nån har nån lättinställd och bra vocoder att rekomendera, har provat orange vocoder men får den inte att fungera med mic. Jag vill ju kunna prata in i mikrofonen samtidigt som jag spelar tonerna med klaviaturen. Nån som vet hur man gör, tips? förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

  • 0
nattvaktaren (oregistrerad)
...

Jag vill ju kunna prata in i mikrofonen samtidigt som jag spelar tonerna med klaviaturen. Nån som vet hur man gör, tips? förslag?

Det måste bero på inställningar/hårdvara hos dig för jag använder orange vocoder just så och det funkar.

Kan du köra orange som effekt då? Funkar det?

Är det cubase du använder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

jag använder cubase 1.03Sx ... men hur ska jag göra? ska jag välja ett audiospår, välja orange som effekt och sen prata in? Måste jag inte knyta vocodern till ett midispår. Om jag tar upp effekten under VST Master Effects, under device menyn så kan jag spela på keyboarden, men bara på samma ton typ....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
nattvaktaren (oregistrerad)
jag använder cubase 1.03Sx ... men hur ska jag göra? ska jag välja ett audiospår, välja orange som effekt och sen prata in? Måste jag inte knyta vocodern till ett midispår. Om jag tar upp effekten under VST Master Effects, under device menyn så kan jag spela på keyboarden, men bara på samma ton typ....

Ok, håll i minnet att jag är ganska färsk på Cubase, kör sx2:

Lägg orange som effekt på ett audiospår, precis som du beskriver.

Med micken inkopplad bör vocodern låta när du pratar eftersom de flesta presets i orange genererar en ton (se den lilla klaviaturen nere till höger på pluggen). Om du klickar bort alla markeringar på klaviaturen, assignar ett midispår till orange och spelar samtidigt som du pratar bör det funka.

Puh.. Blev du klokare av det där?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det är nog inte dig det är fel på, snarare mig :-) (oh... vilken klysca!)

Om du orkar får du gärna berätta i detalj hur du gör. Hur kopplar du orange till midispåret? Den finns ju inte att välja som effect. Så som jag har gjort nu har jag först skapat ett audiospår, valt orange som effekt. Sen skapat ett midispår, men får ingen kontakt...

jättecredd till dig om du löser det här för mig :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
nattvaktaren (oregistrerad)
...

jättecredd till dig om du löser det här för mig :-)

Tro mig, jag tycks behöva en del av den varan.. 😉

Ok, out på midispåret ska ju vara orange. Har du fixat det?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

har du msn eller icq? Alltså, jag kan inte välja orange som midi ut.. vocodern är väl inte ett vstinstrument?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Sam:

Skriv gärna i tråden hur du gjorde för att lösa problemet så kan andra med samma problem få hjälp.

Ja just det, skriv gärna i tråden hur du gjorde för att lösa problemet så kan andra med samma problem få hjälp. Jag t.ex. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
har du msn eller icq? Alltså, jag kan inte välja orange som midi ut.. vocodern är väl inte ett vstinstrument?

Alltså, för att vara exakt har jag exakt samma dilemma. Att lägga Orange Vocoder som VST effekt på att Audio spår är inga problem, men hur i helskotta väljer man den för ett MIDI-spår??? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
har du msn eller icq? Alltså, jag kan inte välja orange som midi ut.. vocodern är väl inte ett vstinstrument?

Alltså, för att vara exakt har jag exakt samma dilemma. Att lägga Orange Vocoder som VST effekt på att Audio spår är inga problem, men hur i helskotta väljer man den för ett MIDI-spår??? 😄

Är det VST eller DX-versionen av Orange Vocoder du har?

Kör du Cubase SX?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

använder man Sonar och Calkwalk VST-adapter kan man manuellt behöva ändra och kryssa i att man vill att orange vocoder skall vara dxi-plugin. Då kommer det att funka att assigna midispåret till vocodern.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tycker att det är svårt att få upp volymen på själva Vocodereffekten. Harmaxat "filter regeln" så den står på 10, dragit ner carrier och speach så de är på noll.. på så vis får jag ju bara själva vocoderljudet så långt är det ju bra. Men ljudnivån är jättelåg.

