Jump to content
Annons
  • 2

Fråga Thomas "Plec" Johansson om mastering, mixning och musikskapande

Fråga

22 svar på denna fråga

Recommended Posts

• 1
Postat
21 minuter sedan sa Krillesvard:

Tjena Thomas! Jag sitter i båten av att köpa bättre ADDA konvertering än de som är i mitt Audient EVO16 ljudkort. Vad ska man tänka på och kolla efter vid uppgradering av ADDA? Jag hybrid-mixar och mastrar olika genres och projekt regelbundet. 🙂

Hej!

Ja, det där är ett kärt ämne. Har A/B testat många olika AD/DA omvandlare för mastering, mixning och inspelning genom åren. Viktigt att säga tror jag är att kvalitén på AD/DA omvandlingen är inte direkt avgörande för att någon annan ska tycka det man har gjort låter bra eller dåligt – långt ifrån, men det är ändå som med allt annat – i sig kanske en viss komponent inte är avgörande men ser man till att förbättra samtliga små detaljer i ett system så märks det ändå på helheten och att man själv tycker att det låter bra är nästan viktigare i sammanhanget så att man tycker det är kul och inspirerande.

Det är inte så intressant att kolla på specar, det säger inte jättemycket utan man bör försöka testa och lyssna, vilket såklart är oerhört svårt att göra om man har ett stort system..

Ljudkvalitén är en sak och sedan har vi det här med stabilitet och support som är precis lika viktigt. I regel så handlar det alltid om att investera så mycket pengar man känner att man har råd med. Det är en exponentiell kurva helt klart – att upp till en viss prisnivå händer det en del för att sedan dra iväg i pris något oerhört fast man inte vinner jättemycket längre i kvalité.

Man jobbar ju så att det låter bra med de prylarna man har, och allt är relativt, så oavsett vad man kör eller har råd med så anser jag inte att man behöver ha någon form av prylångest över det, utan det är svårt att hitta något idag som är rent av dåligt.

Jag vill ändå påstå att det inte går att läsa sig till vad som är bra eller dåligt utan man måste lyssna sig till det eller fråga andra bra öron man kan lita på om tips.

• Gilla 1
  • Tack! 1
Annons
  • 0
Postat

Vad har du för arbetssätt vid mix för att säkerställa att basgitarrer, syntbasar med mera hamnar rätt (översättas/translate) i såväl bil, bra hifi-anläggningar samt i monohögtalare liksom i EarPods? 

• Gilla 2
  • 0
Postat
2 timmar sedan sa Mikael Wendt:

Vad har du för arbetssätt vid mix för att säkerställa att basgitarrer, syntbasar med mera hamnar rätt (översättas/translate) i såväl bil, bra hifi-anläggningar samt i monohögtalare liksom i EarPods? 

Det finns inga direkta knep här, utan allt vad gäller översättning börjar med bra arrangemang och produktion samt en medvetenhet kring högtalare och frekvenser mm. Det kanske låter lite tråkigt, men i slutändan är det mycket fysikens lagar som bestämmer vad som blir möjligt och många gånger handlar det inte om EQ, kompressorer och annan processing utan att man helt enkelt landat i fel grundljud eller arrangemang, att man behöver köra "kill your darlings"-tricket en del för att få en mix/produktion att fungera. Allt är en prioriteringsfråga.

• Gilla 1
  • Tack! 1
  • 0
Postat

Hur ser din ”typiska” mastering-kedja ut för musik av ett modernt metallband ? 

Om mixen är riktigt bra – en EQ, en clipper och en limiter i den ordningen. 🙂
Är mixen inte bra... då kan vad som helst hända!

• Gilla 1
  • Haha 2
  • 0
Postat

Hur får man värme i en mix utan att det blir för ”boomy”?

Att något blir boomy beror oftast på överdrivna resonanser i lågt mellanregister. Även om något kan låta avrundat i toppen så upplever jag att det inte behöver kännas boomy för det även fast det kan underlätta att balansera upp det med mer definition och topp... men jag hade börjat med att se över vad för element som slåss och interagerar i lågt mellanregsiter/högbas. När man har en stabil och fin lågmid kommer oftast värmen av sig självt, förutsatt att materialet inte sticker iväg i höga frekvenser vilket med fördel en bra de-esser kan lösa.

• Gilla 1
  • Tack! 1
  • 0
Postat
1 timme sedan sa Håkan Ström:

Djup o separation, placering, dimension i en mix. Vilka typ verktyg använder du vanligen för att få till det?

