Jump to content
Annons

Planet Happiness


Hur bra är detta?  

6 röster

  1. 1. Hur bra är detta?

    • 1.Absolut sämst
      0
    • 2.Dåligt
      0
    • 3.Mindre bra
      1
    • 4.Hyffsat
      3
    • 5.Bra
      0
    • 6.Absolut bäst
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: Planet Happiness

ARTIST: Mr J

GENRE: Chip

LÅTLÄNGD: 2:40

KOMPOSITÖR: Jörgen Eliasson

PRODUCENT: Jörgen Eliasson

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 2,44 MB

STATUS: Ofärdig demo

LÅTLÄNK:Planet Happiness

Lite allmän feedback önskas.. 😮

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm...

Jadu, låter mer som ett stackars Casio-keyboard än nintendo eller chip. Aningen enformigt, och det saknas en vettig lead. Känns som att ljuden saknar det krispiga frekvensomfång som riktig chip eller tevespelsmusik borde ha. Trummorna ska du nog skrota, och satsa på att sampla från nån SID-låt eller nåt nintendo-spel i stil med Robo Warrior. Det är mer som behövs till tevespel än enformighet och arpeggion. Vad har du använt för program och utrustning? Lättare att kommentera om man vet vad du använt lixom 🙂

Redigerat av polardark
Link to comment
Dela på andra sajter

Missförstå mig rätt nu polardark, det var inte alls så att jag ville göra en riktig Nintendo-låt, utan bara en Nintendo-inspirerad låt. Därför har jag istället skruvat fram ljuden med olika mjukvarusynthar och tagit mig friheten att använda lite bättre trummor. Programmet jag använt är Jeskola Buzz. 😎

ifransson: Det har du rätt i. Jag har varit offline i 2,5 månad eftersom att adsl-uppkopplingen varit nere.. 🙂

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Missförstå mig rätt nu polardark, det var inte alls så att jag ville göra en riktig Nintendo-låt, utan bara en Nintendo-inspirerad låt. Därför har jag istället skruvat fram ljuden med olika mjukvarusynthar och tagit mig friheten att använda lite bättre trummor. Programmet jag använt är Jeskola Buzz.

Ah, jea. Svåra med nintendo-inspirerat är ju det att det är en hårfin skillnad mellan tevespelsaktigt och bara tråkiga ljud. Svåra med mjukvarusyntar är ju att dom fullkomligt suger när det gäller att få fram chip/tevespelsljud. Försökte väldigt länge få nintendoljud ur min microKorg, med genomgående pinsamt dåliga resultat. Om man kör mjukvara borde man helst använda nånting dedikerat, som reFX QuadraSID (som iofs inte är sådär jätteimponerande) eller YMVST eller nåt sånt.

I största allmänhet känns som att folk inte minns hur riktiga grejerna låter. Folk har suttit för länge och kört nintendomusik på emulatorer, där programmerarna egentligen borde få nackskott för sin kompletta okunskap om hur ljud fungerar. Nåja, det är möjligt att jag bara är gammal och bitter. 😄

Jag vet som sagt inte.. tycker att om man nu ska göra nintendo-inspirerat så ska man antingen löpa hela linan ut, så folk inte misstar det för bara allmänt dålig minimalistisk musik, eller hålla sig till att plagiera nån existerande låt. För den skull menar jag inte att man inte kan köra bra trummor eller andra syntar tillsammans med musiken. Det funkar faktiskt skitfint... Man måste bara ha nåt sätt att få folk att höra vad det handlar om.

Aja, ville absolut inte klanka ner på dig. Känner mig aningen bitchig, men jag tycker alltid att det är kul när folk experimenterar. Tyckte det var ett kul initiativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

polardark: I viss mån håller jag med dig. Jag ogillar också när folk orättmätligen utger sig för att göra chip-musik, när det egentligen kanske är electro/synth/eller nåt annat. Gör man Nintendo-musik på PC skall man använda NerdTracker2, SID-musik är nästan inte ens okej att göra i GoatTracker.. Därför vill jag nu också göra klart att detta inte alls är någon riktig Nintendo-musik. Se det mer som en hyllning till 8-bitar'n..

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Thx Egghuvud! Visst skall det vara lite enformigt chippigt sådär, men melodin skall nog omarbetas lite när (jag orkar 😉 ). Bruset skall väck, basen skall fetas på lite. Något annat när jag ändå är igång?

//Nisse 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ifransson: Det har du rätt i. Jag har varit offline i 2,5 månad eftersom att adsl-uppkopplingen varit nere.. 😉

//Nisse

Nej shit...! Stackare... Undra vad jag gjort om mitt försvunnit så länge.. :s

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör man Nintendo-musik på PC skall man använda NerdTracker2

//Nisse

Har provat på de faktiskt...spännande men tröttnade snabbt... sen sitta och lyssna chiptunes i busen är så satans gött... blip blop i 2 timmar varje dag...fint de 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör man Nintendo-musik på PC skall man använda NerdTracker2

//Nisse

Har provat på de faktiskt...spännande men tröttnade snabbt...

Jo, jag har provat under Win Xp, vilket ju inte alls är bra. Det skall köras i DOS, precis som FastTracker 2. 😉

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter lite 8-bitars musik över låten. Lite enformig är den dock.

En sak som jag saknar mycket det är basen. Var är den? Nästan alla Nintendo (och även SID-låtar) har bas.

Som sagt.. :rolleyes:

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...