Jump to content
Annons
  • 0

Ursäkta en tekniskt obegåvad, men hur kopplas monitorer?


johanmusic

Fråga

Hej!

Jag ska efter 15 års låtskrivande i hörlurar ta steget och köpa monitorer. Kan inte mixa eller dylikt, så det ska inte vara några värstingar. Vill bara kunna lyssna utan hörlurar, med hyfsat god ljudkvalitet. Mixa slaskdemos.

Hur som helst, till min fråga: hur kopplar man in monitorer till datorn, dvs vad behöver jag för sladdar och sånt?

Har försökt leta info på de sidor jag tänkt beställa monitorerna ifrån, bl.a. Thomann. Men hittar inte en enda beskrivning på vad jag behöver för tillbehör.

Behöver jag ett externt ljudkort eller någon typ av monitorkontroll, eller finns det hyfsade monitorer jag kan koppla in via USB (detta vore drömmen, så jag slipper massa sladdar)? Jag ett gammalt M-Audio ljudkort från 2010, tror det heter Audiobox. Det har tre likadan uttag på baksidan, två som heter "Main out L & R" och ett för hörlurar. Funkar det för ändamålet kanske?

Hittade annars detta ljudkort som var sjukt billigt (vilket tyvärr alldeles för sällan är synonymt med bra): https://www.teknikmagasinet.se/products/m-audio-m-track-solo-112050/?gclid=Cj0KCQjw2cWgBhDYARIsALggUhqHlhFgQjJsnRngWqU74ARjPmUkHNmyy36HCD7AEu4S4wURxhPIpO0aAlkhEALw_wcB

Men tycker det såg enkelt och nätt ut. Ser dock bara en hörslursutgång på det ljudkortet. Går det att koppla in monitorer i detta?

Och VAD heter sladdarna jag behöver för att få ihop allt, om det nu inte går med bara USB? 

Jag har en MacBook Air med M1 chip. Två Thunderbolt/ usb 4-portar. 

Hjälp! Och försök tänka att ni ska förklara för ett barn, jag kan verkligen noll 😄 

Tusen tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Hej

Vilka monitorer är det du ska köpa? Är det m-audio audiobox du har? inte presonus audiobox? Du ska iaf använda main out till monitorer på ditt ljudkort och borde ha en volymkontroll på framsidan av ljudkortet. Men om du skriver mer exakt vilka monitorer du ska köpa och vilket ljudkort du har så ska du få info om kablar 🙂

 

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
On 3/16/2023 at 8:00 AM, johanmusic said:

Hur som helst, till min fråga: hur kopplar man in monitorer till datorn, dvs vad behöver jag för sladdar och sånt?

Har försökt leta info på de sidor jag tänkt beställa monitorerna ifrån, bl.a. Thomann. Men hittar inte en enda beskrivning på vad jag behöver för tillbehör.

Behöver jag ett externt ljudkort eller någon typ av monitorkontroll, eller finns det hyfsade monitorer jag kan koppla in via USB (detta vore drömmen, så jag slipper massa sladdar)? Jag ett gammalt M-Audio ljudkort från 2010, tror det heter Audiobox. Det har tre likadan uttag på baksidan, två som heter "Main out L & R" och ett för hörlurar. Funkar det för ändamålet kanske?

 

Notera att monitorer ofta (men inte alltid) säljs styckevis. Kolla noga vad som gäller för de som du är intresserad av.

Är inte Audiobox ett Presonus-ljudkort? Ta ett foto eller två på ljudkortet och lägg upp här i tråden.

"Main out L & R" är hur som helst där du kopplar in sladdarna som ska gå till monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
On 2023-03-16 at 14:57 sa frithiof:

Det finns ju lite olika sätt man kan göra detta på. Mycket beroende på budget och vad man tänkt göra.

Nedan video förklarar det ganska enkelt.

 

Tack för tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
On 2023-03-17 at 22:17 sa oioioi:

Notera att monitorer ofta (men inte alltid) säljs styckevis. Kolla noga vad som gäller för de som du är intresserad av.

