Jump to content
Annons
  • 0

Tips på bra vocoder?


sam

Fråga

Undrar om nån har nån lättinställd och bra vocoder att rekomendera, har provat orange vocoder men får den inte att fungera med mic. Jag vill ju kunna prata in i mikrofonen samtidigt som jag spelar tonerna med klaviaturen. Nån som vet hur man gör, tips? förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

  • 0
Någon som provat Vocodern i AKAI-VST bundlen?... med den kan du snacka i micken och spela noter via ett MIDI-klaviatur o få robot-rösten att sjunga...skitgött.. väldigt lätt att ställa in och att använda

Det var ju precis vad nev lyckades göra med sin Orange Vocoder, det var bara det att han inte fick upp volymen ordentligt :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
börnen (oregistrerad)
Finns det någon bra Gratis vocoder?

FL Studio och Reason 2.5 vet ja har en inbyggd vocoder iaf...

Just det, både FL och Reason är numera gratis. Det glömde nog peppe.

Gratis? Var då nånstans?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Finns det någon sådan?

Jag vill alltså kunna styra akorden via mitt

Roland JV30 Keyboard och MIDI....

En Vocoder VST plugg för Cubase SX.

Gärna gratis, men viss payment kan

göras...

Her testat Orange Vocoder och NI Vocator men får dem

inte att funka...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Sedan finns det en rad gratisvocodrar som inte är värda att testa skulle jag säga. Waves och Akai gör de bästa vocodrarna.

Jag vet inte hur många vocoderpluggar jag har testat. Säkert 10 st. De har alla en sak gemensamt: de låter illa, och det är helt omöjligt att få något vettigt ur dem. Inte ens Native Instruments vocoder håller måttet, även om den innehåller otroliga moduleringsmöjligheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Inte ens Native Instruments vocoder håller måttet, även om den innehåller otroliga moduleringsmöjligheter.

Jag håller med. Den är dessutom näst intill omöjlig att arbeta med. Tycker samma sak om deras spektral delay. Ett helt hopplöst gränssnitt. Etthundraåttiofemtusen parametrar och ett halvårs tid att lära sig... nej tack.

Här är iallfall länken till Ni:s vokator. Demon låter kul, men...

http://www.native-instruments.com/index.php?id=vokator_us

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag håller med. Den är dessutom näst intill omöjlig att arbeta med. Tycker samma sak om deras spektral delay. Ett helt hopplöst gränssnitt. Etthundraåttiofemtusen parametrar och ett halvårs tid att lära sig... nej tack.

Vill också hålla med. Vokator är svår och lite halvkass ljudmässigt. Spectral Delay rent knäpp! 😉😆

Går waves Morphoder att köpa ensamt eller bara i bundle? Nån som vet? Och var får man enklast tag i Akai's DC Vocoder?

//Micke....

Redigerat av MJInc
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Det ska inte behövas en doktorsexamen för att skruva till en fräck robotröst.

Jag provade, och försökte och testade, men det gick bara inte, det blev vara ett jobbigt väsande. Jag börjar bli rätt skeptisk till NI:s förmåga att göra bra grejor, det mesta är plottrigt och svårinställt.

Och vad gäller alla moduleringsmöjligheter säger jag som en grupp som flitigt använde vocodrar:

"En show glöms bort om den bara visar upp effekter som man knappast anar."

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
drok (oregistrerad)

Reasons vocoder är den enda mjukvaruvariant värd att ha installerad. Tyvärr kostar den massor eftersom man ju får köpa hela paketet, men jag vet åtminstone en studio som investerat i programmet av just den orsaken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Reasons vocoder är den enda mjukvaruvariant värd att ha installerad. Tyvärr kostar den massor eftersom man ju får köpa hela paketet, men jag vet åtminstone en studio som investerat i programmet av just den orsaken.

Har visserligen Reason 2.5 som jag nu sällan nyttjar, men om jag inte minns fel så kan man väl inte nyttja effekterna i Reason via ReWire i Cubase? Utan snarare tvärtom....eller?

//Micke...

Redigerat av MJInc
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tja, skulle vilja leka lite mer med midistyrd vocoder, men cubase inbyggda låter ju mer eller mindre skit.

vad ska jag kolla efter?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tråd i samma ämne
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tja!

Är det nån här som kan rekomendera nån trevlig vocoder..

Jag har nyss bytt från pc/cubase till mac/logic och jag är inte helt nöjd med logics egna..

Jag är ute efter nån mer "tydlig" vocoder..

Den låter för mycket som en synth helt enkelt..

Vill kunna få fram rösten tydligare...

Så är det nån som vet nån trevlig vocoder så äre bara att skriva en rad!

Mvh Fredda

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tråd i samma ämne
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Nån som vet om det är en av begränsningarna i Cubase 4 LE att man inte kan koppla ett midispår till en effekt?

För jag lyckas inte koppla ett midispår till en vocoder.

(Sorry att jag tar upp en död tråd men hellre det än att skapa en ny när det ändå handlar om ämnet.)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Nån som vet om det är en av begränsningarna i Cubase 4 LE att man inte kan koppla ett midispår till en effekt?

För jag lyckas inte koppla ett midispår till en vocoder.

(Sorry att jag tar upp en död tråd men hellre det än att skapa en ny när det ändå handlar om ämnet.)

Hur har du gjort när du försökt då? Använder inte vocoder särskilt ofta, men av det jag kommer ihåg är att du sätter vocodern på ett gruppspår, skickar ljudspåret till gruppspåret panorerat 100 % till vänster(eller höger, inte särskilt svårt att byta i vilket fall) och samma sak med midispåret men panorerat åt andra hållet. Då är det alltså spåret med vst-instrumentet du skickar till gruppspåret, så egentligen är det inte midispåret du skickar till vocodern, utan ljudet från synthen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag har tagit ett befintligt ljudspår och lagt vocodern som en inserteffekt, sen har jag skapat ett midispår och försökt, enligt videos och ovanstående beskrivningar, ställa in utljudet på midispåret till vocodern men den går ej att välja... Ska prova det som du beskrivit nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...