Jump to content
Annons

Duger SB Audigy 2.0 till musikskapande?


Dreamland Project (oregistrerad)

Recommended Posts

Dreamland Project (oregistrerad)

Hej!

Jag undrar om det Àr nÄgon som har praktisk erfarenhet av Soundblaster Audigy 2 i samband med musikinspelning och drivrutinernas funktion i olika musikprogram, frÀmst Cubase i nyare versioner.

Tack pÄ förhand!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Kan du precicera vad det Àr med kortet som inte Àr bra ?

De ett gamer-ljudkort egentligen enligt mej... de e inte prisvÀrt för fem öre, högt brus som fan, dÄlig ljudkvalitet osv osv osv...

investera i ett audiophile 24/96.. de dÀremot e prisvÀrt!

gör en forumsearch pÄ audiophile sÄ hittar du massor av topics... annars kan du googla pÄ necrophile om du kÀnner fört...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jade (oregistrerad)

SB Audigy 2 Àr egentligen ett entertainmentkort, men det gÄr att anvÀnda för musikbruk. Det beror pÄ hur hög ambitionsnivÄ du har och pÄ om du stör dig pÄ hög latency och brus.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan du precicera vad det Àr med kortet som inte Àr bra ?

De ett gamer-ljudkort egentligen enligt mej... de e inte prisvÀrt för fem öre, högt brus som fan, dÄlig ljudkvalitet osv osv osv...

investera i ett audiophile 24/96.. de dÀremot e prisvÀrt!

gör en forumsearch pÄ audiophile sÄ hittar du massor av topics... annars kan du googla pÄ necrophile om du kÀnner fört...

Googla pÄ necrophile???

😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag kör Cubasis VST med ett Creative Audigy. Vet inte om det Àr ljudkortet som det Àr fel pÄ, men ljudet knastrar och hÀnger inte riktigt med, Àven nÀr jag bara anvÀnder ett par stycken VSTi:s eller ett par audiokanaler. Tycker inte alls om det kortet alltsÄ. Funderar pÄ att skaffa en laptop med ett externt M-Audio kort istÀllet..

//Nisse

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag vet inte om jag Ă€r döv, eller om ni kanske mĂ€ter brus med instrument? 😉

Men jag har ett SB Audigy 2 Platinum och har Ànnu inte haft nÄgra problem. ASIO drivisar med latency ner till 3 millisekunder (jag kör pÄ 7) gör att jag utan problem kan lÀgga pÄ lite enklare realtidseffekter ocksÄ utan problem, typ Lyssningsreverb.

Viktigt att veta Àr att jag har ingen erfarenhet av proffsljudkort, sÄ det Àr möjligt att jag mÀrker skillnad pÄ ljudkvalitet om jag byter ljudkort, men just nu tycker jag att det fungerar bra.

Dessutom 6 ingÄngar (tre stereo), vilket gör att vi kan spela in samtidigt som vi repar om vi vill. Jag har just nu kopplat keyboard via midi och line-in, mixerbord pÄ aux in och line2 in. Dessutom har jag stÀllt in sÄ att jag kan skicka ut signaler till förstÀrkaren och till gitarrförstÀrkaren dÄ kortet Àven har flera utgÄngar. AnvÀnder visserligen inte detta dÄ jag hellre kopplar gitarren rÀtt in i förstÀrkaren och mickar upp den i sÄ fall.

SÄ har du redan ett SB Audigy 2 Platinum, sÄ testa, annars sÄ Àr det sÀkert som vanligt. Du fÄr vad du betalar för.

Det kommer upp en demoinspelning till helgen tror jag, sÄ fÄr du ett exempel pÄ vad som gÄr att göra i alla fall.

EDIT: Glömde pÄpeka att 24 bitar i 48kHz gÀller. Vet ej om det ska vara sÄ, men försöker jag köra nÄgot annat sÄ fÄr jag lite problem med att det hackar till emellanÄt och sÄnt...

Redigerat av Jonte
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag vet inte om kortet har gĂ„tt igenom nĂ„gon större förĂ€ndring till 2:an men om det Ă€r hĂ€lften sĂ„ brusigt som ettan sĂ„ Ă€r det skrutt 😉

Jonte, lyssna pÄ en lÄt pÄ hyffsat hög nivÄ ( vanlig halvrockalosspÄenvardagvolym ) och stÀng sedan av musiken. Om du inte hör ett tydligt brus dÄ sÄ kanske jepparna pÄ Creatives har skÀrpt sig lite.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag vet inte om kortet har gĂ„tt igenom nĂ„gon större förĂ€ndring till 2:an men om det Ă€r hĂ€lften sĂ„ brusigt som ettan sĂ„ Ă€r det skrutt 😉

Jonte, lyssna pÄ en lÄt pÄ hyffsat hög nivÄ ( vanlig halvrockalosspÄenvardagvolym ) och stÀng sedan av musiken. Om du inte hör ett tydligt brus dÄ sÄ kanske jepparna pÄ Creatives har skÀrpt sig lite.

Jag Àr ju inte Jonte men jag har ett Audigy 2 Platinum eX och det brusar inte alls vid uppspelning, om man nu inte har dragit upp volymen pÄ nÄgon av ingÄngarna.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 Ă„r senare...

HĂ„ller med Jonte.

