Jump to content
Annons

Digitala in-/utgångar. Varför?

Recommended Posts

ix (oregistrerad)
Postat

Jagar runt efter ett nytt ljudkort och har märker att alla modeller, från billigaste till dyraste, har digitala in- och utgångar. Har hittills bara tyckt att det verkar som ett lätt sätt att "boosta specarna" en smula - "Vi har minsann 6 in/ 6 ut (och vi väntar i det längsta med att säga att 4 av dem är digitala)".

Men, hur är det egentligen? Har man kanske nytta av de där digitala in- och utgångarna?

I sådana fall till vad?

Tack för svar!

Annons
Postat

Här kommer gissning: Det är jättebilligt att göra digitala in och utgångar på ett digitalt ljudkort medan det är dyrare att köpa in A/D - D/A omvandlare för att göra analoga in och utgångar. Därför väljer man helt enkelt att lägga till några digitala för att få lite häftigare spec'ar.

/Majken

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Digitala in-/utgångar är bra eftersom de innebär att du kan göra exakta kopior av vad du håller på med. De tillför inget brus. Har du ett ljudkort t.ex. med S/PDIF, så kan du därifrån ta ljudet till en DAT-bandare och vice versa.

Håller med om att det är egentliga in- och utgångar för ett ljudkort som borde anges istället.

😛

:musik

Postat
Hej!

Digitala in-/utgångar är bra eftersom de innebär att du kan göra exakta kopior av vad du håller på med. De tillför inget brus. Har du ett ljudkort t.ex. med S/PDIF, så kan du därifrån ta ljudet till en DAT-bandare och vice versa.

Håller med om att det är egentliga in- och utgångar för ett ljudkort som borde anges istället.

😛

:musik

Mitt ljudkort har inget annat än digitala in/ut - totalt 26 kanaler. 🙂 Helt suveränt när man vill koppla ihop datorn med en digitalmixer och externa omvandlare som är av mycket bättre kvalitet än de som är inbyggda i de flesta ljudkort.

Postat

Jag vill inte ha analoga IN/UTgångar på mina ljudkort i datorn.. Jag kör enbart med ADAT lightpipe och SPDIF. Då skaffar jag heller en bättre micpreamp som har SPDIF.

Min erfarenhet är att det inbyggda analoga ingångarna på ett ljudkort låter långt i från så bra som externa preamps gör. Dessutom blir dom exponerade för mer störande digitalbrus och störningar innifrån datorn.

Postat
Dessutom blir dom exponerade för mer störande digitalbrus och störningar innifrån datorn.

Eller så sitter AD/AD-omvandlarna i en break-out-box och så var vi av med det problemet. 😉

Ljudkort med ADAT/lightpipe eller TDIF anslutningar (och gärna word clock in/ut) har min fulla respekt. Det ger en fler möjligheter att konfigurera sitt system. T ex byta ut AD/DA-omvandlarna, när man har råd.

När det gäller semiproffskort med coxial spdifanslutning lutar jag snarare åt Majkens håll. Hur många idag har extern inspelningsutrustning (DAT, MD, CD-brännare) med coaxial anslutning? Optisk anslutning borde vara obligatorisk.

Postat

Jag föredrar Coax på digitala utgångar. Skitsmidigt och koppla upp sitt reverb (typ TC M300) och använda det istället för att slösa CPU på mjukvarureverb. Behöver man så finns det ju omvandlare till optisk på kjelleman för 198:-. Jag har liknande burk från Fostex men den kostade lite mer då....

Omvandlare

Postat
Jag föredrar Coax på digitala utgångar. Skitsmidigt och koppla upp sitt reverb (typ TC M300) och använda det istället för att slösa CPU på mjukvarureverb.

Du har rätt. Jag glömde visst bort alla externa effekter/processorer med coax-anslutning. Jag tänkte mest på möjligheterna att skicka signal vidare till externa media.

ix (oregistrerad)
Postat

Tack för svaren!

Jag har precis hittat en egen och alldeles utmärkt anledning till att ha SPDIF-ingång.

ART DPS II. Mums!! 😄

Ack om man ändå hade lite mer pengar...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.