Håkan Ström Postat Måndag kl 22:47 Postat Måndag kl 22:47 Kunde det vara en intressant tråd? Lista de pluggar du använder frekvent vs vad du har i din verktygslåda att prova. Kan det hjälpa någon att hitta några intressanta pluggar? Märken / typ av pluggar man kanske inte hört om? 1
Håkan Ström Postat Måndag kl 23:03 Trådstartare Postat Måndag kl 23:03 Jag börjar tråden med ett par märke som var nytt för mig till nyligen. Kush Audio - https://thehouseofkush.com/collections/plugins Acustica Audio - https://www.acustica-audio.com/home Sen har vi några jag använt frekvent senaste åren, förutom Logic inbyggda. Techivation - https://techivation.com Mathew Lane - https://www.mathewlane.com MusikHack - https://www.musikhack.com Cradle - https://cradle.app/products/the-god-particle WA - https://www.waproduction.com/plugins/view/mixboss Listan är såklart längre, men börjar med det.
Henrik Andersson Vogel Postat 17 timmar sedan Postat 17 timmar sedan Kush gillar jag jättemycket, här skriver jag om deras UBK-2. Jag använder också deras AR-1 och Blyss i varje mix. Sedan blir det en hel del Softube, vilket beror mycket på gammal vana – jag jobbade för det företaget i fem års tid. Så deras FET Compressor, Summit TLA-100, Tube-Tech CL-1B m fl hamnar också i nästan varje mix jag gör. Soundtoys använder jag också en hel del, framförallt Echoboy, Decapitator och deras plåtreverb. Sedan är jag ohemult förtjust i iZotopes reverb Equinox, Seventh Heaven från Liquidsonics, och Relab RX480 och deras Sonsig Rev A. Nyligen skaffade jag också Undertone Audio Unfairchild och den har bott på min masterbuss sedan dess. Ja, och så har vi förstås FabFilter Pro-Q 4 som ju används överallt. 1
Valle Postat 16 timmar sedan Postat 16 timmar sedan (redigerat) Sättet jag personligen använder pluggar på är mer av en tendens snarare än regel. Jag tror dessutom att ingen mixare mixar som en annan. Man uppfattar ljudkällor på helt olika sätt. Man har olika erfarenheter. Och man har definitivt olika krav på vad som ska åstadkommas och hur man ska nå dit. Men för vad det är värt: Enskilda spår/instrument/röster Jag älskar kompressorerna från Overloud, de som efterapar 1176, LA2A, LA3A, Fairchild och SSL (G) busskompressor. LA3A i kombination med (följt av en) 1176 gör enligt min mening underverk på leadsång. Jag skulle nog säga att LA3A funkar på i stort sett vad som helst för en mjuk justering – men testa gärna på OH (trummor), upp till ca 7dB GR, och bli förvånad av hur najs det låter tillsammans med resten av trummorna. När jag använder en ensam 1176 på en källa så är det antingen för att klippa toppar eller för att komprimera skiten ur källan. När det gäller EQ så är det mer sällan att jag använder ”analoga” pluggar, då jag är nöjd med det ”analoga” jag får ur kompressorerna. Då blir det oftast att jag använder REAPERS egen EQ. Vill jag ha mer dynamisk finkontroll använder jag FabFilters Pro-Q. Oavsett blir mina justeringar sällan stora. Några dB hit och dit. Men visst, ibland är det kul med utmaningar som att begränsa sig till att använda channel strips (jag är ett stort fan av sådana). Där är min absoluta favorit Brainworx AMEK 9099. Men även Brainworx SSL 4000 respektive 9000 (särskilt den senare) är najs. Vad gäller delay och reverb så sänder jag oftast signalen till en dedikerad effektbuss. Så vi kan ta det nedan. Effektbussar/parallella effekter När det gäller reverb är det FabFilters Pro-R som gäller. Alltid en vinnare. För färgning (saturation) tror jag inte att det finns något som slår Black Box Analog Design (Plugin Alliance). För delay använder jag Fabfilters Timeless om jag behöver något särskilt kreativt. Annars räcker en simpel DAW-delay långt. Gruppbuss/stem Det är sällan jag har något mer än EQ (Pro-Q) på en buss då jag eftersträvar färdigt samspel mellan bussens underliggande källor, och då handlar det om ytterst små justeringar. I de fall jag vill ha lite mer snärt i trummornas helhet använder jag inte som ”alla andra”, SSL G Buss, utan hellre en Fairchild-plugg. För country rock som jag mest sysslar med kör jag ovan nämnda Overlouds Comp 670. För hårdare rock är Lindell