Även om jag drar upp volymregeln på kanalen dit jag assignat vsti och sång för vocodern blir det inte tillräckligt högt. Man ska väl inte behöva använda sig av brickwall limiter för att maxa upp ljudet så vocodern står på egna ben i en mix?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

prova några av de presets som finns - du måste ju ange vilka toner som vocodern skall spela. Det kan ju åxå vara så att du skickar in ett ljud med ovanligt få övertoner, ex en sinusvåg och då filtreras ju den bort av vocodern om jag inte fattat fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
nattvaktaren (oregistrerad)
Tycker att det är svårt att få upp volymen på själva Vocodereffekten. Harmaxat "filter regeln" så den står på 10, dragit ner carrier och speach så de är på noll.. på så vis får jag ju bara själva vocoderljudet så långt är det ju bra. Men ljudnivån är jättelåg.

Även om jag drar upp volymregeln på kanalen dit jag assignat vsti och sång för vocodern blir det inte tillräckligt högt. Man ska väl inte behöva använda sig av brickwall limiter för att maxa upp ljudet så vocodern står på egna ben i en mix?

Är modulatorn för svag?

Om du lägger vocodern på ett audiospår så testa att normalisera ljudfilen först.

edit: "carriern på noll"?

Nu har jag inte orange framför mig, men på vanliga vocoders är carrier det ljud som moduleras, exempelvis;

Carrier - syntpad

Modulator - Röst

Dra upp carriern!

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tackar för svaren.. det där med sinusvåg och färre övertoner lät ju intressant. K an du utveckla det där lite för en som inte är van med synthspråk och som än mindre vet hur en oscilator fungerar 😉

edit: "carriern på noll"?

Nu har jag inte orange framför mig, men på vanliga vocoders är carrier det ljud som moduleras, exempelvis;

Carrier - syntpad

Modulator - Röst

Som jag förstått det så är Carrier själva synthljudet, Speech är Sångljudet.. dessa två mixas på något sätt till det jag vill kalla vocoderljudet.. Det ljudet får jag upp genom att dra "filter" upp till 10. Minimerar jag Carrier och Speech så hör jag bara vocoderljudet. Det är så jag vill ha det. Problemet är bara att det ljudet är väldigt lågt.

Höjer jag Carrier höjs ju bara det vsti jag använder som carrier. Jag vill ju inte att det ska höras.

Lite svårt att förklara, förstår du mig? 🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
nattvaktaren (oregistrerad)

Alltså; en vocoder är en maskin som med hjälp av ett ljud modulerar ett annat.

Det finns inget annat "vocoderljud" förutom resultatet av denna modulering.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag har aldrig använt Orange vocoder, men jag kanske har en aning vad du snackar om nev. Om inte; ursäkta för ett onödigt inlägg... 😉

Är carrier och speech torra? Alltså omodulerade? I så fall kanske jag förstår problemet och förhoppningsvis nattvaktaren med... Jag vet iaf att FLs vocoder har tre reglage, ett för carrier, ett för modulator och ett för den modulerade signalen, är det så på Orange också?

EDIT: Ful entertryckning...

Redigerat av insolitus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
nattvaktaren (oregistrerad)
Finns det någon bra Gratis vocoder?

FL Studio och Reason 2.5 vet ja har en inbyggd vocoder iaf...

Just det, både FL och Reason är numera gratis. Det glömde nog peppe.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Finns det någon bra Gratis vocoder?

FL Studio och Reason 2.5 vet ja har en inbyggd vocoder iaf...

Just det, både FL och Reason är numera gratis. Det glömde nog peppe.

Ja menade snarare ifall han använde något av de programmen...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
nattvaktaren (oregistrerad)
Ja menade snarare ifall han använde något av de programmen...

Jag fattar det. Ville mest reta dig lite. 😎

Annars så har jag för mig att det finns en otroligt simpel dx-plugg (gratis) som man kan göra vocoderliknande grejer med. Jag kan kolla upp vad den heter om intresse finns, eller så kanske nån annan vet vad jag talar om?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ja menade snarare ifall han använde något av de programmen...

Jag fattar det. Ville mest reta dig lite. 😉

Annars så har jag för mig att det finns en otroligt simpel dx-plugg (gratis) som man kan göra vocoderliknande grejer med. Jag kan kolla upp vad den heter om intresse finns, eller så kanske nån annan vet vad jag talar om?

Det vill jag gärna veta..! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Någon som provat Vocodern i AKAI-VST bundlen?... med den kan du snacka i micken och spela noter via ett MIDI-klaviatur o få robot-rösten att sjunga...skitgött.. väldigt lätt att ställa in och att använda

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...