Håkan Ström Postat igår kl 10:05 Postat igår kl 10:05 43 minuter sedan sa Fidden: Härlig svensk design o funktion. Som ung, Pendlat Skåne Göteborg i sånt här lyxåk, färgen ingick i paketet. Första bilen ändå helt rostfri!. Intelligent som ett spett. Ingen mjukvara som strulade. Bara hårdvara 🙂 Lämnade min BMW X1 2018, skitmjukvara som inte BMW tog ansvar för. Uselt. Motorn 2 liter diesel, var super, men mjukvaran i bilen i övrigt matchade inte den kvaliteten. Har nu en äldre bil med ingen strulig mjukvara. Lugna dagar o mindre ägarkostnader. Det borde kunna tillverkas svenska bilar igen, med ett mellanting, lagom i pris o komplexitet/stabilitet. Idag är det fantasipriser på bilar. Helt i onödan. 1
Fidden Postat 23 timmar sedan Postat 23 timmar sedan 38 minuter sedan sa slejnard: Hur mådde du? Jotack bra. 1
CHAE Postat 19 timmar sedan Trådstartare Postat 19 timmar sedan 5 timmar sedan sa Fidden: Jag tar ”Dumpen-attribut” för 300, tack! 2
slejnard Postat 19 timmar sedan Postat 19 timmar sedan Det tar sig med taveljäkeln efter att ha stått i dvala ett bra tag. https://www.dropbox.com/scl/fi/c9nqmsx5dxohpq03rp2g6/2025-09-03-16.40.34.jpg?rlkey=wplu95k75go8gcob5eguystyz&st=03bjfts4&dl=0 5
Dark Of Light Postat 18 timmar sedan Postat 18 timmar sedan 7 timmar sedan sa CHAE: Tackom!☺️ Jag vill påstå att det enbart händer på (ensamma) dagsturer och långvandring. Mycket kontemplativt och blir som en liten happening när jag är ute. Stoppar med Borkum Riff f ö; jag vill inte framstå som mallig😌 Jag kör oftast med Dunhill (JAAA det heter Peterson numera men inte i min värld) My Mixture 965 som stapelvara gällande piptobak. Finns så mycket annat också. Precis som med dig där så är det inte så ofta, gäller även cigarrer. Det blir lite av en kontemplativ grej av det hela ja. 7 timmar sedan sa slejnard: Tänk på att ni kan få rökhosta! Vare sig piptobak eller cigarr rök dras ner i lungorna! Det vore barbariskt och inte alls passande gentlemän och demoner! Endast munbloss barn! Använd alltid raka pipor inte krökta, man kan få skolios. 2
Dark Of Light Postat 18 timmar sedan Postat 18 timmar sedan 5 timmar sedan sa Fidden: Nu har jag ätit på ballen min. Det var gott. Salta killen!
Dark Of Light Postat 18 timmar sedan Postat 18 timmar sedan ... eller peppra honom det går bra också.
Neosus Postat 18 timmar sedan Postat 18 timmar sedan Hellre en Haubits i hallen än en rikoschett på ballen! Som sagt!
CHAE Postat 16 timmar sedan Trådstartare Postat 16 timmar sedan 1 timme sedan sa Dark Of Light: Jag kör oftast med Dunhill (JAAA det heter Peterson numera men inte i min värld) My Mixture 965 som stapelvara gällande piptobak. Finns så mycket annat också. Precis som med dig där så är det inte så ofta, gäller även cigarrer. Det blir lite av en kontemplativ grej av det hela ja. Vare sig piptobak eller cigarr rök dras ner i lungorna! Det vore barbariskt och inte alls passande gentlemän och demoner! Endast munbloss barn! Använd alltid raka pipor inte krökta, man kan få skolios. Jag tycker att om att njuta en pipstund på hösten; klar luft, kok-kaffe, ett par smörgåsar och en lugn stund borgar för pipa. Vet inte om jag redan sagt det men det är farfars gamla pipa jag brukar; den blev liksom över vid bouppteckningen för många år sedan så jag norpade den, helt enkelt. Från början var det mest en prydnad men sedan dök jag ner i kanonhålet och är fast sedan dess. Stämmer mycket bra; med cigarrer och pipor drar man icke halsbloss. Det är bara okulturella sällar som håller på så😤 Det kräver tid, omtanke och lugn för att stoppa en pipa rätt. Finns lika många skolor som det finns piprökare. Är ingen cigarr-konnässör men jag har förstått att det finns många do’s and don’ts när det, exempelvis, kommer till att tända en cigarr (?)
Fidden Postat 16 timmar sedan Postat 16 timmar sedan 2 timmar sedan sa CHAE: Jag tar ”Dumpen-attribut” för 300, tack! 😆 Fan, har inte tänkt på det innan! One - You lock the target Two - You bait the line Three- You slowly spread the net And four - You catch the man
CHAE Postat 16 timmar sedan Trådstartare Postat 16 timmar sedan 15 minuter sedan sa Fidden: 😆 Fan, har inte tänkt på det innan! One - You lock the target Two - You bait the line Three- You slowly spread the net And four - You catch the man Indeed! ”Why dontcha take a seat?”
