Jump to content

  • 0

Bygga egna basfällor och ljudabsorbenter.


Luksenburg00

Question

Tjena!

Jag håller just nu på med ett eget hemmastudiobygge i min källare här hemma och nu har jag kommit till punkten då jag behöver absorbenter.

Hade varit roligt att bygga dessa själv då jag på så vis sparar pengar. Jag har tänkt att snickra trälådor som jag sedan fyller med isolering och hänger upp på väggen. Är detta något material som är värt att använda tror ni? https://www.hornbach.se/shop/Isolering/S16805/Märke=Rockwool/artikel-listning.html#/eyJuIjoxLCJ2aWV3IjoiZ2FsbGVyeSIsImxpc3RDcml0ZXJpYSI6eyJwYWdlTnVtYmVyIjoxLCJwYWdlU2l6ZSI6NzIsInNvcnRPcmRlciI6InNvcnRNb2RlRHYifSwiYWN0aXZlRmlsdGVycyI6W1siYnJhbmROYW1lX3NvcnRhYmxlX3N0cmluZyIsIlJvY2t3b29sIl1dLCJ1cmxWZXIiOjJ9

 

Eller är det värt att kanske satsa på någon annan lösning.

Värt att tillägga, jag ska isåfall även dra över dessa isoleringsfyllda lådor med någon slags tyg.

Link to comment
Share on other sites

13 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Tänkte göra samma sak. Tror inte det spelar så stor roll om du använder glasullsfiber eller stenullfiber. Men glasullen ljudisolerar bättre än stenullen gör. Stenullen är lite mera fast och är dessutom mera brandfast än glasullen är. Glasullen brinner inte heller men den smälter tidigare. Och vad du än väljer så måste du ändå se till att plasta in isoleringen så att du inte får en massa fibrer som far runt i luften och ner i dina lungor. 

Själv tänker jag nog köpa bokhyllor på Jysk för att fylla dem med glasull. Det visade sig nämligen att det var billigare att köpa färdiga bokhyllor än att köpa materialet och bygga själv, även  från den lokala lågpris-byggvaruhandlaren på byn. Glasullen kommer jag plasta in så att de blir lättare och säkrare att hantera, om man måste greja med dem senare. Finns även billiga lakan på Jysk som man kan klä in den inplastade isoleringen med, för att få det hela lite snyggare.  

Tänkte att det vore bra att ha absorbenter där ljuden studsar mot väggarna. Och basfällor i hörnen. Med denna konstruktion så borde det gå bra att ställa bokhyllorna i hörnet av rummet med bakstycket utåt så att delen med isolering står in emot väggen istället. Tänker att man ju dessutom kan vrida dem lite så att man kan "stämma rummet" lite med. Annars så är det ju bara att bygga ramar som man kan ställa in i hörnen om man inte vill kunna flytta på dem. Då bygger man bara trekantiga "kilar" som man ställer i hörnen. Kan vara bra att bygga dem så att de går att stapla på varandra så att man inte får så stora och tunga element att hantera om man så måste. Det är bra att packa dem lite tätare än de andra absorbenterna med, för att få mera massa som just basen kräver. Det är ju oftast i just hörnen som basen smalas. 

Köpte även billiga dessa paneler då jag tyckte det var ett rimligt pris för att testa dem. Visade sig att jag hade problem med störningar i min el i huset där jag bor, så jag fastnade lite i studiobygget förra sommaren. Och nu så ser det ut som att jag kommer att flytta. Så jag har inte hunnit testa dessa paneler fullt med ett bättre akustikbehandlat rum. Men jag tycker att när jag ställer upp mina absorbenter som man kan montera på vanliga mickstativ och vänder gitarren eller sångaren mot diffusionspanelerna så blir ljudet lite öppnare och det blir lättare att få till en mikrofon placering utan att behöva närmicka. Blir ju lite trevligare att jobba när man bara kan dit en mick och småjustera istället för att behöva ränna runt med micken för att hitta rätt. 

 https://www.emusic.se/product/17813/resonator-stockholm-optiffuser

Edited by -k9-
Link to comment
Share on other sites


  • 0

Väljer du att använda färdiga bokhyllor att bygga med, så vänd på bakstycket i bokhyllan så att den snygga ytan kommer åt "fel håll" och den fulare sidan av bakstycket syns om man tittar på bokhyllan framifrån. Då får du en snyggare basfälla om du väljer att vända på hyllan så att just baksidan av bokhyllan/basfällan står vänt inåt rummet. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0
On 6/18/2021 at 4:46 AM, -k9- said:

Glasullen kommer jag plasta in så att de blir lättare och säkrare att hantera, om man måste greja med dem senare. Finns även billiga lakan på Jysk som man kan klä in den inplastade isoleringen med, för att få det hela lite snyggare.  
 