Fick ett 2ZS med i HEM-PC:n och det funkar riktigt bra ! LÄg latency, kör pÄ 7 ms och lan köra mÄnga pluggar ihop utan strul. Bra audio och tja.... Vad f-n... Det mÄste ju ÀndÄ vara prisvÀrt dÄ eller ???

Brus... vaddÄ brus ? Dra upp hörlursvolymen pÄ jÀrnet utan ngn musik, eller ?

DĂ„ brusar allt....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan du precicera vad det Àr med kortet som inte Àr bra ?

De ett gamer-ljudkort egentligen enligt mej... de e inte prisvÀrt för fem öre, högt brus som fan, dÄlig ljudkvalitet osv osv osv...

investera i ett audiophile 24/96.. de dÀremot e prisvÀrt!

gör en forumsearch pÄ audiophile sÄ hittar du massor av topics... annars kan du googla pÄ necrophile om du kÀnner fört...

Googla pÄ necrophile???

😕

Det Ă€r vĂ€l det man kallar för Freudiansk felsĂ€gning...? 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Audigy har oförtjĂ€nt dĂ„ligt rykte. Kortet Ă€r ju inte sĂ€rskilt prisvĂ€rt, men har bĂ€ttre ljudkvalitet och mindre brus Ă€n mĂ„nga av dom ljudkort som marknadsförs till musiker. Kolla in Studios test frĂ„n tidigare i Ă„r - Audigy ligger bĂ€ttre till Ă€n bĂ„de EMU 0404 och Audiophile vad gĂ€ller brus till exempel. 😕

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)
Audigy har oförtjĂ€nt dĂ„ligt rykte. Kortet Ă€r ju inte sĂ€rskilt prisvĂ€rt, men har bĂ€ttre ljudkvalitet och mindre brus Ă€n mĂ„nga av dom ljudkort som marknadsförs till musiker. Kolla in Studios test frĂ„n tidigare i Ă„r - Audigy ligger bĂ€ttre till Ă€n bĂ„de EMU 0404 och Audiophile vad gĂ€ller brus till exempel. 😳

Efter att ha anvÀnt kortet en tid kan jag bara sÀga att jag med mina blygsamma mÄtt mÀtt Àr nöjd med ljudet, dÀremot Àr drivrutinerna som följer med rena mardrömmen, KX projects nÄgot bÀttre men jag lider fortfarande av problem med Àndrade instÀllningar i KX mixern mellan inloggningsprofiler (utan att nÄgot Àndrats av anvÀndare). Skumt men sant.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)
Har du testat asio4all? Funkar finfint, och har dessutom nÀstan inga instÀllningar, det "bara funkar".

Intressant! ErsÀtter asio4all KX drivisarna, eller "bara" ASIO drivrutinerna?

Har du lÀnk?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 8 mĂ„nader senare...

Hur mycket spelar det roll rent ljudmÀssigt och i latency om man anvÀnder ett Audigy4 zs mot om man anvÀnder t.ex. ett audiophile 2496. Jag kÀnner inte att jag behöver mer Àn en ingÄng till klaviaturet sen behöver jag bara pulla in hörlurarna för att lyssna med.

RÀcker det med ett Audigy till detta? Kommer jag uppnÄ god ljudkvalitÚ och inte ha nÄgra problem med latency?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har en gÄng suttit pÄ ett Augidy-kort och det var en plÄga, men om jag inte Àr helt ute och cyklar sÄ har Creative skÀrpt sig och instans 4 ska nog fungera rÀtt sÄ smÀrtfritt. Om ljudkvaliten Àr bra och om du har nÄgra problem med latencyn mÀrker du vÀl för övrigt sjÀlv? LÄter det bra? KÀnns det bra?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

behöver jag bara pulla in hörlurarna

Kommer jag uppnÄ god kvalitÚ och inte ha nÄgra problem med latency?

🙂 "pulla in hörlurarna" đŸ˜± Vill inte ens veta hur det ser ut eller hur mĂ„nga pilsner du har rökt för att lyckas med det 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 Ă„r senare...

Fick detta kort av min farbror i dagen 🙂 nu undrar jag vad ni hĂ€r pĂ„ Studio forum tycker om detta kort,

jag Àr ingen professionell artist pÄ nÄgot sÀtt, bara gillar att göra musik!

Redigerat av Olsberg
SlÄr ihop med tidigare trÄd i Àmnet
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kort som spelar in pÄ enbart 48kHz och inte 44.1 kHz tycker jag Àr stökiga.

VÀlj kort som kan spela in pÄ 44.1kHz Àr mitt heta tips. SÄ fort du skall ta emot ett projekt frÄn nÄgon annan sÄ Àr det stor chans att projektet Àr 44.1kHz. Man mÄste börja konvertare och stöka.

Att kortet sedan inte har bra Asiodrivare gör inte saken bÀttre tycker jag.

Ljudkvalitén pÄ dyrare Creativekort Àr nog vÀl sÄ bra som tex M-Audio.

Men vad spelar ljudkvalité för roll nÀr man fÄr strul och fÄr fokusera pÄ strul istÀllet för musik.

Har man redan ett kort sÄ Àr det bara att prova. Skall man skaffa sÄ tycker jag att man skall skaffa nÄgot som funkar bra med Asio och kan spela in 44.1kHz pÄ 24 bitar.

Dagens ljudkort har genomgeÄnde bra ljudkvalité, sÄ fokusera pÄ att det skall funka bra...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...