Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hallå på er! Ett bra tag sen man la upp något här men har jobbat på i det dolda😅 Behöver lite feedback på denna låt som ska stemmastras av någon som är duktigare än jag på frekvenser mm. Vet att det är jätteviktigt att referenslyssna men gör det nästan aldrig och definitivt inte på denna låt. Så vet inte helt hur jag hamnat ljudmässigt. Tog gammal nylongitarr och spelade med naglarna, tycker det blir lite softare klang. Hade varit intressant med tankar kring sångljud och gitarrljud framförallt men allt ni har tankar kring.

Samarbetar även med en person här på forumet som är mer wild and crazy än jag (tänker mer utanför boxen iallafall) så blir säkert fler versioner som kan dyka upp men detta är grunden iallafall.

A serenade to last a while

No more hours to borrow

– No voice to follow

Slipping through the night

No one’s promised tomorrow

– Like flies, I follow it

Don’t leave me now

Don’t leave me here… waiting

Go easy

Don’t hold me down

Go easy

A final round

A final round 

Something follows 

Like the motion in the trees

We’ll be free if we let it

– No chains to swallow

I feel your breath in the breeze

Reminding me to forget it

Like a drop in a sea of bliss

Don’t leave me now

Don’t leave me here… waiting

Go easy

Don’t hold me down

Go easy

A final round

Something follows…

Redigerat av Richie76
  • Gilla 3
Annons
Postat

55 views ingen återmatning?

Låten o Rösten är guld. Mitt enda ”klagomål” är att låten inte finns att streama eller att ladda ner än.

Jag kan se denna låt bli en sån låt som spelas in som covers av en hel drös av YouTubers, en klassiker.

Mixtekniskt måste jag lyssna i annan utrustning.  Mastern blir pricken över iet.

Men som mix, låter bra och balanserat i iPhone sladdhörlur. ( mellanregister tunga )

• Gilla 1
Postat

Tack så mycket för dina fina ord Håkan. Tar dessa med en viss nypa salt så det inte stiger mig åt huvudet😅 Men uppskattar verkligen feedbacken.

• Gilla 1
Postat

Bra låt som förtjänar bättre gitarrljud. Gitarren låter inte bra i mina öron.

Alldeles för mycket low mid (runt grundtonerna kanske) för min smak. Och ingen botten och ingen topp. Jag jämför nu m wild world med Mr.Big.

Det låter som att du har med rumsklang (early reflections) i inspelningen som förstärks med kompressionen. Låter som att du har dubbat gitarren o panorerat L/R (eller spelat in i stereo, alt kört med delay?). Detta gör att gitarren blir grötig o mid-rangig.

Jag skulle lägga på en dynamisk eq med snabb attack som får jobba ganska hårt runt, säg 200-500Hz, med sänkning på säkert minst 5-6dB. Men frågan är hur mycket detta hjälper.

Jag finner att inspelning av akustisk gitarr är en av de största utmaningarna för hemstudiorävar; speciellt då gitarr är ett ljudstarkt instrument som ska spelas in i små rum med dålig akustik.

• Gilla 2
Postat

Tydlig & bra. Stark o klar sång. Gitarrljudet låter gammalt på något sätt och det stör inte mig. Bra låt. Ej iskall betongtunnelljud !  Underbart !!

En stark 5 av 5 i betyget.

• Gilla 1
Postat
On 2025-06-27 at 18:18 sa Jonatan Lundin:

Bra låt som förtjänar bättre gitarrljud. Gitarren låter inte bra i mina öron.

Alldeles för mycket low mid (runt grundtonerna kanske) för min smak. Och ingen botten och ingen topp. Jag jämför nu m wild world med Mr.Big.

Det låter som att du har med rumsklang (early reflections) i inspelningen som förstärks med kompressionen. Låter som att du har dubbat gitarren o panorerat L/R (eller spelat in i stereo, alt kört med delay?). Detta gör att gitarren blir grötig o mid-rangig.

Jag skulle lägga på en dynamisk eq med snabb attack som får jobba ganska hårt runt, säg 200-500Hz, med sänkning på säkert minst 5-6dB. Men frågan är hur mycket detta hjälper.

Jag finner att inspelning av akustisk gitarr är en av de största utmaningarna för hemstudiorävar; speciellt då gitarr är ett ljudstarkt instrument som ska spelas in i små rum med dålig akustik.

Tack så mycket för feedback Jonatan! Gitarren är 2 gitarrer utpanorerade. Har även stålsträngade med nya strängar men valde denna nylon med gamla strängar men det är något med känslan som jag gillar. Som sagt är det inte jag som ska se över frekvenser mm men det ska göras. Är inspelad med bra akustiska förutsättningar.

