Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest musik
Posted

Hej!

Vilken tonart är den mest användbara om man köper ett Hohner Blues Harp-munspel? Jag funderar på ett i e (för blues då...). Har någon använt detta munspel? Pros and cons?

😉

:musik

Annons
Posted (edited)

Ett C spel är det vanligast förkommande inom blues... Men funkar det så funkar det.

Sen så finns det en oherrans massa specialstämningar på dom också.

Pros and Cons ja..

Pros det är orginalspelet för blues 😉

Cons Det är ett träspel och min erfarenhet är att det är lite skarpt mot läpparna efter ett tag (trät drar åt sig fukt och sväller).

Själv föredrar jag Hohner Pro Harp med plastkropp i C.. Och spelar jag ensam så har jag ett Lee Oskar i G.. det är så gött och basigtt ljud i det och passar min spelstil som är ganska rytmiskt.

Edited by hegobald
Posted

Jag har ett antal Hohner och de med plastkropp föredrar jag.... fast bäst är helt klart Lee Oskar. Men varför skulle ett C-munspel vara vanligast inom blues? Själv föredrar jag att spela blues i E eller A för att kunna spela med öppna strängar. Så jag rekomenderar därför ett A eller D-spel......men smaken är ju som...

Guest musik
Posted

Hej!

Har "fuskat" på ett antal instrument, däribland munspel, men inte alls särskilt ofta. Läge att köpa ett e OCH ett a då kanske, de är ju inte särskilt dyra.

Fazzan hade ett kromatiskt bl.a. som hette "Larry Adler" och nåt mer? Undrar hur bra det var...

🙁

:musik