Discipuli Postat 23 december 2025 Postat 23 december 2025 Sorry det blev massor av inlägg av mig på ett bräde, men jag hade lite nattsudd och kollade upp mina olika forum. Fortfarande en väldigt intressant tråd! God Jul allihopa
Neosus Postat 23 december 2025 Trådstartare Postat 23 december 2025 Det verkar som att vi talar olika språk här, Discipuli! Loop för mig är något helt annat än vad det är för dig! Jag släpper dig nu och önskar dig all lycka i utforskandet.. God Jul! 🎅
Valle Postat 23 december 2025 Postat 23 december 2025 (redigerat) 7 timmar sedan sa Discipuli: Så jäkla coolt med Vinyl. Varför just 1kHz? (...) Men tillbaka til mastringen , det fanns allt det där du sa, fast i mixen? Visst? Kompressor, eq, master kompressorer, jag menar det görs master pluggar idag utifrån kompressor och annat från modeller från 40-50talet. Så någonstans fanns det samma typ grejer , men som nu har bytt plats i ett "nytt" arbetsflöde? Har ordet mastring fått en ny betydelse kort summerat? Egentligen inte då? Jag tror att testtonen fanns där i kalibreringssyfte. Men jag sätter inte min gitarrsamling på det. Som sagt, mastringen var då som nu i huvudsak "bara" en sista bearbetning innan produktionen skulle mångfaldigas (anpassas för release). Allt skulle vara klart i slutmixen vad gäller den tänkta ljudbilden. Dessutom, konstverket mixning var innan de digitala inspelningsmiljöernas intåg inte i närheten lika spretigt och förvirrat som det är idag. En ljudteknikers/mixares utrustning var vad som fanns att tillgå i den aktuella inspelningsstudion. Om en 1176:a saknades (knappast, men ändå), så fick de använda det som fanns. Och det funkade så gott som alltid. Kan också tilläggas: En inspelningsteknikers uppgift var sällan endast att spela in. Han/hon var även studions servicetekniker som inte bara lagade defekt utrustning (kompressorer/EQ/bandare) utan även modifiera den så att man fick något sound som var lite häftigt eller på annat sätt unikt. Fram med lödkolven bara ... Ett verkligt exempel på detta var geniet Michael B Tretow. Inte konstigt att såväl kunskap som kreativ finurlighet har fått en underordnad betydelse idag då fokus mest ligger på att vara en i mängden. 7 timmar sedan sa Discipuli: Det finns för de flesta artisterna inga pengar i streaming om man inte blåser systemet eller har promotion team. Sägs det i alla fall. Jag är nästan uppe i 7 dollar! Nu vet jag inte om du syftar på signade eller osignade artister. Men om om vi tar de signade så är det inte streamingtjänsterna som styr över vad artisterna får i royalties. Det är fortfarande – hör och häpna – artisternas avtalspart (skivbolagen). Så när vi hör artister ondgöra sig över att "de där jävla Spotify blåser mig på min royalty" så är det dels för att artisterna inte har läst eller förstått sitt avtal med bolaget, dels för att bolagen självklart håller käften om det 😁 Redigerat 23 december 2025 av Valle 1
Nbient Postat 23 december 2025 Postat 23 december 2025 AI skapar inget nytt. Den bygger bara vidare på det som redan existerar. All AI-genererad musik är endast möjlig pga av vad musiker, kompositörer och producenter tidigare skapat. Nästan synd att kalla det AI, eftersom den fortfarande inte kan tänka själv. Den måste ha en mall. Det kommer alltid vara människor som skapar ny musik. Hittar nya sub-genres, nya ljud, nya uttryck. Människans input är ett krav för att musik ska kunna utvecklas. AI kommer naturligtvis lära sig även dessa vartefter de släpps, och därmed tillintetgöra mänskliga skapares möjlighet att kunna leva på det de gör, på traditionellt vis. Konkurrensen blir omedelbar och obarmhärtig. Skaparens inkomster kommer till största delen utgöra royalties från AI företag. Ingen jävel bryr sig om originalet så länge det svänger. 1
