ONSatan Postat Onsdag kl 14:43 Postat Onsdag kl 14:43 (redigerat) Hello, Hjälp mig få denna så bra som möjligt. Och, funkar ens “konceptet”? Mål: Ej låta demo Låta bra! Får gärna vara ljudmässigt likt Social Distortions “Machine gun blues” (dock inget krav, mer som inspiration för eftersökt ljud) Saker jag ska ändra/fixa: Det är något som känns konstigt med gitarrerna som spelar ackord i introt Kören i refrängen ska få stämmor Sånt som ni kommer på! Det jag är mest nöjd med: Jag gillar outrot och “I miss Hell” som stegras på slutet. Övrigt info: Texten är typisk låt (från visa till hårdrock) med snubbe som lever ett tråkigt liv, träffar djävulen, spelar, förlorar, hamnar i helvetet, trivs som fisken i vattnet men djävulen tröttnar och sparkar ut honom. På slutet så längtar han tillbaka… 😇 Så, snälla hjälp mig! 🙏 Chillin' in Hell - Pre stämmor 2.mp3 Redigerat Onsdag kl 16:05 av ONSatan
ONSatan Postat Onsdag kl 15:14 Trådstartare Postat Onsdag kl 15:14 EDIT: Har fixat länken till filen (spelaren funkade inte först)
Erik dP Postat Onsdag kl 15:47 Postat Onsdag kl 15:47 (redigerat) Länken funkar inte nu heller, såvida inte låten är två sekunder lång. I så fall låter det jätte bra. (Finns en anledning till att jag laddar upp till Youtube och länkar.) Redigerat Onsdag kl 15:52 av Erik dP
ONSatan Postat Onsdag kl 17:03 Trådstartare Postat Onsdag kl 17:03 (redigerat) Har gjort lite småfix: Höjt vissa ord på sången. Lite mer rumsljud/reverb på trummorna (Amb mid -micken i SD3) Lite reverb på trumbussen (3%) Kom med förslag på fixar! (Länken funkar nu på PC Win 11 och på Ipad och Iphone, strular det fortfarande?) Chillin' in Hell - Pre stämmor 4.mp3 Redigerat Onsdag kl 17:04 av ONSatan
ONSatan Postat Onsdag kl 17:38 Trådstartare Postat Onsdag kl 17:38 (redigerat) 13 minutes ago, Erik dP said: Jag har svårt att uppfatta lyriken. Tack för att du pallade lyssna!🙏 För att "sången" är för lågt mixat eller för att jag har konstigt uttal? Här är texten: (Verse 1) Life was a grind, stuck in a rut, Same four walls and the same old cut. Then came a man with a devilish grin, Said, "Take a chance, let’s see who’ll win." (Pre-Chorus) A roll of the dice, a fiery deal, Lose and you’re mine, that's the spiel. (Chorus) I lost the bet, now I’m down in hell, But, man, it’s warm, and I’m feeling swell. No rules, no work, no hunger, no strife, Turns out hell is the good part of life! (Verse 2) No clocks, no bosses, no daily grind, The devil’s mad, but I don’t mind. He growls, “Do something!” but I just laugh, Kick back in the flames, I’m living my path. (Pre-Chorus) Eternal life with no demands, I’m just chilling, drink in hand. (Chorus) I lost the bet, now I’m down in hell, But, man, it’s warm, and I’m feeling swell. No rules, no work, no hunger, no strife, Turns out hell is the good part of life! (Bridge) The devil’s pacing, red in the face, Says, “You’re the laziest soul in this place!” But a deal’s a deal, I’m here to stay, While he fumes, I’m soaking up the day. (Verse 3) But then he snaps, can’t take no more, Says, “Get out of here, back through the door!” Kicked me out of hell, now I’m back on Earth, Dreaming of fire and all it’s worth. (Pre-Chorus) The devil laughs, you´re one of a kind You blew your chance to this promised land (Final Chorus 2x) I lost the bet, but I miss that hell, The warmth, the sin, where I fit so well. No rules, no grind, no earthly fight, Turns out hell is the dream of my life! I lost the bet, i want down to hell, where, it’s warm, and I’m feeling swell. No rules, no work, no hunger, no strife, Turns out hell is the good part of life! I miss hell! I miss hell! I miss hell! I MISS HELL! Redigerat Onsdag kl 17:38 av ONSatan
Erik dP Postat Onsdag kl 18:00 Postat Onsdag kl 18:00 Min hörsel är inte den bästa. Med fusklapp kunde jag hänga med i lyriken. Synd om andra inte uppfattar den. Melodyne eller liknande skulle kunna användas för tajmingen i sången. Ösigt och rätt bra, men det låter mer som en livetagning än en studioinspelning. 1
ONSatan Postat Onsdag kl 19:03 Trådstartare Postat Onsdag kl 19:03 1 hour ago, Erik dP said: Min hörsel är inte den bästa. Med fusklapp kunde jag hänga med i lyriken. Synd om andra inte uppfattar den. Melodyne eller liknande skulle kunna användas för tajmingen i sången. Ösigt och rätt bra, men det låter mer som en livetagning än en studioinspelning. Perfekt! Vet du var jag avslöjas (ang ej studio)? Är allt otajt eller är det mest sången?