Är inte Audiobox ett Presonus-ljudkort? Ta ett foto eller två på ljudkortet och lägg upp här i tråden.

"Main out L & R" är hur som helst där du kopplar in sladdarna som ska gå till monitorerna.

My bad, det är nog Presonus ja. Har det nedpackat, men ser ut så här:

 

AudioBox_USB-02.png

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
On 2023-03-16 at 11:34 sa Anders F:

Hej

Vilka monitorer är det du ska köpa? Är det m-audio audiobox du har? inte presonus audiobox? Du ska iaf använda main out till monitorer på ditt ljudkort och borde ha en volymkontroll på framsidan av ljudkortet. Men om du skriver mer exakt vilka monitorer du ska köpa och vilket ljudkort du har så ska du få info om kablar 🙂

 

MVH

Anders

Det är M-Audio BX3 jag siktat in mig på, och jo, det var Presonus Audiobox och inte M-Audio 🙂 

Men så det är alltså två kablar som ska gå från ljudkortet till monitorerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
6 minuter sedan sa johanmusic:

Det är M-Audio BX3 jag siktat in mig på, och jo, det var Presonus Audiobox och inte M-Audio 🙂 

Men så det är alltså två kablar som ska gå från ljudkortet till monitorerna?

Hej

Ok, det var balanserade Tele ingångar på de monitorerna du ska använda. Ditt ljudkort har balanserade tele ut på de som heter Main out. Så två kablar liknande denna behöver du https://www.thomann.de/se/cordial_cfm_30_vv.htm

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
6 minuter sedan sa Anders F:

Hej

Ok, det var balanserade Tele ingångar på de monitorerna du ska använda. Ditt ljudkort har balanserade tele ut på de som heter Main out. Så två kablar liknande denna behöver du https://www.thomann.de/se/cordial_cfm_30_vv.htm

 

Tusen tack! Jag förutsätter att jag behöver köpa två? 😅

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej igen!

Nu har jag fått hem allt och kopplat in grejorna. Men får dessvärre inget ljud när jag kör monitorerna genom min Presonus Audiobox. Ljudkortet har ju mer än ett decennium på nacken, kan det vara det som spökar?

Jag har inga cd-skivor eller liknande kvar till den, och har hunnit byta dator sedan jag använde ljudkortet sist. Har Googlat efter drivrutiner att ladda ner (MacBook), men fattar noll.

Någon som har koll?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
1 timme sedan sa johanmusic:

Hej igen!

Nu har jag fått hem allt och kopplat in grejorna. Men får dessvärre inget ljud när jag kör monitorerna genom min Presonus Audiobox. Ljudkortet har ju mer än ett decennium på nacken, kan det vara det som spökar?

Jag har inga cd-skivor eller liknande kvar till den, och har hunnit byta dator sedan jag använde ljudkortet sist. Har Googlat efter drivrutiner att ladda ner (MacBook), men fattar noll.

Någon som har koll?

Hej! 

Har du kollat i ditt DAW/ musikprogram så att, main out, ditt ljudkort är valt som ljudkälla? Syns det någon aktivitet på spåren om trycket på play?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej

 

Kolla så att du har mixerratten rätt ställd på ditt ljudkort. Kontrollera att du har kopplat monitorer till main out och drar upp volymen på main out också.

Är det via ett DAW du försöker få ljud eller via annan applikation så som spotify, youtube mm? 

Är det spotify mm så gå in på dina ljudinställningar och kolla så att ljudkortet är valt som ljudkälla ut.

Är det DAW (och du har kontrollerat så att ditt ljudkort är valt som ljudkälla) och du har en ny dator så kan det vara att du behöver köra applikationen i rosetta. Detta gör du genom att högerklicka på ditt DAW:s startikon, appen alltså, och välj längst ner att starta i rosetta.

 

MVH

Anders 

Redigerat av Anders F
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...