Matthew L Postat 9 juli Postat 9 juli (redigerat) Hej alla! Inte lagt ut ngn låt här för feedback sedan typ 2012 typ. Låten är klar och jag önskar mest åsikter kring nivåer på diverse ljud, vill inte sikta in mig på ngt speciellt utan mest hur det låter i stort. Tacksam för kritik i alla former 😊 EDIT: Ny version med sänkt röst -2db mix01pleasure9.mp3 Redigerat Lördag kl 08:02 av Matthew L 2
Matthew L Postat 10 juli Trådstartare Postat 10 juli Tack Slejnard! Har du inte ngt du kan klaga på iaf så jag får ngt att fundera på? 😄 /M 1
Håkan Ström Postat Torsdag kl 19:27 Postat Torsdag kl 19:27 Jag hör ett synt / pop / erasure typ sound. Men trummorna passar inte in , enligt mig. Det borde vara synt baserade trummor enligt mig. Men en bra röst och intressant musik. 1
Håkan Ström Postat Torsdag kl 19:29 Postat Torsdag kl 19:29 Rösten lite väl hög volym. Men kanske funkar ändå för en berättande låt. 1
Matthew L Postat Torsdag kl 20:17 Trådstartare Postat Torsdag kl 20:17 Tack Håkan! Ja låten utvecklades till ngt som var mer elektroniskt än vad den var från början så trummorna har bara hängt med. Är med på vad du säger men kommer nog behålla dem utifrån det sound jag brukar eftersträva. Vad gäller nivån på rösten så har du kanske en poäng, har inte laborerat eller funderat så mycket över den men ska se om ngn db minskning kan vara av godo. Anar att du främst tänker på röstnivån i versen? 🙂
Håkan Ström Postat Fredag kl 09:59 Postat Fredag kl 09:59 13 timmar sedan sa Matthew L: Tack Håkan! Ja låten utvecklades till ngt som var mer elektroniskt än vad den var från början så trummorna har bara hängt med. Är med på vad du säger men kommer nog behålla dem utifrån det sound jag brukar eftersträva. Vad gäller nivån på rösten så har du kanske en poäng, har inte laborerat eller funderat så mycket över den men ska se om ngn db minskning kan vara av godo. Anar att du främst tänker på röstnivån i versen? 🙂 Kör ditt race! Det är det fina med musik. Var och en har sin vision. ja överlag låter det som att rösten ligger ovanpå, inte inuti låten, men som jag sa, i bland är det rätt. Prova sänk lite se vad du tycker? 1
Matthew L Postat Lördag kl 08:04 Trådstartare Postat Lördag kl 08:04 22 timmar sedan sa Håkan Ström: Kör ditt race! Det är det fina med musik. Var och en har sin vision. ja överlag låter det som att rösten ligger ovanpå, inte inuti låten, men som jag sa, i bland är det rätt. Prova sänk lite se vad du tycker? Sänkte ca 2 db och går ju fortfarande utmärkt att att höra vad jag sjunger så tack för tipset! ☺️ 1
Richie76 Postat Lördag kl 08:30 Postat Lördag kl 08:30 Snyggt! Håller med Håkan utan att ha läst vad han skrivit innan. Men jag tror det har med rumsambiens att göra. Om du inte vill göra om trummor kan du testa lägga på mer/större ambiens/reverb enligt mig. Det hade passat till låten. Samma sak med sången. Den är jättebra med ligger inte i mixen riktigt. Eqa bort bas och höga frekvenser på reverbet isåfall. Lek med stereodelay el saturation. Kör automation och testa dra på reverb i slutet av fraser exempelvis. Testa och se. Kan bli lite mer pampigt/mäktigt som jag tror skulle passa. Kul att du lägger upp såhär 13 år senare! Kör hårt Matthew!!
Flizzaff Postat Söndag kl 02:52 Postat Söndag kl 02:52 Sången har någon negativ rymdklang gentemot kompet. Du kanske kan baka ihop sången med resten av musiken genom att ta bort en del rymdklang på sången ? Annars låter det bra och välgjort.
Matthew L Postat Söndag kl 15:49 Trådstartare Postat Söndag kl 15:49 On 2025-07-12 at 10:30 sa Richie76: Snyggt! Håller med Håkan utan att ha läst vad han skrivit innan. Men jag tror det har med rumsambiens att göra. Om du inte vill göra om trummor kan du testa lägga på mer/större ambiens/reverb enligt mig. Det hade passat till låten. Samma sak med sången. Den är jättebra med ligger inte i mixen riktigt. Eqa bort bas och höga frekvenser på reverbet isåfall. Lek med stereodelay el saturation. Kör automation och testa dra på reverb i slutet av fraser exempelvis. Testa och se. Kan bli lite mer pampigt/mäktigt som jag tror skulle passa. Kul att du lägger upp såhär 13 år senare! Kör hårt Matthew!! Jo jag hade från början mer reverb på både trummor och sång men sänkte då jag alltid har för mkt reverb men det är sant att det kan smälta ihop bättre om trummor och sång är lite blötare. Får jobba på det 😊
Matthew L Postat Söndag kl 15:52 Trådstartare Postat Söndag kl 15:52 12 timmar sedan sa Flizzaff: Sången har någon negativ rymdklang gentemot kompet. Du kanske kan baka ihop sången med resten av musiken genom att ta bort en del rymdklang på sången ? Annars låter det bra och välgjort. Tack för input! "Negativ rymdklang", tänker du att det är ett reverb som inte passar till övriga låten eller är det mer att rösten ska göras lite torrare generellt? Richie skrev att det skulle behövas lite mer reverb så nu blir jag alldeles villrådig 😅 Får se hur jag gör 😊
Flizzaff Postat igår kl 07:33 Postat igår kl 07:33 Aha, dubbelt budskap ? Ja det är en del för mycket reverb på sången. Men jag har för mig att Richie tidigare skrivit att han gillar mycket reverb.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.