Jump to content
Annons

Ärvt en gammal svensk luta - värde?


martyyyyy

Recommended Posts

Annons

Med ett sådan instrument är det skicket som har störst inverkan på priset, dvs låter den illa, är den trasig, ha sprickor eller är ful så minskar intresset rejält. Den som är intresserat av detta något udda och lite sällsynt instrument är intresserat av att spela på den, och då måste den låta bra. Det som förutom ovan ha inverkan på en evtl kund är vem som tidigare spelat instrumentet. Är det en känt gammal svensk vis-sångare så blir det genast mer konkurrens om saken. För mig känns den 60-70tal, men visst kan den vara äldre. Ta den till Kulturskolan, musikerna där kan nog berätta mer om den och skicket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svensk luta, eller "Den svenska lutan" är benämningen på ett till synes liknande instrument. Vet ej om de tillverkats i Italien, men det är säkert inte omöjligt. Vet inte heller om detta är en sådan, men jag ser iallafall inga synliga skillnader på egenskaperna jämfört med den här, mer än att din ser mycket finare ut. 

Så jo, visst kan detta vara en svensk luta, likväl som man kan laga dansk remouladsås även i Malung.

Mvh helt ovetande googlare

Link to comment
Dela på andra sajter

Sä har bedömmer jag ett evtl pris på den :

Fint skick, rak greppbräda, god stränghöjd, nya strängar, kunden har provspelat : 2000 till 4000:-

Se bra ut, gamla strängar (ingen provspelning) 1000 till 2000:-

mindre defekter 1000:-

krökt hals, sprickor eller större defekter 500:-

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...