MU-66 (Plugin Alliance) helt jävla magisk! Jag kör dock alltid parallell komprimering och undviker helst att den processade signalen överstiger 50%. Om jag behöver använda mer än endast EQ på stems, och kanske en mycket försiktig kompressor, så beror det på att jag har klantat mig någonstans tidigare i signalkedjan. Men där finns en busskompressor som jag tycker har slagit allt jag har testat hittills, och det är SPL IRON (Plugin Alliance). Tyvärr har den en bugg, som kanske inte är så överdrivet allvarlig men ändå, och det är att allt under 50 Hz monofieras (side HPF). En annan petitess är att threshold endast rattas med 2dB-intervall samt att det inte finns möjlighet att finjustera output:en. Men den låter så jävla najs. (En kul detalj angående buggen SPL IRON, så verkar det som att det var jag som upptäckte den och först meddelade pluggutvecklaren. Och det startade en rolig diskussion på Gearspace.com (https://gearspace.com/board/showpost.php?p=16949637&postcount=1292). Jag kan inte fatta att det har undgått alla experter där ute och som har höjt pluggen till skyarna. Vi snackar alltså även de som verkligen är experter och annars kan få en skit på tvären för en sådan detalj som att pluggs mätares visuella design inte motsvarar hårdvarans mätare.) Master På mastern använder jag endast Softubes Tape följt av FabFilters Pro-L. Möjligen byter jag ut tape:en mot ovan nämnd Black Box Analog Design, men jag byter många gånger tillbaka till Tape. EQ:n är redo, men bara om den verkligen behövs. Däremot, jag tror fan aldrig jag har lyckats med en ”master-kompressor” någonsin. Analys Jag rekommenderar verkligen gratispluggen Isol8 från TBProAudio Oj, det blev långt ... Redigerat 16 timmar sedan av Valle 1
Neosus Postat 16 timmar sedan Postat 16 timmar sedan Använder mest stock plugins i Cubase som t.ex. delay, reverb, eq (frequency 2 är najs), limiters, compressors och Black Box och Pulsar W495. 1
slejnard Postat 9 timmar sedan Postat 9 timmar sedan Sen jag köpte Fabfilter pro Q 4 så kör jag den både på separata spår och bussar. Neural DSP till gitarrer och bas. Har tre olika: Cory Wong, Rabea och Nolly. Olika karaktär och låter väldigt bra. Har hört att det kommit en enkom för sång nu också. 😊👍 waves H-delay, reverb R4 (minns inte märket). Sen även Reapers inbyggda pluggar. Har flera till jag inte kommer på namnen på och orkar inte gå upp till datorn och kolla. 😛 1
Håkan Ström Postat 7 timmar sedan Trådstartare Postat 7 timmar sedan 9 timmar sedan sa Henrik Andersson Vogel: Kush gillar jag jättemycket, här skriver jag om deras UBK-2. Jag använder också deras AR-1 och Blyss i varje mix. Sedan blir det en hel del Softube, vilket beror mycket på gammal vana – jag jobbade för det företaget i fem års tid. Så deras FET Compressor, Summit TLA-100, Tube-Tech CL-1B m fl hamnar också i nästan varje mix jag gör. Soundtoys använder jag också en hel del, framförallt Echoboy, Decapitator och deras plåtreverb. Sedan är jag ohemult förtjust i iZotopes reverb Equinox, Seventh Heaven från Liquidsonics, och Relab RX480 och deras Sonsig Rev A. Nyligen skaffade jag också Undertone Audio Unfairchild och den har bott på min masterbuss sedan dess. Ja, och så har vi förstås FabFilter Pro-Q 4 som ju används överallt. Intressant urval. Weiss exciter drog in mig i Softube. Så det är nytt för mig, men extra kul att det är från vad jag kan utröna, ett svenskt företag. Fabfilter har inte nått hit än. Men man hör bra saker.
Håkan Ström Postat 7 timmar sedan Trådstartare Postat 7 timmar sedan 8 timmar sedan sa Neosus: Använder mest stock plugins i Cubase som t.ex. delay, reverb, eq (frequency 2 är najs), limiters, compressors och Black Box och Pulsar W495. En gång i tiden motiverade jag mitt inköp av Logic X, rykande färskt då, med att jag skulle inte behöva något annat för min musik. Hahaha, ja man gick nog lite vilse när man släppte den principen. Men går inte att göra ogjort. Lista med pluggar är längre än Logics eget innehåll snart. Jag använde cubase och VSTs på en vråltrimmad powermac 7600 en gång i tiden. En helt annan värld än Atari. Mycket dyrare, men ingen väg tillbaka efter det.