Discipuli Postat 23 december 2025 Postat 23 december 2025 (redigerat) 5 timmar sedan sa Valle: Jag tror att testtonen fanns där i kalibreringssyfte. Men jag sätter inte min gitarrsamling på det. Som sagt, mastringen var då som nu i huvudsak "bara" en sista bearbetning innan produktionen skulle mångfaldigas (anpassas för release). Allt skulle vara klart i slutmixen vad gäller den tänkta ljudbilden. Dessutom, konstverket mixning var innan de digitala inspelningsmiljöernas intåg inte i närheten lika spretigt och förvirrat som det är idag. En ljudteknikers/mixares utrustning var vad som fanns att tillgå i den aktuella inspelningsstudion. Om en 1176:a saknades (knappast, men ändå), så fick de använda det som fanns. Och det funkade så gott som alltid. Kan också tilläggas: En inspelningsteknikers uppgift var sällan endast att spela in. Han/hon var även studions servicetekniker som inte bara lagade defekt utrustning (kompressorer/EQ/bandare) utan även modifiera den så att man fick något sound som var lite häftigt eller på annat sätt unikt. Fram med lödkolven bara ... Ett verkligt exempel på detta var geniet Michael B Tretow. Inte konstigt att såväl kunskap som kreativ finurlighet har fått en underordnad betydelse idag då fokus mest ligger på att vara en i mängden. Nu vet jag inte om du syftar på signade eller osignade artister. Men om om vi tar de signade så är det inte streamingtjänsterna som styr över vad artisterna får i royalties. Det är fortfarande – hör och häpna – artisternas avtalspart (skivbolagen). Så när vi hör artister ondgöra sig över att "de där jävla Spotify blåser mig på min royalty" så är det dels för att artisterna inte har läst eller förstått sitt avtal med bolaget, dels för att bolagen självklart håller käften om det 😁 Inte läst eller förstått, ja det lär vara vanligt, jag sprang själv på det på Suno. Tydligen så att de äger rättigheterna till den musiken man tillverkar med gratis konto. Med betal konto ger dem kommersiella rättigheter, men inte copyright, eller upphovsrätt. Det gäller dessutom inte retroaktivt, dvs, de låtar man gjort innan man skaffar betal konto, får inte kommersiella rättighet. Det får man själv rodda med i advokat härvor och som case by case basis. deras försäljnings information stinker dynga. Riktigt vidrigt faktiskt. Det är många oklarheter. Så Suno tar nog betalt för i stort sett att du får sälja, streama etc… men på egen risk. Jyst av dem 🙂 de garanterar inte originalets unikhet, för de kan inte veta om det man laddar är ens eget. Trots att det står en varnings ruta vid uppladdning, att om det inte är ens eget får man inte ladda upp det. Det känns lite som Piratebay en gång i tiden. Inget man fick göra men halva världen gjorde det. Några få fick brev hem. Kanske blir så med AI musiken också. Redigerat 23 december 2025 av Discipuli Korrektur, info tillägg
Neosus Postat 23 december 2025 Trådstartare Postat 23 december 2025 Lite bilsnack välkomnas! Bara gasa på! 1
Neosus Postat 23 december 2025 Trådstartare Postat 23 december 2025 Jag har btw haft en saab 9000! Jag tyckte det var en trevlig bil faktiskt! Kan tänka mig att äga en igen om man hittar en i bra skick. Men det lär väl knappast finnas nu för tiden! 1