Du ska INTE plasta in glasullen! Hela grejen är att glasullen ska få andas fritt då det ska sinka ljudvågor från att studsa tillbaka. Man ska också använda ett tyg som andas (du ska kunna blåsa igenom tyget och känna det på andra sidan) för att det ska absorbera. Om inte så gör du dig själv en otjänst och bidrar till ev fler problem i ditt rum.
Själv har jag byggt hela mitt rums väggar och fristående gober med Isover Uni35 med bländande resultat.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
On 2021-06-18 at 04:46 sa -k9-:

Tänkte göra samma sak. Tror inte det spelar så stor roll om du använder glasullsfiber eller stenullfiber. Men glasullen ljudisolerar bättre än stenullen gör. Stenullen är lite mera fast och är dessutom mera brandfast än glasullen är. Glasullen brinner inte heller men den smälter tidigare. Och vad du än väljer så måste du ändå se till att plasta in isoleringen så att du inte får en massa fibrer som far runt i luften och ner i dina lungor. 

Själv tänker jag nog köpa bokhyllor på Jysk för att fylla dem med glasull. Det visade sig nämligen att det var billigare att köpa färdiga bokhyllor än att köpa materialet och bygga själv, även  från den lokala lågpris-byggvaruhandlaren på byn. Glasullen kommer jag plasta in så att de blir lättare och säkrare att hantera, om man måste greja med dem senare. Finns även billiga lakan på Jysk som man kan klä in den inplastade isoleringen med, för att få det hela lite snyggare.  

Tänkte att det vore bra att ha absorbenter där ljuden studsar mot väggarna. Och basfällor i hörnen. Med denna konstruktion så borde det gå bra att ställa bokhyllorna i hörnet av rummet med bakstycket utåt så att delen med isolering står in emot väggen istället. Tänker att man ju dessutom kan vrida dem lite så att man kan "stämma rummet" lite med. Annars så är det ju bara att bygga ramar som man kan ställa in i hörnen om man inte vill kunna flytta på dem. Då bygger man bara trekantiga "kilar" som man ställer i hörnen. Kan vara bra att bygga dem så att de går att stapla på varandra så att man inte får så stora och tunga element att hantera om man så måste. Det är bra att packa dem lite tätare än de andra absorbenterna med, för att få mera massa som just basen kräver. Det är ju oftast i just hörnen som basen smalas. 

Köpte även billiga dessa paneler då jag tyckte det var ett rimligt pris för att testa dem. Visade sig att jag hade problem med störningar i min el i huset där jag bor, så jag fastnade lite i studiobygget förra sommaren. Och nu så ser det ut som att jag kommer att flytta. Så jag har inte hunnit testa dessa paneler fullt med ett bättre akustikbehandlat rum. Men jag tycker att när jag ställer upp mina absorbenter som man kan montera på vanliga mickstativ och vänder gitarren eller sångaren mot diffusionspanelerna så blir ljudet lite öppnare och det blir lättare att få till en mikrofon placering utan att behöva närmicka. Blir ju lite trevligare att jobba när man bara kan dit en mick och småjustera istället för att behöva ränna runt med micken för att hitta rätt. 

 https://www.emusic.se/product/17813/resonator-stockholm-optiffuser

 

On 2021-06-18 at 04:51 sa -k9-:

Väljer du att använda färdiga bokhyllor att bygga med, så vänd på bakstycket i bokhyllan så att den snygga ytan kommer åt "fel håll" och den fulare sidan av bakstycket syns om man tittar på bokhyllan framifrån. Då får du en snyggare basfälla om du väljer att vända på hyllan så att just baksidan av bokhyllan/basfällan står vänt inåt rummet. 

 

Ljud tar sig dåligt igenom plast som någon tidigare påpekat och behåller du bakstycken på bokhyllorna så får du en plan träyta ut mot rummet!

