Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Satt och spelade in lite grejs!

Ska int hända igen! Sorry!

Ska spela in en hel låt istället!

Men den dagen den sorgen eller som Börje Salming skulle ha sagt: Den dagen DEN sargen.... 

Gonatt!

Postat (redigerat)

Redigerat av CHAE
Postat

Att lära sig hur en ny plugin fungerar under produktions o mix tid är som att lära sig att köra bil, när man kör för första gången.

Luca Pretolesi sa typ detta. 

Han rekommenderade att man lär sig / utvärderar en plugin på tid som är utanför planerad mix o produktionstid.

Han rekommenderar även att man lär sig ett gäng pluggar o hur de fungerar tillsammans o sen skapar man en trygg miljö i detta o emellanåt utmanar man sin uppsättning med något nytt, byter ut eller kompletterar o lär nytt.

Lät som en bra process. Men hur många som inte jobbar 9-5 med mixning o kanske mastring, är så disciplinerade o fokuserade?

Jag är det inte än 🙂 För mig som inte har ett 9-5 jobb inom musik, är det roligt att prova något nytt under tiden, men producent,mixning o pre-mastring i en session blir mer o mer vanligt? Flera erkända professionella mixare lägger på mastrings pluggarna först o mixar in i dessa nuförtiden. Totalt avsteg från traditionella metoder. Nyare DAW funktioner/pluggar skapar nya produktions beteenden/metoder. AI eller allmänt smartare o användarvänlig integration av komplexa o tekniskt drivna processer under huven.Dessa möjligheter blir alltmer tillgänglig för massor av människor, inklusive mig själv, men som en användare som saknar de tekniska fundamenta för att förstå vad som händer tekniskt när man drar i något reglage så att det man hör låter så där bra som vill att det skall låta.

För mig lämnar det ett stort kunskapsgap, nämligen, hur man hör( lyssnar aktivt)  att det man gör med sin mix, verkligen också låter så bra i den slutliga användarens lyssnings enhet, vad det än är.

Det gör antingen dina öron till goda musikaliska bedömmare eller lurendrejare för vad ljudet blir i slutproduktion. 

Så hur lär man sig hur ”översättning” från mix o master till bra lyssnings känsla för lyssnaren? Vilken plugg(ar) kan fixa det?
Det lär krävas AI för detta. Men AI lär sig fortfarande från människor.

Så som vanligt med kunskap o färdigheter, så krävs det övning, oavsett vad man vill skall ske med någon magisk plugg. Än mindre vet man hur hur flera olika pluggar fungerar tillsammans i dess olika funktioner och fokus utan övning. Om det inte räckte, kontinerligt nytt stem material omprövar detta varje gång man gör en ny mix.

Bara en spaning om min ” lära mig mixa o mastra” pågående resa.

Postat

Kaffet är alltid prio ett oavsett vad man jobbar med/inom.

Allt annat är sekundärt eller t o m helt intetsägande.

• Gilla 2
Postat

Kommer att bli en Neunaber Immerse Reverberator MkII inom kort här. The joy❤️‍🔥

Kompisen ska sälja sin och jag provspelade den i helgen; otroligt vackra och välljudande reverb så jag slår nog till. 

Det kommer dock att innebära en liten omorganisation på pedalbordet men det är det värt😉

That is all.

IMG_2465.jpeg

• Gilla 2
Postat

Coolt, Chae!

Har blivit taggad att börja bygga eget pedalbord nu. Ska inhandla en bättre gitarr först men SEDAn blir det ett bygge!

Coolt!

julli-coolbubbel.GIF.319912a3dd7dbcb5b2abd30aeaf822d4.GIF

Postat (redigerat)

JO först har jag min nyinköpta Boss IR-2 sist i kedjan. Och så har jag en Boss Blues Driver. Sedan tänkte jag skaffa en noise gate och ett delay! Det är grunden i det hela! 

Sedan får vi se! 

Redigerat av Neosus
  • Gilla 1
Postat (redigerat)
29 minuter sedan sa Neosus:

JO först har jag min nyinköpta Boss IR-2 sist i kedjan. Och så har jag en Boss Blues Driver. Sedan tänkte jag skaffa en noise gate och ett delay! Det är grunden i det hela! 

Sedan får vi se! 

Spännande!! BD-2:an är grüm f ö!

26 minuter sedan sa Neosus:

Next på min önskelista är någon Strymon reverb! Tycker att dom låter sagolikt bra! 

Hm, säg till när det börjar bli dags för köp; har ju en Bluesky (v1) som kanske kan bli intressant☝🏼

20 minuter sedan sa Neosus:

Nice!

Men du; ta ett lite större från början. Kan garantera dig att du kommer att vilja byta upp dig. Köp även in dig på lite fler patchkablar än vad du egentligen behöver.

Och så använder du M3 Dual Lock (SJ3550) för det är mycket bättre än vanlig velcro. 

Redigerat av CHAE
  • Gilla 1
Postat

Är det bara jag eller segar inte forat en smula?

Postat

BD = Broder Daniel.

Möjligt att de befinner sig i Norrbotten. Högst osannolikt dock men då blir det BDBD och då har vi några ackord i alla fall.

Postat
46 minuter sedan sa Neosus:

Bra tips där Chae! Tack så mycket! 👍

[…]

Ska du live-giga ute med bordet?

Postat (redigerat)

Nä min tanke är att göra det enkelt att kunna köra direkt in i ljudkortet eller direkt in i en mixer om man ska köra live! Eller så köper jag till ett pedalbordsförstärkare så att man kan köra in i en gitarrhögtalare. 

Enkelt och smidigt ska det vara! 

Redigerat av Neosus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.