Valle Postat 23 december 2025 Postat 23 december 2025 8 minuter sedan sa Dylfnert: Granadan hade inte en chans kort sagt. Kan nog hålla med. Nu är jag helt jävla ute när det gäller bilar, men ... Granadan var egentligen inte mitt val av bil, utan jag fick den av farsan i julklapp när jag fick körkortet (1987, tror jag att det var). Den var blå, med VINYLTAK 🤪, 1975 års modell – men en av de slöaste motorerna. Jag hade en 2.0:a tror jag (kanske till och med 1.6). Min polare hade en 2.6:a, samma som min men röd, och den drog ifrån min som en skrämd hare. Men jag hade blå päls till klädsel, en fucking rattmuff, och tärningar i backspegeln! Det ni ... På tal om IA, då, alltså. 1
Valle Postat 23 december 2025 Postat 23 december 2025 55 minuter sedan sa Discipuli: Inte läst eller förstått, ja det lär vara vanligt, jag sprang själv på det på Suno. Tydligen så att de äger rättigheterna till den musiken man tillverkar med gratis konto. Med betal konto ger dem kommersiella rättigheter, men inte copyright, eller upphovsrätt. Det gäller dessutom inte retroaktivt, dvs, de låtar man gjort innan man skaffar betal konto, får inte kommersiella rättighet. Det får man själv rodda med i advokat härvor och som case by case basis. deras försäljnings information stinker dynga. Riktigt vidrigt faktiskt. Nu pitchar jag – dessvärre, kanske – för bolagen, och har arbetet med avtal och upphovsrätt. Främst för musikförlag, men även för mindre (då s.k.) skivbolag. Därför kanske det låter brutalt av mig när jag säger att det där du beskriver dels inte är något konstigt, dels användarens problem om man signat upp för något utan att förstå innebörden av villkoren. Att komma i efterhand och kasta dynga (nu menar inte jag att just du gör det) på avtalspart för att man godkänt ett, för ens eget ego ofördelaktigt, avtal utan att läsa igenom det är faktiskt rätt så oseriöst. Men främst ett tecken på att man kanske inte hör hemma i musikbranschen. Som sagt, inget mot dig. Bara rent allmänt. 1
slejnard Postat 23 december 2025 Postat 23 december 2025 Haha 😛 vilken skön vändning tråden tog. 😊👍 God Jul! Min coolaste bil jag haft är nog en grön Opel Manta. 1
Nbient Postat 23 december 2025 Postat 23 december 2025 12 minuter sedan sa Valle: Nu pitchar jag – dessvärre, kanske – för bolagen, och har arbetet med avtal och upphovsrätt. Främst för musikförlag, men även för mindre (då s.k.) skivbolag. Därför kanske det låter brutalt av mig när jag säger att det där du beskriver dels inte är något konstigt, dels användarens problem om man signat upp för något utan att förstå innebörden av villkoren. Att komma i efterhand och kasta dynga (nu menar inte jag att just du gör det) på avtalspart för att man godkänt ett, för ens eget ego ofördelaktigt, avtal utan att läsa igenom det är faktiskt rätt så oseriöst. Men främst ett tecken på att man kanske inte hör hemma i musikbranschen. Som sagt, inget mot dig. Bara rent allmänt. Apropå det med upphovsrätt. Sättet man ser på det idag kommer också förändras tack vare AI. Vi kan redan se hur folk stämmer varandra till höger och vänster för att de använt samma sample, etc. Med AI kommer melodiskaparfrekvensen mångdubblas. Hur långt har vi innan vi kommer till punkten där varenda melodi som skapas är upphovsrättsskyddad? Således kommer synen på vad upphovsskydd ska vara förmodligen kräva ändringar. Det är ofrånkomligt. Vi har 12 noter att jobba med. 7 i en skala. Kommer vi bli tvungna att frångå dagens musikteori för att skapa originell musik i framtiden? Kanske har vi redan nått vägs ände musikaliskt 🤷♂️ 1