Hur hade du tänkt att ljud skulle ta sig igenom och absorberas istället för att bara studsa på nya sätt?

Katastrofala råd.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
3 timmar sedan sa Nebulosus:

 

Ljud tar sig dåligt igenom plast som någon tidigare påpekat och behåller du bakstycken på bokhyllorna så får du en plan träyta ut mot rummet!

Hur hade du tänkt att ljud skulle ta sig igenom och absorberas istället för att bara studsa på nya sätt?

Katastrofala råd.

Det ljud som inte tar sig igenom plasten är ju inget problem i sig. Så få frekvenser och dessa kommer ju absorberas av tyget innan plasten ändå. Så det spelar ingen större roll alls. Det mesta av ljudet kommer gå igenom plasten utan att påverkas, för att sedan absorberas i isoleringen.  Att riskera hälsan med en massa mickroparticklar från isolering är ju inte värt den lilla försämring som ett tunt lager plast skulle ge. 

Basen dämpas bäst av att träffa massa istället för något som den bara går igenom. När basen träffar en bokhyllas baksida så är det just basen som kommer absorberas där. Bakstycket på en bokhylla är för tunn och för porös för att basen ska kunna transplantera sig i den. De övriga basfrekvenserna kommer efter det att möta ett ännu jobbigare material att ta sig igenom när det sedan stöter på isoleringen. Det gör att basen kommer absorberas av hela basfällan istället för att spridas via väggar och fortplanta sig i rummet. Just basen behöver ju en tät massa för att kunna fortplantas i. Den gillar inte porösa ytor med olika typer av massa där det blir en massa olika motstånd som i sin tur leder till att olika basfrekvenser bryts ner i olika typer av material. Genom att vända bakstycket inåt så får basen direkt det kraftigaste motståndet att ta sig igenom, för att sedan absorberas av de porösare materialen. De frekvenser som ändå kommer gå igenom kommer vara så mycket försvagade att de får svårt att sprida sig vidare i väggarna eller för att kunna studsa tillbaks ifrån väggen genom hela fällan och spridas i live/mix rummet.

Därför är det oftast bättre att ställa en tunn halvporös skiva inåt rummet i hörnen så att basen fångas av hela konstruktionen. Har man dessutom hörn som inte är helt i 90-graders vinkel så samlas det mindre bas i hörnen. Samt att man slipper risken för ståendevågor om man bara kan vrida lite på panelerna. 

Svårare än så är det inte. 

 

Edited by -k9-
Link to comment
Share on other sites

  • 0
On 2021-07-13 at 12:54 sa red_house_painter:

Du ska INTE plasta in glasullen! Hela grejen är att glasullen ska få andas fritt då det ska sinka ljudvågor från att studsa tillbaka. Man ska också använda ett tyg som andas (du ska kunna blåsa igenom tyget och känna det på andra sidan) för att det ska absorbera. Om inte så gör du dig själv en otjänst och bidrar till ev fler problem i ditt rum.
Själv har jag byggt hela mitt rums väggar och fristående gober med Isover Uni35 med bländande resultat.

Hela grejen med isoleringen är ju att det ska vara ett poröst material där ljud inte kan transplantera sig i eller gå rakt igenom. 

De få frekvenser som studsar in i rummet igen kommer ju till stor del absorberas av tyget istället. En del frekvenser kommer ju släckas i plasten med. Medans de överlägset flesta kommer gå rakt igenom plasten och släckas i isoleringen. Det kommer inte påverka jätte mycket om det är ett tunt lager plast där. Inte lika mycket som hälsan kommer påverkas av att andas in en massa isoleringspartiklar när man är i studion. Det är ju just de partiklar som tar sig igenom ett för tunt tyg, som är de partiklar som är farligast för hälsan med.  Skulle man få problem med stående vågor, som ju egentligen är nästan hela syftet att man ska släcka med absorbenter, så kan man ju bara vrida absorbenterna så att det blir vinklar där stående vågor inte kan skapas.  Ett asymmetriskt rum kan i sig hjälpa till mycket för akustiken i sig. Just för att diffraktionerna ska spridas ojämnt i rummet och släcka sig själva lite grann. 

Självklart så är det ju inte en toktjock plast man ska använda. Och ett för akustikfattigt rum är heller inte bra, varken att mixa eller att spela in i. 

