Jump to content
Annons
  • 0

Nu behöver jag ha en förklaring av "gain staging" innan jag blir galen...


Jizzen

Fråga

Jag försöker lära mig så mycket som möjligt vad gäller musikproduktion...och "gain staging" i mitt DAW (Studio One Pro) är en av alla dem sakerna jag just nu håller på med. Vad jag förstår så bör RMS (medelvärdet) på signalen hamna runt -18 dBFS och PEAK (d.v.s. högsta signalvärde) på max -10 eller -12 dBFS. Jag har t.o.m. sett siffran -15 dBFS för peak. Nu undrar jag hur sjutton det ska gå till??

Om jag för ett virtuellt instrument på en kanal justerar gainen så att medelsignalen hamnar kring -18 dBFS så kommer peaken vara klart högre än -12 dBFS. Peaken hamnar snarare på kanske -6 dBFS eller ännu högre. Signalen för den aktuella kanalen klipper förvisso inte, men rekommendationen vid gain staging är ju inte att bara hålla sig på rätt sida "0" så att säga, utan istället att signalen ska peaka vid max -10 eller -12 dBFS. Nu är det inte ens hårda trumljud med mycket attack jag pratar om utan problemet jag beskriver ovan gäller ett pad-instrument.

Såå..hur ska jag tänka och göra? Ska jag låta RMS hamna runt -18 dBFS och låta peakarna gå upp till typ -5 dBFS på varje kanal eller se till att peakarna hamnar kring -10 dBFS och låta RMS ligga på typ -23 eller -24 dBFS som det blir då? Man vill ju inte klippa signalen (vilket jag väl gör så småningom), så jag antar att det är det sistnämnda jag får hålla mig till om ni inte har en bättre idé?! Problemet med det här sistnämnda är ju att allt blir ju väldigt låg volym då. Så hur jag än gör eller vilket av alternativen jag väljer så blir det inte bra eller som det egentligen är tänkt att gå till när man gör gain staging...

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

6 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

I daw är detta inte viktigt så länge du inte fa*kar upp det totalt. Håll en resonabel nivå under 0 för annars kommer det ju klippa mastern och ev vissa pluggar kommer vara svårskruvade.

Tips är ju att vara aktiv med monitor kontrollen, så om du har en kick på - 6 peak så istället för att dra upp den fadern till + 12 för att höras bra, skriva upp monitor kontrollern 12 db så du kan låta den fadern vara och bygg sedan mixen

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
Postat (redigerat)
14 timmar sedan sa Casper Bjerkehagen:

I daw är detta inte viktigt så länge du inte fa*kar upp det totalt. Håll en resonabel nivå under 0 för annars kommer det ju klippa mastern och ev vissa pluggar kommer vara svårskruvade.

Tips är ju att vara aktiv med monitor kontrollen, så om du har en kick på - 6 peak så istället för att dra upp den fadern till + 12 för att höras bra, skriva upp monitor kontrollern 12 db så du kan låta den fadern vara och bygg sedan mixen

Ja, jag har förstått att det var viktigare med gain staging i den "analoga världen", men fortfarande anses gain staging vara viktigt i digitala sammanhang för att erhålla en ljudmässigt kvalitativ produkt/låt i slutändan. Vad gäller kickdrum så har jag hittills alltid låtit den peaka på runt -10 dBFS eller så och sedan låtit den vara där. Jag rör alltså inte gainen för kicken efter att jag har gjort gain staging på den..och jag rör heller inte volumefadern, utan andra instrument får volymmässigt vid mixningen anpassa sig efter kicken helt enkelt. Masterns peakar brukar alltid hamna nära 0 dBFS upplever jag. Alltså typ -0.28 dBFS eller liknande. Men då ska sägas att jag ofta har lagt på en masteringeffekt från EZmix på själva mastern. Så det kanske är därför.

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Kvalitet är bara förändrad om du klipper pluggar eller inte kan ratta dem för att det är så mycket signal in i dem.

Jag kör med bussar, alltså har grupper som inte klipper men när de skickas till mastern i summering så kanske mastern klipper endå, då kan jag bara skruva ner de 5 spåren.

Det är också jobbigt att ha för lite signal iom kompressorer och saturation svarar sent då. -10 på kick-peak och bygga mixen kring det borde klippa väldigt få mix bussar i min erfarenhet.

Om du har mastering plugg på så är det klart att volymen går upp under 0, det är ju funktionen av det, att få upp volymen utan att klippa.

Jag har trummornas peakar på -6 på bussen, gitarr på -18, bas på -12 till att börja med, bara för att vara konsekvent, rätt nice att bara ha nått att utgå ifrån i start av mix som ofta låter okej balanserat.
 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Postat (redigerat)
2 timmar sedan sa Casper Bjerkehagen:

Kvalitet är bara förändrad om du klipper pluggar eller inte kan ratta dem för att det är så mycket signal in i dem.