Discipuli Postat 23 december 2025 Postat 23 december 2025 1 timme sedan sa Dylfnert: 0-100 på en eftermiddag nja, som gammal SAAB mek måste jag nog protestera lite här för SAAB 99an var kanske först ut på marknaden med elektronisk insprutning om jag minns rätt och även med turbomatade motorer (återigen om jag minns rätt). Granadan hade inte en chans kort sagt. Första motorn var en Triump tror jag där topplock skruvarna satt snett av nån underlig anledning så mekarna på jobbet fick tvinga upp det med ett special verktyg och såga av skruvarna för hand. (Jag började som tur var på SAAB långt senare, måste ha varit i början av 80 talet för jag minns när 9000 modellen kom och hur förtvivlade många mekar var när den nya tekniken kom med massor av elektronik att lära sig.) Vattenpumpen och locket till den var också en mardröm även på den nya svenska motor modellen som kom när äventyret med dom engelska övergavs. Ursäkta ett lite inlägg i Ai debatten Saab 9000 aero. Man fick whiplash från den. Från 80- till blött i byxan gick kvickt. En kompis hade en sån. Han körde nog oftare dubbelt på skyltarna än han lät bli. Helt galen. Han bytte senare till en jeep cheroke i tron att han skulle lugna blyfoten liten. Farsan hade den där saab 96? Den sista årsmodellen av Aerodynamiska gamla designen. vi åkte från Skåne till Norrland många somrar med den. Ingen AC inte… Ja 99an var med dubbelförgasare? Weber förgasare. Svåra att ställa in. Men ingen turbo för mig. Då hade jag nog avlidit tidigt i karriären. Den bilen jag har nu är en Hyundai coupe 2.7 V6a, 0-100. Lite fixat med mappningar etc, Runt 6 sek, trots att det är en gammal 2003 automat. När den var i ordning med sommardäcken, riktigt trevlig, som ett strykjärn på vägen. Den Har försök ta livet av mig flera gånger. Nu är den på 16.000 mil, från 1700 när jag köpte den. Har haft den i förvar under olika tidpunkter. Inte hjärta att göra mig av med den. Ja det var lite bilsnack. Den är förövrigt intelligent som ett spett. Istort sett. Inga mjukvaror som kan strula. Definitivt inget AI.
Discipuli Postat 23 december 2025 Postat 23 december 2025 2 timmar sedan sa Neosus: Jag har btw haft en saab 9000! Jag tyckte det var en trevlig bil faktiskt! Kan tänka mig att äga en igen om man hittar en i bra skick. Men det lär väl knappast finnas nu för tiden! Det finns i bra skick, men kostar en förmögenhet. 🙂 det är samlar bilar.
Neosus Postat 23 december 2025 Trådstartare Postat 23 december 2025 Så nu ändrade jag titeln oxå. Trevligt!
Nbient Postat 23 december 2025 Postat 23 december 2025 50 minuter sedan sa Neosus: Så nu ändrade jag titeln oxå. Trevligt! Låter som gjort för en slagdänga. AI och gammal umpa saab blir väl typ. AI, AI, AI, vad det bultar å det bankar. 😁 GOD JUL 1 1
Valle Postat 23 december 2025 Postat 23 december 2025 3 timmar sedan sa Nbient: Hur långt har vi innan vi kommer till punkten där varenda melodi som skapas är upphovsrättsskyddad? Aldrig. Det är inte möjligt.
Discipuli Postat 25 december 2025 Postat 25 december 2025 On 2025-12-24 at 14:12 sa Neosus: God Jul! God jul https://www.soundracer.se
Discipuli Postat 1 januari Postat 1 januari https://hofa-college.de/en/blog/how-good-is-ai-stem-splitting-and-what-are-its-benefits/https://hofa-college.de/en/blog/how-good-is-ai-stem-splitting-and-what-are-its-benefits/
Discipuli Postat 2 januari Postat 2 januari Inget långt inlägg, bara tycker det är enligt många en trend att AI är en bubbla och att den kommer spricka. Min tanke kring det, Ekonomiskt ja, tekniskt nej. För en mer mogen teknik gör att priset man kan ta ut normalt sett går ner. Det gör räckvidden på tekniken längre. Når ut till stora massan. Rotar sig i "självklara features" och är beteende förändrande i stor skala.