Volymregel / EQ / Dynamiska processer – för separation och kontrast.
Panoreringsratten för placering.
Dimension = Väldigt mycket olika delayer mer än reverb.. gissar på att jag är runt 80/20 här... 80% delay och 20% reverb.

Effekterna tenderar att fokuseras runt mellanregistret så det varken finns så mycket under 100Hz eller över 4-5k då det lätt börjar bråka med det som behöver tydlighet i mixen annars. Detta bidrar mycket till ökad dimension också då effekter och direktsignal bråkar mindre med varandra och skapar ett tydligare djup.

• Gilla 1
  • 0
Postat

Tjena Thomas! Jag sitter i båten av att köpa bättre ADDA konvertering än de som är i mitt Audient EVO16 ljudkort. Vad ska man tänka på och kolla efter vid uppgradering av ADDA? Jag hybrid-mixar och mastrar olika genres och projekt regelbundet. 🙂

• 0
Postat
1 timme sedan sa HagmanMusic:

Hej Thomas!

Hur gjorde du för att utvecklas inom mastering, mixning och musikskapande och vad brukar du oftast ha på din master?

Mycket övning. 🙂

Viktigaste är att bara göra olika projekt hela tiden och inte fastna på något enstaka. Man utvecklas mycket snabbare av att jobba på många olika saker än att sätta sig med ett enda projekt man vill försöka få "perfekt". Är man i början av karriären är det bästa att erbjuda sina tjänster gratis just för att få träna så mycket som möjligt, det är mycket bättre än att försöka ta betalt för saker och då jobba på färre projekt under tiden man lär sig.

Sedan söka upp så mycket information man kan i ämnet men viktigt tycker jag att se det endast som tips värt att testa och aldrig anta att det folk säger kommer fungera på samma sätt och fungera i den specifika situation man själv är i. Jag vet inte hur många gånger jag varit med om forumtrådar och YouTube videos som lär ut "så här gör man" för att tillslut bli medveten om att de förbilder jag själv har haft gjort i princip helt tvärtom. 😛

Med det sagt är all information som finns därute oftast korrekt men det gäller att skilja på olika situationer, ideal och tillämpning. Det kan verkligen stjälpa utvecklingskurvan att anta att alla andra har rätt istället för att gå på sin egna magkänsla, experimentera och tävla med sig själv.

Släng ett öga på artikeln i Studio, där avslöjar jag en hel del.

• Gilla 1
  • Tack! 1
  • 0
Postat

Hej Thomas! 🙂

Hur gör du med instrument/röst som saknar de diskantfrekvenser du vill ha? Dvs om du höjer EQ i ett visst diskantområde du vill höja och så händer inget eller det låter bara fult. Har du något goto trick för att skapa diskant?

/Jens

• 0
Postat
2 timmar sedan sa ostfisk:

Hej Thomas! 🙂

Hur gör du med instrument/röst som saknar de diskantfrekvenser du vill ha? Dvs om du höjer EQ i ett visst diskantområde du vill höja och så händer inget eller det låter bara fult. Har du något goto trick för att skapa diskant?

/Jens

Hej Jens!

Tyvärr är det tråkiga svaret i de flesta situationer – att det helt enkelt skulle gjorts annorlunda/bättre från början. I en perfekt värld behövs ingen mix eller mastering eller bearbetningsprocess efter själva inspelningen.. men där lever vi kanske inte – så i de fall där det saknas material man hade önskat funnits där och man är klar med att svära på själva inspelningen, finns det ganska många jättebra exciters där ute. En exciter genererar övertoner till signalen baserat på materialet som finns. Weiss/Softie släppte en riktigt bra ganska nyligen. Kolla även Ozone Exciter är riktigt bra!

• 0
Postat

Tjena, Thomas!

Najs att du kunde ställa upp på det här (bra jobbat av Andersson Vogel & co). Studio Forum ligger i en sorts dvala sedan en bra tid tillbaka, och detta kan säkert kicka liv i stället - om än ett tag.

Jag har en enkel fråga som rör den process som rör din "mastring":

Jag utgår lite försiktigt ifrån att du i huvudsak använder externa signalprocessorer. Om du skulle välja en favorit från varje typ - EQ, kompressor, limiter, "saturation", etc - vilka skulle det vara?

Tack på förhand! 

• 0
Postat
20 minuter sedan sa Valle:

Tjena, Thomas!

Najs att du kunde ställa upp på det här (bra jobbat av Andersson Vogel & co). Studio Forum ligger i en sorts dvala sedan en bra tid tillbaka, och detta kan säkert kicka liv i stället - om än ett tag.