Postat
2 timmar sedan sa Flizzaff:

Tydlig & bra. Stark o klar sång. Gitarrljudet låter gammalt på något sätt och det stör inte mig. Bra låt. Ej iskall betongtunnelljud !  Underbart !!

En stark 5 av 5 i betyget.

Tack Flizzap! Väldigt roligt att du gillar låten och att det för en gångs skull inte låter för mycket betongtunnel😅

Postat

Vacker, ”mysig” låt. Posta gärna texten om du vill ha feedback på den också. Skulle lätt kunna hamna i ”Made in Sweden”-listan el dyl på Spotify 😀 Bra gjort 👏 

• Gilla 1
Postat

Bra sång och naturlig låtskrivning där varje del följs upp av en ny del som smälter in med den innan. Eventuellt skapa nåt som bryter det helt för att sedan återkomma (beror ju på vad man är ute efter)?

Postat (redigerat)
7 timmar sedan sa Jmburenkonstomusik:

Vacker, ”mysig” låt. Posta gärna texten om du vill ha feedback på den också. Skulle lätt kunna hamna i ”Made in Sweden”-listan el dyl på Spotify 😀 Bra gjort 👏 

Väldigt roligt att höra. Tack! Kul att du är intresserad av texten. Handlar om ett uppbrott och omöjlig kärlek. Gillar att skriva texter som berör mig. Blir så lätt att beskriva en känsla då. Refrängen handlar om att be livet vara snällt mot mig egentligen.

La till texten i första inläggen 

Redigerat av Richie76
  • Gilla 1
Postat (redigerat)
6 timmar sedan sa HeHaHan:

Bra sång och naturlig låtskrivning där varje del följs upp av en ny del som smälter in med den innan. Eventuellt skapa nåt som bryter det helt för att sedan återkomma (beror ju på vad man är ute efter)?

Väldigt glad att du gillar sången. Den känns rätt mycket mer personlig än gitarr eller andra instrument och svårare att byta ut😅 Ja det kan komma fler versioner. De lär säkerligen vara mer prylar på. Kunde inte hålla mig inför mastringen och la till en brasiliansk groda vid ett tillfälle men hörs nog endast i lurar. Får se om grodan avlivas eller ej längre fram. Grodan finns dock inte med på denna version.

Redigerat av Richie76
Postat

Älskar låten, Håkan! Håller med övriga om att gitarren känns lite trist ljudmässigt (och i mina öron även spelat). Jag får lite lägerbålskänsla och det kan ju vara jättebra. Men jag kan höra den här mer elektronisk i en helt annan kontext och tror att det skulle vara svinsnyggt. Jättefin röst! (Om - bara om - du inte är helt klar med låten så skulle jag gärna ändra ackordföljden lite så att den inte är riktigt lika förutsägbar.)

Verkligen inte meningen att vara grinig. Det är en jättefin låt, du har en härlig känsla i rösten och jag tror på varenda ord du sjunger. Fint!

Postat
4 timmar sedan sa Saibot Music:

Älskar låten, Håkan! Håller med övriga om att gitarren känns lite trist ljudmässigt (och i mina öron även spelat). Jag får lite lägerbålskänsla och det kan ju vara jättebra. Men jag kan höra den här mer elektronisk i en helt annan kontext och tror att det skulle vara svinsnyggt. Jättefin röst! (Om - bara om - du inte är helt klar med låten så skulle jag gärna ändra ackordföljden lite så att den inte är riktigt lika förutsägbar.)

Verkligen inte meningen att vara grinig. Det är en jättefin låt, du har en härlig känsla i rösten och jag tror på varenda ord du sjunger. Fint!

Bara vill korrigera. Det är Richies låt. Inte min. 
Annars gillar nog Richie konstruktiv återkoppling , likt din. Det är därför denna tråd med Demo feedback finns.

Bra, dåligt, grinigt eller lyriskt. Tråden finns här för allt. Allt.

Postat
On 2025-06-30 at 23:00 sa Richie76:

Väldigt roligt att höra. Tack! Kul att du är intresserad av texten. Handlar om ett uppbrott och omöjlig kärlek. Gillar att skriva texter som berör mig. Blir så lätt att beskriva en känsla då. Refrängen handlar om att be livet vara snällt mot mig egentligen.

La till texten i första inläggen 

Tack, roligt att läsa den samtidigt som jag lyssnar 😀 

Tycker det är en vacker, poetisk text, med stämningsfullt  bildspråk.