Neosus Postat 3 januari Trådstartare Postat 3 januari Den här texten är väl ändå tänkvärd? ------------------ AI har kallats ”den nya elektriciteten”, men nu kommer varningar för en bubbla på väg att spricka. Medan miljarderna rullar in börjar tekniken förorena sig själv med digitalt skräp – samtidigt som vår förmåga att tänka självständigt står på spel. Succélanseringen av Chat GPT i november 2022 gjorde AI till förkortningen på allas läppar. Sedan dess har stora delar av det globala samfundet försökt att hitta ett sätt att förhålla sig till den ”nya” tekniken, samtidigt som AI-bolagen rusat uppåt i värdering. Den typ av AI som blev populär i och med Chat GPT bygger på principen att mer data är bra data. De senaste versionerna av tjänsten är bättre än de tidiga, till stor del för att de bygger på mer information, alltså mer data. Men nu är datan slut. I alla fall den historiska mänskliga kunskapen. Chat GPT och dess konkurrenter har redan tränats på ”allt som finns på internet”. – De här tjänsterna har förbrukat allt ”originalinnehåll" på nätet så de kan bara tränas på det nya som genereras, säger Fredrik Lindsten, professor vid Linköpings universitet som forskar om maskininlärningsmodeller. Omänskligt skräp Det nya har fram till nyligen varit skapat av människor, oavsett om det varit text, bild eller video. Så är det inte längre. Mycket, exakt hur mycket är omtvistat, av det som nu skapas, skapas av AI. Trenden tycks eskalera i takt med att fler använder olika AI-tjänster. Det är i det skiftet som den första och kanske tydligaste AI-bubblan riskerar att spricka. För AI skapar en helt ny typ av ”skräp” jämfört med människor. – Forskning pekar på att när AI tränar på text som skapats av AI så ökar mängden "skräp". Vid en viss tidpunkt går det inte att garantera att det som AI genererar inte är helt galet. Tekniken bakom är inte skapad för att avgöra vad som är sant eller falskt, säger Virginia Dignum, professor i ansvarsfull AI vid Umeå universitet. En forskningsstudie som publicerades i Nature 2024 visar att språkmodeller, likt Chat GPT, som tränar på material som AI-genererats skapar irreversibla fel och svaren kommer längre och längre ifrån ursprungskällan. Forskarna beskriver det som att svaren som genereras förorenas i varje steg. Även om språkmodeller riskerar att försämras med en ökad tillströmning av AI-genererat innehåll och träningsmaterial innebär det inte slutet för AI-boomen, enligt Mattias Rost, docent i interaktionsdesign vid Göteborgs universitet. – För att komma längre behöver man andra sätt att träna på. Och det har man ju nu, man har nya sätt att träna de här modellerna på, säger han. Är som ett barn Exakt på vilket sätt de bakomliggande förändringarna görs beror på vilken tjänst eller teknik man pratar om. – Det är lite som att träna ett barn. Vi ger dem prov. Får de rätt på proven behöver de inte träna mer, får de fel så får de gå om en klass. Det fungerar väldigt bra på just matematik och programmering, säger Mattias Rost. Det finns studier som visar att vi minskar viss aktivitet i hjärnan när vi använder AI-agenter. Att vi till exempel blir sämre på att hitta när vi hela tiden förlitar oss på mobilens kartfunktion. Sam Altman, vd på Open AI, sade nyligen i en intervju att han inte riktigt visste hur han skulle kunna ta hand om sitt nyfödda barn utan hjälp av Chat GPT. Måhända sagt med glimten i ögat men antalet individer som rådfrågar en språkmodell växer. Kognitiv lathet Olof Sundin professor i biblioteks- och informationsvetenskap vid Lunds universitet pekar på risker när vi vänder oss till generativ AI i stort och smått. – Om vi utlokaliserar vårt kognitiva tänkande till en chatbott vad händer då på sikt? Risken är att vi utvecklar en kognitiv lathet och blir mer sårbara för påverkan, säger han. Han pekar på att universitet och högskolor har en viktig roll att spela när det gäller att lära ut ifrågasättande. –Kunskap är inte en stor faktamaskin som bara kan leverera raka svar. Vi behöver träna på att vända och vrida på olika argument, vara kreativa och se olika perspektiv, säger han och fortsätter: – Överlag är den här tekniken väldigt oreglerad och