Jag har en enkel fråga som rör den process som rör din "mastring":

Jag utgår lite försiktigt ifrån att du i huvudsak använder externa signalprocessorer. Om du skulle välja en favorit från varje typ - EQ, kompressor, limiter, "saturation", etc - vilka skulle det vara?

Tack på förhand! 

Hejsan!

Om du läser intervjun här på Studio så tar jag upp det att det ändå blir en hel del digital processing för min del, pga hur dagens produktioner ter sig, där digital processing ofta gör bättre nytta än analogt.

EQ - Weiss EQ1 eller MAAT theEQorange
Kompressor - Weiss DS1
Limiter - FabFilter L-2
Saturation - Vertigo VSM-3

• Gilla 1
  • 0
Postat
2 timmar sedan sa Plec:

Hejsan!

Om du läser intervjun här på Studio så tar jag upp det ...

Heh ... Lite pinsamt för mig där. För att inte tala om avslöjande! 😁 Jag ögnade bara igenom och blev helt salig över din utrustning i bilderna ...

Vertigo VSM var intressant (du nämner dock inte den i intervjun 😉). Hade gissat att du var mer av en Black Box Analog Design kind of guy. Har aldrig testat Vertigo VSM, så då blir det väl att demo:a den nu ...

Tusen tack för svar!

• 0
Postat
4 timmar sedan sa Valle:

Heh ... Lite pinsamt för mig där. För att inte tala om avslöjande! 😁 Jag ögnade bara igenom och blev helt salig över din utrustning i bilderna ...

Vertigo VSM var intressant (du nämner dock inte den i intervjun 😉). Hade gissat att du var mer av en Black Box Analog Design kind of guy. Har aldrig testat Vertigo VSM, så då blir det väl att demo:a den nu ...

Tusen tack för svar!

Den är också kanon! Det finns så många bra, men VSM3 om jag var tvungen att välja en enda… kanske Inflator också. 

• 0
Postat

På temat, gör tvärtom. Jag har snöat in lite…på EQ med olika brus som ligger till grund för hur EQ kurvan skapas för bästa möjliga översättning. Jag hör om koncept som ”tyst mixning” etc..
Ett verktyg som jag har haft med mig länge är COS PRO. En hyperEQ upp till 50 band.
Frågan då, har du redan använt liknande EQ? Vad tyckte du?  Eller om du inte använt det,  skulle du kunna tänka dig testa och utvärdera?
https://www.ayaicinc.com/cos-pro

• 0
Postat

Två (lååånga) frågor. Hoppas det är OK.

Jag gör med några undantag rätt mycket själv i/med mina produktioner (rock/country). Dvs jag skriver allt, spelar in eller ”programmerar” alla instrument, lägger alla röster, mixar och färdigställer för release. Rubbet. Lite av en Jeff Lynne-wannabe, alltså. Sedan jag började producera på allvar (1999) har där funnits två hinder jag sällan lyckas kliva över helt tillfredställande, och kanske är det därför som jag till dags dato aldrig uppnått högre nivå än semi-professionell. Dessa hinder är:

1. Kill you darlings
Jag älskar när massor av källor interagerar och skapar stark energi i låtarna. Men, hur bra jag än tycker att jag är på att separera ljudkällorna/frekvenserna, så kan det förstås bli påfrestande att lyssna på (jag tänker mest på slutlyssnaren
, inte så mycket på mig själv). Mitt problem här är att om jag då tar bort den minst viktiga källan, så upplever jag en uppenbar känsla av att där saknas något. Det är sällan jag lyckas komma fram till en kompromiss. Slutresultatet blir då att jag antingen inte är nöjd med låten, eller så blir jag det men på bekostnad av att det blir för tjockt för lyssnaren. (Jag skulle dock inte säga att det låter "grötigt", bara aningen "busy".)

2. Bli färdig (nångång, föffan!)
Mitt mest utdragna projekt hittills tog mig tre(!) år att färdigställa, ett tolvlåtars album. Och då understryker jag att säkert 80% av den tiden var mixning. OK, givetvis tar inte alla mina projekt sådan tid i anspråk, men jag är definitivt inte snabb kan jag lova. När jag väl tycker att
slutmixen är klar och låter den vila några dagar och sedan lyssnar på den, likförbannat upptäcker jag något som jag vill pilla med; någon detalj som jag inbillar mig behöver justera. I dumdristiga fall kanske jag kommer på att ”fan, hade det inte varit coolare om guran spelade såhär istället?” – och så lägger jag helt sonika om fanskapet (eller lägger till). Mixar färdigt. Låter vila. Lyssnar, och finner nya skavanker. Och så håller karusellen på sådär.

Har du några tips till petiga OCD-nördar som jag?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.