Håkan Ström Postat 7 timmar sedan Trådstartare Postat 7 timmar sedan 9 timmar sedan sa Valle: Sättet jag personligen använder pluggar på är mer av en tendens snarare än regel. Jag tror dessutom att ingen mixare mixar som en annan. Man uppfattar ljudkällor på helt olika sätt. Man har olika erfarenheter. Och man har definitivt olika krav på vad som ska åstadkommas och hur man ska nå dit. Men för vad det är värt: Enskilda spår/instrument/röster Jag älskar kompressorerna från Overloud, de som efterapar 1176, LA2A, LA3A, Fairchild och SSL (G) busskompressor. LA3A i kombination med (följt av en) 1176 gör enligt min mening underverk på leadsång. Jag skulle nog säga att LA3A funkar på i stort sett vad som helst för en mjuk justering – men testa gärna på OH (trummor), upp till ca 7dB GR, och bli förvånad av hur najs det låter tillsammans med resten av trummorna. När jag använder en ensam 1176 på en källa så är det antingen för att klippa toppar eller för att komprimera skiten ur källan. När det gäller EQ så är det mer sällan att jag använder ”analoga” pluggar, då jag är nöjd med det ”analoga” jag får ur kompressorerna. Då blir det oftast att jag använder REAPERS egen EQ. Vill jag ha mer dynamisk finkontroll använder jag FabFilters Pro-Q. Oavsett blir mina justeringar sällan stora. Några dB hit och dit. Men visst, ibland är det kul med utmaningar som att begränsa sig till att använda channel strips (jag är ett stort fan av sådana). Där är min absoluta favorit Brainworx AMEK 9099. Men även Brainworx SSL 4000 respektive 9000 (särskilt den senare) är najs. Vad gäller delay och reverb så sänder jag oftast signalen till en dedikerad effektbuss. Så vi kan ta det nedan. Effektbussar/parallella effekter När det gäller reverb är det FabFilters Pro-R som gäller. Alltid en vinnare. För färgning (saturation) tror jag inte att det finns något som slår Black Box Analog Design (Plugin Alliance). För delay använder jag Fabfilters Timeless om jag behöver något särskilt kreativt. Annars räcker en simpel DAW-delay långt. Gruppbuss/stem Det är sällan jag har något mer än EQ (Pro-Q) på en buss då jag eftersträvar färdigt samspel mellan bussens underliggande källor, och då handlar det om ytterst små justeringar. I de fall jag vill ha lite mer snärt i trummornas helhet använder jag inte som ”alla andra”, SSL G Buss, utan hellre en Fairchild-plugg. För country rock som jag mest sysslar med kör jag ovan nämnda Overlouds Comp 670. För hårdare rock är Lindell MU-66 (Plugin Alliance) helt jävla magisk! Jag kör dock alltid parallell komprimering och undviker helst att den processade signalen överstiger 50%. Om jag behöver använda mer än endast EQ på stems, och kanske en mycket försiktig kompressor, så beror det på att jag har klantat mig någonstans tidigare i signalkedjan. Men där finns en busskompressor som jag tycker har slagit allt jag har testat hittills, och det är SPL IRON (Plugin Alliance). Tyvärr har den en bugg, som kanske inte är så överdrivet allvarlig men ändå, och det är att allt under 50 Hz monofieras (side HPF). En annan petitess är att threshold endast rattas med 2dB-intervall samt att det inte finns möjlighet att finjustera output:en. Men den låter så jävla najs. (En kul detalj angående buggen SPL IRON, så verkar det som att det var jag som upptäckte den och först meddelade pluggutvecklaren. Och det startade en rolig diskussion på Gearspace.com (https://gearspace.com/board/showpost.php?p=16949637&postcount=1292). Jag kan inte fatta att det har undgått alla experter där ute och som har höjt pluggen till skyarna. Vi snackar alltså även de som verkligen är experter och annars kan få en skit på tvären för en sådan detalj som att pluggs mätares visuella design inte motsvarar hårdvarans mätare.) Master På mastern använder jag endast Softubes Tape följt av FabFilters Pro-L. Möjligen byter jag ut tape:en mot ovan nämnd Black Box Analog Design, men jag byter många gånger tillbaka till Tape. EQ:n är redo, men bara om den verkligen behövs. Däremot, jag tror fan aldrig jag har lyckats med en ”master-kompressor” någonsin. Analys Jag rekommenderar verkligen gratispluggen Isol8 från TBProAudio Oj, det blev långt ... Detta var nog en intressant tråd ändå. Massor att lära och läsa!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.