den används brett. Jämför med när ett nytt läkemedel ska in på marknaden, då testas det och varenda liten risk anges. Förändringen inom AI går fort, men inte fort nog för att tillfredsställa hungern hos den globala marknadsekonomin. Och de senaste veckorna har bland andra Internationella valutafonden IMF, bankchefer, Wall Street-höjdare och Googles vd Sundar Pichai varnat för en överinvestering i AI – likt den som ägde rum under dotcom-bubblan vid internets unga år. – Jag tror att det kommer bli samma sak med AI, sade Pichai nyligen i en intervju med BBC. Skulle den ekonomiska AI-bubblan spricka spår Pichai massiva konsekvenser. – Jag tror inte något företag kommer vara immunt (mot effekterna), inklusive vi själva. Länk till texten 1
Valle Postat 5 januari Postat 5 januari On 2026-01-03 at 16:50 sa Neosus: Den här texten är väl ändå tänkvärd? ------------------ AI har kallats ”den nya elektriciteten”, men nu kommer varningar för en bubbla på väg att spricka. [etc] Jag tycker texten ger samma vibbar som när man på 70-/80-talet fnös åt hemdatorerna och vissa menade på (parafraserat) "vilket hushåll kan möjligen ha någon nytta av sådana där datamaskiner ...". Eller när Ines Usmann menade (hon sa det i och för sig aldrig ordagrant, men ändå) att Internet är en fluga och att det mer eller mindre var slöseri med tid med att sitta och surfa på nätet. Eller när Wikipedia löjliggjordes som källa. Finns många exempel, såväl äldre som nyare. AI kommer att bli ett viktigt verktyg inom skådlig framtid. Men jag vet inte om vi musiker/kompositörer egentligen behöver vara riktigt så oroliga som vi verkar vara. Det är nog inte AI som är "fienden" här, utan det kanske avtagande kravet hos lyssnarna att det spelar någon roll huruvida det är en människa eller algoritm som har skapat en låt. Det blir lite av en kamp om lyssnarna. Men vi är inte där ännu. Däremot vågar jag sätta min Telecaster på att de större skivbolagen kommer att utnyttja AI för att producera musik och därigenom slippa betala licenser och royalty. Och de gör det såklart med aggressiva metoder. De stora bolagen, menar jag, är just nu en stor cancersvulst hos de oberoende/små artisterna och bolagen gör allt de kan för att sätta käppar i hjulen för alla som med hjälp av streamingtjänster nu kan konkurrera med de stora bolagen till en bråkdels kostnad. [Foliehatt] Det där med att Spotify helt plötsligt och på förkastligt godtyckliga grunder kan ta ner en artists musik från plattformen – jag är själv drabbad – är sannolikt för att Bolagen numera har Spotify "by the balls". Vi kan ju gissa hur stor sannolikheten är att Spotify skulle köra samma trams mot, säg, Warner ... Jo, tjena! [/Foliehatt] Lite så tänker jag.
Discipuli Postat 6 januari Postat 6 januari 3 timmar sedan sa Brännsven: Tja har bytt skepnad tydligen typ det bidde nåt fel när jag skulle logga in på lappisen, kort sagt det är jag som är Dylfnert eller nåt. En sak är dock stensäkert Ai suger så ända in i ......... I och för sig så hatade jag datorer innan jag bestämde mig att dra upp huvudet ur sanden och köpte en Amiga 500 så man kanske ändrar sig över tid. Du kommer att mjukas upp med tiden 🙂
Discipuli Postat 24 januari Postat 24 januari Analys av Sonar works rapport om AI av Audio University. -Pausa i viktiga långa texter.
Discipuli Postat 26 januari Postat 26 januari En musikerm, trummis, producent som får lite ståpäls av Suno studio, generate. Det är som en leksak i skärmform , men är upplärd av grymma musiker.
Discipuli Postat 26 januari Postat 26 januari 2 minuter sedan sa Discipuli: En musikerm, trummis, producent som får lite ståpäls av Suno studio, generate. Det är som en leksak i skärmform , men är upplärd av grymma musiker. Kolla även in hans mall för trummor. Med samples inkluderade. https://sfdrum.gumroad.com/l/fpugpp
Neosus Postat 26 januari Trådstartare Postat 26 januari (redigerat) Snart dax att låsa tråden och skapa en egen Suno tråd tror jag! 😂 Redigerat 26 januari av Neosus 1
slejnard Postat 26 januari Postat 26 januari Ingen dum ide. Stoppa allt som har med Suno och AI inom musik i en egen tråd.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.