Jag kör med bussar, alltså har grupper som inte klipper men när de skickas till mastern i summering så kanske mastern klipper endå, då kan jag bara skruva ner de 5 spåren.

Det är också jobbigt att ha för lite signal iom kompressorer och saturation svarar sent då. -10 på kick-peak och bygga mixen kring det borde klippa väldigt få mix bussar i min erfarenhet.

Om du har mastering plugg på så är det klart att volymen går upp under 0, det är ju funktionen av det, att få upp volymen utan att klippa.

Jag har trummornas peakar på -6 på bussen, gitarr på -18, bas på -12 till att börja med, bara för att vara konsekvent, rätt nice att bara ha nått att utgå ifrån i start av mix som ofta låter okej balanserat.
 

Nu provade jag att på alla kanaler ändra gainen så att RMS blev ca -18 dBFS och samtidigt förstås hålla koll på att inte några enskilda kanaler eller mastern klippte. Inga problem när jag också bypassade mastereffekten på masterkanalen. Därefter ställde jag in volymnivåerna för samtliga kanaler och slog på mastereffekten (tillfälligt) igen. Då klippte förstås masterkanalen. Men jag gick in i masterffekten och där justerade jag in- och output så att masterkanalen inte längre klippte. Rätt eller fel? Kanske det räcker med att bara dra ner output i mastereffekten så att det inte klipper?! Just nu låter det i alla fall så här: https://kulwert.bandcamp.com/track/break-up

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Prio ett är ingen digital distortion men det finns också pluggar som emulerar hårdvara som svarar annorlunda än ”de digitala” när signalen blir för stark. Signal på rött behöver inte vara dåligt, kanske till och med bra, men inte nödvändigtvis alltid i dessa pluggar. 
 

När man adderar eq och inte är rädd för det så ökar ju nivåerna rätt rejält och det kan man hantera i de flesta pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Min erfarenhet är att det är extremt viktigt att ha koll på gainstrukturen, för att få bra ljudkvalitet., speciellt om man kör men pluggar som emulerar analoga dito.

Vad PEAK (d.v.s. högsta signalvärde) hamnar på när RMS är runt -18 dBFS beror ju på signalens dynamiska omfång (DR). Vitt brus t ex ger peak runt ca -18 dBFS, med slagverk ger peaks på kanske -3 dBFS. Så jag skulle inte stirra för mycket på peaks, såvida de inte överstiger 0 dBFS. Kompressorer är ju verktyget att tämja bl. a. DR.

Jag sätter alltid en VU-mätare som första effekt på alla kanaler (enskilda kanaler, bussar, master) och spelar in så att gain hamnar runt VU 0 (motsvarar ca -18 dBFS). Ja, VU-mätare är tröga och visar ej transienter, så för slagverk kollar jag att peaks hamnar runt -6 dBFS. Om en peak hamnar runt -3, är det inte hela världen. Jag kör med kompressorer på ljudkortet som printas, om jag behöver minska DR.

Jag kör mycket med effekter som emulerar analoga dito, och dessa låter bäst runt VU0 (relationen mellan bottenbrus o distortion ger bäst kvalitet).

Jag ställer in gainmätningen för varje kanal i mitt DAW (cubase pro 12) så att mätare visar input till kanalen. Att visa output (dvs nivå efter volymreglage) är rätt så ointressant i mitt fall. Man kan ställa in färgkoder så att man visuellt ser om input till en kanal är över en viss nivå.

Detta då jag ställer in alla effekter så att de ej påverkar gainstrukturen, dvs ingen effekt/minskar ökar gain. Bypassar jag dem ska jag inte höra någon volymökning/minskning. Den enda effekt som ska öka gain är limiter sist i mastereffektkedjan (för att nå lufs runt -12).

Jag summerar många enskilda kanaler till bussar där jag använder VCA-reglage. Jag kollar att summeringen till bussarna oxå är runt VU0 (inte jättekritiskt), då jag har effekter på bussar.

Jag har tex bussar så jag kan lyssna bara på instrumentgrupper som trummor+bas, elgitarrer, orglar osv. Sedan har jag bussar för att lyssna på alla summerade instrument på sidorna, (instrument i C hörs ej), bussar för att kunna lyssna enbart på alla summerade effekter (reverb, delays osv).

På masterkanalen har jag en VU-mätare för att kolla att gain för allt som kommer in ligger runt VU0. Ju längre upp (fram?) kanalen ligger i gainstrukturen, ju stadigare kommer VU-nålen att ligga runt VU0.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...