Jump to content
Annons

Creatives nya ljudkort låter så bra


polardark

Recommended Posts

Ibland går skitsnacket så tungt att man bara kan skratta. Läs här ett litet urval om vad Creative säger om sina nya ljudkort, där dom påstår att med deras nya ljudkort så kan mp3-musik låta bättre än orginalen:

All CD music is in 16-bit resolution, which is typically compressed from an original 24-bit studio recording. When converting CD music to MP3 format, the music is compressed yet again. These types of compression result in a compromise of audio quality and clarity. The Creative X-Fi Xtreme Fidelity audio processor drives new applications that can enhance MP3s by bringing them back to 24-bit quality, and allows the user to upgrade the music to multi-channel surround sound. This enhancement enables virtually all MP3 music to sound even better than it did on the original CDs.

För oss som vet någorlunda hur det där med ljud funkar så borde det nog vara självklart att det inte riktigt funkar på det viset. Nåja.. nu är Creative egentligen ett holdingbolag och inte ett företag som egentligen vet ett skvatt om ljud, så man kanske inte borde förebrå dom för mycket. 🙂

Om nån orkar, går den fullständiga pressreleasen att läsa här.

Redigerat av polardark
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jösses.. Bodde jag i USA skulle jag stämma dom direkt.. t.ex. att dom manipulerat min musik så att den inte låter så grunch som jag vill..

Och näe.. Jag tror inte på monster under sängen heller... Men det är inte för inte dom heter Creativ inte 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nähä? Är det sant?? Bäst att genast kasta mina prylar och införskaffa ett stycke "Creative X-Fi Xtreme Fidelity Audio Processor".

Hoppas de dom "lägger till" i mina låtar låter bättre än det jag redan spelat in då. Fast det har dom ju redan lovat i och för sig.

<censur>FYFAN</censur> vad korkat! 😏:rolleyes:

Edit: När tv-kort varianten kommer av denna produkt så kommer trailers bli så ruggigt bra att de faktiskt är bättre än filmerna i sig! ..Praktiskt! 🙂

Redigerat av illvaesen
Link to comment
Dela på andra sajter

Creative må vara ena djävla stollar. Men X-Fi kommer att bli riktigt, riktigt stort i spelbranschen framöver.

Nej om man skulle ladda hem lite mp3'or och göra 24bit's inspelningar av kanske.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jo.. Nya X-Fi ska tydligen vara ruggigt avancerad. Däremot är jag fortfarande lite missnöjd över att dom övergivit sampler-teknologin som dom hade i sina gamla SoundBlaster AWE-kort. Det var ju i princip som att ha en riktig E-MU-sampler i datorn. Trots att X-Fi är så kraftfull, så vet jag inte om det har några egentliga fördelar för en musiker.

Redigerat av polardark
Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen så kommer jag vänta på "Creative X-Fi Xtreme Fidelity Audio Processor: 2 DELUX!". Den kommer att processa mp3'orna så dom även stämmer med musiksmak, humör, rådande börskurs samt väder. De ni!

Link to comment
Dela på andra sajter

Creative må vara ena djävla stollar. Men X-Fi kommer att bli riktigt, riktigt stort i spelbranschen framöver.

Nej om man skulle ladda hem lite mp3'or och göra 24bit's inspelningar av kanske.

/Majken

Det kan jag oxå tänka mig...

Med ett fett Suroundsystem och en 42 Plasmaskärm till Supermario Bros

kommer jag sluta göra musik.... 😮

Skämt å sido, spelen kommer med säkerhet att låta/fungera bättre ljudmässigt

Link to comment
Dela på andra sajter

nu är Creative egentligen ett holdingbolag och inte ett företag som egentligen vet ett skvatt om ljud,

Det där var nog lite hårt tycker jag! Visst är deras pressrelease inte korrekt med verkligheten men dom gör en del bra saker faktiskt. så...fy skäms! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Trots att X-Fi är så kraftfull, så vet jag inte om det har några egentliga fördelar för en musiker.

Med tanke på att E-MU ägs av Creative vill jag tro att vi helt säkert kommer att få se chippet i kommande E-MU kort med VST wrapper och effektpluggar 😮

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo.. Nya X-Fi ska tydligen vara ruggigt avancerad. Däremot är jag fortfarande lite missnöjd över att dom övergivit sampler-teknologin som dom hade i sina gamla SoundBlaster AWE-kort. Det var ju i princip som att ha en riktig E-MU-sampler i datorn. Trots att X-Fi är så kraftfull, så vet jag inte om det har några egentliga fördelar för en musiker.

Många av SB-Live!-korten har ju ett EMU-chip på sig som väl fungerar som en sampler om jag har fattat saken rätt. Jag kan då spela soundfonts genom mitt SB-live-kort (jag väljer "A: SB Live MIDI Synth"), utan att störa mig på latency.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...