Link to comment
Share on other sites

  • 0
22 hours ago, -k9- said:

Hela grejen med isoleringen är ju att det ska vara ett poröst material där ljud inte kan transplantera sig i eller gå rakt igenom. 

De få frekvenser som studsar in i rummet igen kommer ju till stor del absorberas av tyget istället. En del frekvenser kommer ju släckas i plasten med. Medans de överlägset flesta kommer gå rakt igenom plasten och släckas i isoleringen. Det kommer inte påverka jätte mycket om det är ett tunt lager plast där. Inte lika mycket som hälsan kommer påverkas av att andas in en massa isoleringspartiklar när man är i studion. Det är ju just de partiklar som tar sig igenom ett för tunt tyg, som är de partiklar som är farligast för hälsan med.  Skulle man få problem med stående vågor, som ju egentligen är nästan hela syftet att man ska släcka med absorbenter, så kan man ju bara vrida absorbenterna så att det blir vinklar där stående vågor inte kan skapas.  Ett asymmetriskt rum kan i sig hjälpa till mycket för akustiken i sig. Just för att diffraktionerna ska spridas ojämnt i rummet och släcka sig själva lite grann. 

Självklart så är det ju inte en toktjock plast man ska använda. Och ett för akustikfattigt rum är heller inte bra, varken att mixa eller att spela in i. 

Om man vet vad man gör kan man väl behålla kvar plasten. Fine om en bygger väggar i ett helt rum och sedan efterbehandlar med reflekterande ytor så att du inte får ett dött rum men eftersom det ska byggas absorbenter för att hängas upp på väggen så är det bäst att låta dessa vara oplastade då reflektioner med största sannolighet också kommer att vara ett problem liksom flutterekon mm i ett icke akustikbehandlat rum.
Då ingen av oss egentligen vet rummets dimmensioner eller liknande så har jag bara svarat på hur dessa hängandes väggabsorbenter bäst byggs.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
6 timmar sedan sa red_house_painter:

Om man vet vad man gör kan man väl behålla kvar plasten. Fine om en bygger väggar i ett helt rum och sedan efterbehandlar med reflekterande ytor så att du inte får ett dött rum men eftersom det ska byggas absorbenter för att hängas upp på väggen så är det bäst att låta dessa vara oplastade då reflektioner med största sannolighet också kommer att vara ett problem liksom flutterekon mm i ett icke akustikbehandlat rum.
Då ingen av oss egentligen vet rummets dimmensioner eller liknande så har jag bara svarat på hur dessa hängandes väggabsorbenter bäst byggs.

Jo men då åsidosätter man ju hälsan helt och hållet med. Är det verkligen värt att dra i sig en massa skadligt damm bara för att få en bra akustik? 

Ock fördelen med att ha bokhyllor istället för fasta paneler på väggarna är ju att man kan vrida dem så att man slipper fladderekon och/eller stående vågor med. I bland kan man ju tjäna på att ha en sida som sväljer mycket diskant och en som reflekterar mycket diskant, för att kunna "stämma om rummet" med. Vill man t ex spela in en acke gura med längre avstånd mellan mick och gura, så kan det vara lämpligt att vända en panel så att man får mer reflektioner som gör att ljudet blir öppnare och låter mera naturligt, än det ofta gör i t ex ett sångbås.

Möjligheten att kunna vända en sådan absorbent med den hårdare sidan utåt, behöver ju inte betyda att man måste ha den så jämnt. Det var ju lite det som var hela poängen till att börja med. Men att man kan välja lite hur som, borde väl kunna leda till en mera flexibel lösning, om man nu så vill. 

Link to comment
Share on other sites

  • 0
5 hours ago, -k9- said:

Jo men då åsidosätter man ju hälsan helt och hållet med. Är det verkligen värt att dra i sig en massa skadligt damm bara för att få en bra akustik? 

Ock fördelen med att ha bokhyllor istället för fasta paneler på väggarna är ju att man kan vrida dem så att man slipper fladderekon och/eller stående vågor med. I bland kan man ju tjäna på att ha en sida som sväljer mycket diskant och en som reflekterar mycket diskant, för att kunna "stämma om rummet" med. Vill man t ex spela in en acke gura med längre avstånd mellan mick och gura, så kan det vara lämpligt att vända en panel så att man får mer reflektioner som gör att ljudet blir öppnare och låter mera naturligt, än det ofta gör i t ex ett sångbås.