Jag skulle eventuellt ändra följande två rader till:

- Like a moth, I follow it

(Alternativt ”a fly”, men malen som dras till ljuset är kanske mer poetiskt, ordet har ett vackert ljud. Eftersom ”I” är singular känns det mer logiskt att insekten i liknelsen inte är i plural. Det som talar emot är att ”moth to a flame” kanske är en lite för ofta använd bild, om än en vacker sådan) 

Like the rustle in the trees

(jag tycker att ”motion” blir lite stilbrott mot det poetiska (motion tänker jag mer på en bil i rörelse), rustle är kanske mer poetiskt och kanske beskriver rörelse i trädkronor mer träffande, med ett tilltalande ljud i sista stavelsen)

Är inte helt förtjust i bilden av ”chains to swallow”, men har inte kommit på något bättre 😀

Möjliga alternativ skulle kunna vara: rocks/stones/weights/lead, men det är inte samma ”schwung” i de orden som kraftfulla ”chains”

I övrigt passar texten väldigt bra till melodi och rytm. Bra gjort 👍

Postat
15 timmar sedan sa Saibot Music:

Tack så jättemycket för feedback! Blir nog mest glad över att du gillar känslan i sången. Ja, gitarr finns det dem som spelar mycket bättre än jag sen märker jag att jag vill ha det som jag vill ha det och det är absolut enklast att bara spela den själv😅 Men förhoppningsvis kan de låta lite bättre efter eqande av de som kan bättre än jag. Tycker det är väldigt intressant att höra hur du och andra uppfattar det som jag uppfattar på ett sätt så känn inte att du låter grinig. Däremot tänker jag oxå att låten faktiskt kan utvecklas, tror min medbrottsling kommer göra en mer elektronisk bakgrund som kan bli något helt annat.

• Gilla 1
Postat
2 timmar sedan sa Jmburenkonstomusik:

Tack, roligt att läsa den samtidigt som jag lyssnar 😀 

Tycker det är en vacker, poetisk text, med stämningsfullt  bildspråk.

Jag skulle eventuellt ändra följande två rader till:

- Like a moth, I follow it

(Alternativt ”a fly”, men malen som dras till ljuset är kanske mer poetiskt, ordet har ett vackert ljud. Eftersom ”I” är singular känns det mer logiskt att insekten i liknelsen inte är i plural. Det som talar emot är att ”moth to a flame” kanske är en lite för ofta använd bild, om än en vacker sådan) 

Like the rustle in the trees

(jag tycker att ”motion” blir lite stilbrott mot det poetiska (motion tänker jag mer på en bil i rörelse), rustle är kanske mer poetiskt och kanske beskriver rörelse i trädkronor mer träffande, med ett tilltalande ljud i sista stavelsen)

Är inte helt förtjust i bilden av ”chains to swallow”, men har inte kommit på något bättre 😀

Möjliga alternativ skulle kunna vara: rocks/stones/weights/lead, men det är inte samma ”schwung” i de orden som kraftfulla ”chains”

I övrigt passar texten väldigt bra till melodi och rytm. Bra gjort 👍

Intressant med analys av texten.. jag var även inne på moth och allt möjligt annat men flies låg så skönt i munnen. Och den kom direkt utan att jag tänkte så behöll den även om man kan tolka att de dras till skit😅Motion är även ett av mina favoritord att sjunga i denna låt. Kan hålla med att rustle hade kunnat passa minst lika bra men det syftar ju även framåt till nästa rad att man kan bli fri om man vill. No chains to swallow låter kanske hårt men handlar väl just om att bli fri från något som tyngt en under längre tid. 
Tack för input! Jätteintressant.

• Gilla 2
Postat
4 timmar sedan sa Richie76:

Intressant med analys av texten.. jag var även inne på moth och allt möjligt annat men flies låg så skönt i munnen. Och den kom direkt utan att jag tänkte så behöll den även om man kan tolka att de dras till skit😅Motion är även ett av mina favoritord att sjunga i denna låt. Kan hålla med att rustle hade kunnat passa minst lika bra men det syftar ju även framåt till nästa rad att man kan bli fri om man vill. No chains to swallow låter kanske hårt men handlar väl just om att bli fri från något som tyngt en under längre tid. 
Tack för input! Jätteintressant.

Ingen orsak, älskar att grotta ned mig i texter och ”smaka på”, ”väga” och jämföra nyanser hos ord (kärleken till språk och litteratur var en stor anledning till val av utbildning och yrke en gång i tiden) 😀 Just den bilden du nämner var lite det första jag tänkte på angående ”flies”, därför jag lyfte alternativet med ett lite fagrare slutmål för en annan insekt 😂

Postat

Jättebra låt, och den förtjänar att du/ni jobbar vidare på klarheten i ljudbilden generellt för att lyfta fram sången tycker jag... ARR:et är inte fel, men jag vet inte om mixen är bra nog för att "lyfta" i masteringen med denna inspelade gitarren? kanske spela in den igen?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.