Dark Of Light Postat 15 timmar sedan Postat 15 timmar sedan 36 minuter sedan sa CHAE: Är ingen cigarr-konnässör men jag har förstått att det finns många do’s and don’ts när det, exempelvis, kommer till att tända en cigarr (?) Japp. Det kommer med territoriet det där med do’s and don’ts. Det finns förstås lite handhavande rutiner som är viktiga, samt en hel del oviktiga. En schysst gaständare, en v-cutter eller giljotin samt en ev. humidor så är man hemma. Men marknaden styr. Prylar och grejer t ex som man "måste använda". Till viss del är dock både pipor och cigarrer lite av en material sport ska väl erkännas. En del skulle hävda att det är utslag av snobbism. En del grejer är det helt klart. Eller som att cigarrer måste komma från Cuba och vara dyra t ex. Eller att pipor måste vara av vissa märken. Det stämmer förstås inte. Jag har dyra pipor och billiga. Dyra cigarrer och billiga. Det handlar om tycke och smak men ganska ofta har inte prislappen samband med det man gillar. Kvalité kommer förstås med ett pris men när man börjar komma upp rejält i pris i en viss nivå så tycker jag att skillnaderna blir mindre. Ofta är det bara ett varumärke man betalar för till slut. Håll det enkelt.
CHAE Postat 15 timmar sedan Trådstartare Postat 15 timmar sedan 19 minuter sedan sa Dark Of Light: Japp. Det kommer med territoriet det där med do’s and don’ts. Det finns förstås lite handhavande rutiner som är viktiga, samt en hel del oviktiga. En schysst gaständare, en v-cutter eller giljotin samt en ev. humidor så är man hemma. Men marknaden styr. Prylar och grejer t ex som man "måste använda". Till viss del är dock både pipor och cigarrer lite av en material sport ska väl erkännas. En del skulle hävda att det är utslag av snobbism. En del grejer är det helt klart. Eller som att cigarrer måste komma från Cuba och vara dyra t ex. Eller att pipor måste vara av vissa märken. Det stämmer förstås inte. Jag har dyra pipor och billiga. Dyra cigarrer och billiga. Det handlar om tycke och smak men ganska ofta har inte prislappen samband med det man gillar. Kvalité kommer förstås med ett pris men när man börjar komma upp rejält i pris i en viss nivå så tycker jag att skillnaderna blir mindre. Ofta är det bara ett varumärke man betalar för till slut. Håll det enkelt. Trevligt! Gaständare lär ju vara big no-no när det kommer till pipor, enligt vissa. Jag safe:ar och kör en vanlig tändare. Har även provat lägerelds-sticka men det var bökigt. F ö håller jag mig till piprensare och ett litet ”bra ha”-verktyg (för t ex tobaks-stoppning och lättare rengörning) samt ett litet läderetui för pipa, verktyg, tändare och tobak.
slejnard Postat 15 timmar sedan Postat 15 timmar sedan Nördar! Jag har spelat rockmusik jag! I wanna rock 🎸
CHAE Postat 15 timmar sedan Trådstartare Postat 15 timmar sedan 3 minuter sedan sa slejnard: I wanna rock 🎸 ”A wanna wanga” heter det.
Dark Of Light Postat 8 timmar sedan Postat 8 timmar sedan 7 timmar sedan sa CHAE: Gaständare lär ju vara big no-no när det kommer till pipor, enligt vissa. Ah, du tänker på stormtändare, de är no, no indeed! Vanliga gas piptändare är bra till jobbet. 6 timmar sedan sa CHAE: ”A wanna wanga” heter det. Ah, Bengan på textillagret här i helvetet. Han är en jävel på fanstyg!
Dark Of Light Postat 4 timmar sedan Postat 4 timmar sedan 10 timmar sedan sa slejnard: Nördar! Jag har spelat rockmusik jag! I wanna rock 🎸 Vilken tur att vi diskuterar tobak i en OT tråd i ett musikerforum då.😀 You are a nerd, Slejnerd! 2
CHAE Postat 4 timmar sedan Trådstartare Postat 4 timmar sedan 3 timmar sedan sa Dark Of Light: Ah, du tänker på stormtändare, de är no, no indeed! Vanliga gas piptändare är bra till jobbet. […] Just precis, stormtändare menar jag såklart.
Fidden Postat 4 timmar sedan Postat 4 timmar sedan Jag tänder på stormtänkare. Alltså typ meteorologer. 1
slejnard Postat 2 timmar sedan Postat 2 timmar sedan Morn å KPD! Håll tummarna att jag lyckas få upp nån firre idag.
CHAE Postat 1 timme sedan Trådstartare Postat 1 timme sedan 1 timme sedan sa slejnard: Morn å KPD! Håll tummarna att jag lyckas få upp nån firre idag. En tripp till Coop m a o?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.