Möjligheten att kunna vända en sådan absorbent med den hårdare sidan utåt, behöver ju inte betyda att man måste ha den så jämnt. Det var ju lite det som var hela poängen till att börja med. Men att man kan välja lite hur som, borde väl kunna leda till en mera flexibel lösning, om man nu så vill. 

https://gearspace.com/board/bass-traps-acoustic-panels-foam-etc/347314-comparative-safety-rockwool-fiberglass-organic-fibers-review.html

https://occup-med.biomedcentral.com/articles/10.1186/1745-6673-4-5

😎

 

Det andra du nämner nu är gober och de kan man bygga precis som du säger, hård på ena sidan och mjuk på andra. Det finns för många faktorer vi inte vet om som storlek på rummet osv.. Jag orkar inte tjafsa i mörket här. OT får istället förklara mer vad denne tänker i sitt rum. Det finns HUUUUUUR MYYYYYYYCKET som helst att googla fram. Vi kan gå in på hur många olika tekniska specar som helst... Allt är relativt och ändras under spelets omgång bereonde på vad vi har gjort med rummet och hur rummet är byggt från första början.
Over and out

Link to comment
Share on other sites

  • 0
10 timmar sedan sa red_house_painter:

https://gearspace.com/board/bass-traps-acoustic-panels-foam-etc/347314-comparative-safety-rockwool-fiberglass-organic-fibers-review.html

https://occup-med.biomedcentral.com/articles/10.1186/1745-6673-4-5

😎

 

Det andra du nämner nu är gober och de kan man bygga precis som du säger, hård på ena sidan och mjuk på andra. Det finns för många faktorer vi inte vet om som storlek på rummet osv.. Jag orkar inte tjafsa i mörket här. OT får istället förklara mer vad denne tänker i sitt rum. Det finns HUUUUUUR MYYYYYYYCKET som helst att googla fram. Vi kan gå in på hur många olika tekniska specar som helst... Allt är relativt och ändras under spelets omgång bereonde på vad vi har gjort med rummet och hur rummet är byggt från första början.
Over and out

Det handlar nog inte om att bygga en hundra procentig proffsstudio, utan bara om att bygga absorbenter för att få till akustiken dugligt i rummet och om att bygga själv. Så gör jag själv med just nu. TS använder ju själv begreppet "hemstudio" vilket ju de flesta av oss glada amatörer kallar våra studios för. Så det är ju bara att svara på frågan om hur man bygger absorbenter och diffusionspaneler själv som jag svarat på. Gav några enkla förslag för själva byggandet av dessa, inget annat. 

Sedan är det ju inte jättesvårt att placera dem rätt för att få en bättre akustik i rummet heller. Förutsatt att man inte är ute efter att få till en proffsstudio såklart. Bara att köra spegelmetoden och lyssna varifrån man får fladderekon eller stående vågor för att behandla de ställen där dessa uppstår. 

Det är nog få som bygger sin hemstudio i källaren som faktiskt skulle behöva en akustiker på plats för att bli nöjda. Jag tycker att den som vill förbättra akustiken lätt kan göra det med vanliga möbler och mattor med. Slänger man in någon absorbent eller diffusionspanel här och där så kommer man kunna få ett rum som mycket väl kommer kunna uppfylla de krav de flesta amatörstudio entusiaster har. Blir lätt att man avskräcks från att ens försöka, när man ställer frågor om enklare lösningar på forum som detta och svaret alltid blir att man måste ha en miljard kronor, 100 olika utbildningar och dessutom vara stålmannen för att det ska gå att få till en enkel hemstudio. 😉

Så utan att veta exakt hur rummet ser ut så tycker jag nog att TS lätt kan testa mitt förslag. Om det nu inte är just en proffsstudio som TS vill ha. Men jag antar att TS skulle kontakta en akustiker för en proffsstudio, men väljer att fråga på detta forum just för att TS vill göra något enklare själv istället.  

Edited by -k9-
Link to comment
Share on other sites

  • 0

För bas, bygg djupt som fan, typ 40cm stenull med 20cm luftgapp. 

Du kan plasta in de absorbenter som inte behöver absorbera topp

Första reflektion med gott övermått ska inte ha plast alltså

Gör inga absorbenter tunnare än 20cm, för att få ett stabilt resultat i rummet

:)

  • Gilla 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...