Jump to content
Annons

DSP-kort eller multieffect


sixties

Recommended Posts

Har funderat på att köpa E-mu´s 1820 för att bla få lite dsp kraft.

Men även att behålla mitt Audiophile 2496 och skaffa ett dsp-kort i stället.

har även funderat på om någon muliteffect som Lexicon mpx-110, TC Electronics M-300 och Alesis mindiverb 4 skulle vara ett bättre alternativ.

Vad bör jag köpa, dsp-kort eller effect-rack?

vad är bra/dåligt med de olika alternativen?

Så att allt blir rätt (efter att ha läst en del trådar på forumet): 😱

Jag har sökt på forumet.

Har inte så stor budget. så billiga alternativ är att föredra.

ska spela in rock, pop, punk.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett Universal Audio UAD-1 skulle säkert passa dig bra!

Vill du ha hårdvara kan du sätta en extern effektburk som du kopplar på SPDIF både ut och tillbaka till datorn. Men den lösningen skulle nog bli lika dyr som ett UAD-1.

Dessutom kan du ju ha olika effekter på olika kanaler med ett DSP-kort, medan en extern multieffekt oftast begränsas till en eller två effekter åt gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat på att köpa E-mu´s 1820 för att bla få lite dsp kraft.

Men även att behålla mitt Audiophile 2496 och skaffa ett dsp-kort i stället.

Några tankar.

Skulle inte skaffa ett EMU 1820 för dsp-effekternas skull. Vissa är ok (reverbet funkar bra i vissa sammanhang), andra trista. Men om man behöver ett kort med många in/ut är det ett intressant alternativ.

UAD-1 är ett mycket användbart kort. Men om du främst är intresserad av mer dsp-kraft (snarare än de speciella pluggar som följer med) så kanske det är smaratare att lägga pengarna på att uppgradera datorn (snabbare cpu etc...).

På så sätt kan du fortsätta använda dom pluggar du redan kör på och förhoppningsvis gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

har även funderat på om någon muliteffect som Lexicon mpx-110, TC Electronics M-300 och Alesis mindiverb 4 skulle vara ett bättre alternativ.

Beggade effektrackar kan vara riktiga kap idag! De flesta har två in-/utgångar och passar därför bäst att använda till en effekt eller process. Jag använder en Lexicon Alex som externt reverb när jag mixar. Efterklangsalgoritmer är bland det mest resurskrävande. Alex låter helt okej (gillar framförallt guitar och tiled room) och låter datorns cpu ägna sig åt andra beräkningar.

Tänk på att en extern effekt behöver separata in-/utgångar för att det ska funka smidigt att jobba med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...