Erik dP Postat Onsdag kl 19:38 Postat Onsdag kl 19:38 Jag tror du behöver trimma sången. Den är inte dåligt, men polerar man den med lite tajming och lite pitch kanske. Jag vet inte men den låter inte 100%. Men den är bättre än bara demo. Tex: "Then came a man with a devilish grin". "Then" borde komma tidigare så "came a man with a devilish grin" startar där "Then" startade. "Then" borde då hamna 5 halvtoner ner jfrtm "came". Skulle det vara helt fel att byta ut "devilish" mot tex "playful" då det kanske blir tårta på tårta om "man(en)" är djävulen, "devil with a devilish grin". Annars "an evil grin" eller " a vicked grin" om du vill ligga närmare "djävul". ...Min tanke är att texten ska flöda bättre. 1
Fidden Postat Onsdag kl 21:22 Postat Onsdag kl 21:22 Har inga problem med sången. Eventuellt att vissa fraser skohornas in lite och att vissa nyckelfraser kunde få lite mer uttryck i sig (exempelvis "do something"), men det är detaljer. Det jag tycker låter mest demo är trummorna. de känns lite för statiska. Märks tydligast när virveln spelar 16-delar. Gillar låten! 1
ONSatan Postat Onsdag kl 21:59 Trådstartare Postat Onsdag kl 21:59 Har försökt tighta till det hela. Följande är gjort: Trummorna var inte kopierade med gridlock. Är nu fixat. Basen körde jag Quantize på (ska spela om den) Introgitarrerna är "fixade" (känns dock fortfarande inte 100,000000% tighta... 😰 "is the good part of life" har ny sång. Spelade in helt ny sång för allt men bara detta blev kvar.... Ska göra: Försöka få mer liv i trummorna Spela in sången igen Kolla över vad som är otajt med gitarrerna (hela låten) Spela in basen igen Kör i stämmor Mer att fixa? Chillin' in Hell - Pre stämmor 5.mp3
ONSatan Postat 8 timmar sedan Trådstartare Postat 8 timmar sedan (redigerat) Ny version. Har gjort följande: Försökt få mer liv i trummorna. Har manuellt editerat en jäkla massa slag, speciellt på virveln. Blev det mer "liv" i dom? Har lagt liite fuskad sustain på signalen från virvelns ovansida för att få liiite mer ton (genom en transientplugg) Mycket småfix med Eq och kompressor på de olika trumkanalerna Tightat till introgitarrerna (igen). Nu är de OK va? 🙏 (har blivit galev av att de känts otajta även efter typ 5-6 tagningar 😭 ) Ändrat sången i början av de 2 första refrängerna. "I lost the bet" är mer utdraget och mindre "stressat". Ska väl tightas till men detta är nog nya flowet. Bättre? OBS! Ska göra samma sak på de sista refrängerna Småpill på leadgitarren (ökat sustainen på vissa toner) Övrigt småpill... Kvar: Spela in sången igen (speciellt "I lost the bet" -delen på de sista 2 refrängerna) Kolla över vad som är otajt med gitarrerna (hela låten) Spela in basen igen Kör i stämmor Annat? Vad mer behöver fixas? Chillin' in Hell - 9.mp3 Redigerat 5 timmar sedan av ONSatan
Erik dP Postat 7 timmar sedan Postat 7 timmar sedan Jag tycker det låter bättre än sist. Kanske för att jag lyssnar genom en liten högtalare, men det känns proffsigare efter din polering.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.