Jump to content
Annons

Hohner Blues Harp munspel

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Vilken tonart är den mest användbara om man köper ett Hohner Blues Harp-munspel? Jag funderar på ett i e (för blues då...). Har någon använt detta munspel? Pros and cons?

😉

:musik

Annons
Postat (redigerat)

Ett C spel är det vanligast förkommande inom blues... Men funkar det så funkar det.

Sen så finns det en oherrans massa specialstämningar på dom också.

Pros and Cons ja..

Pros det är orginalspelet för blues 😉

Cons Det är ett träspel och min erfarenhet är att det är lite skarpt mot läpparna efter ett tag (trät drar åt sig fukt och sväller).

Själv föredrar jag Hohner Pro Harp med plastkropp i C.. Och spelar jag ensam så har jag ett Lee Oskar i G.. det är så gött och basigtt ljud i det och passar min spelstil som är ganska rytmiskt.

Redigerat av hegobald
Postat

Jag har ett antal Hohner och de med plastkropp föredrar jag.... fast bäst är helt klart Lee Oskar. Men varför skulle ett C-munspel vara vanligast inom blues? Själv föredrar jag att spela blues i E eller A för att kunna spela med öppna strängar. Så jag rekomenderar därför ett A eller D-spel......men smaken är ju som...

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Har "fuskat" på ett antal instrument, däribland munspel, men inte alls särskilt ofta. Läge att köpa ett e OCH ett a då kanske, de är ju inte särskilt dyra.

Fazzan hade ett kromatiskt bl.a. som hette "Larry Adler" och nåt mer? Undrar hur bra det var...

🙁

:musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.