Jump to content
Annons

Akustikkompensera för tvungen hörnplacering i ganska konstigt vardagsrum


Osimon

Recommended Posts

Well, you got the cards you've been dealt, som det brukar heta.

Har hamnat i en liten 2:a där studion är nödd och tvungen att snällt och lydigt inordna sig i ett klassiskt vardagsrum med all vad det innebär. Dessutom är rummet lite speciellt med en ickesymmetrisk konstruktion borta vid ytterväggen och en väldigt malplacé pelare mitt upp i allt... Om det ska vara rimligt att kunna bo där och leva ett någorlunda normalt liv där med mina barn måste setup:en tyvärr hamna i det där hörnet.

Frågan är vad man skulle kunna göra för att kompensera för de negativa effekterna av detta. Jag vet att jag inte kan få en helt optimal lyssning men jag nöjer mig med så bra som möjligt :). Jag har tänkt sätta upp någon typ av absorbenter rakt framför och funderade på om ljudabsorberande rumsavdelare på den öppna sidan skulle kunna hjälpa. Eller ett absorberande draperi (https://absoflex.se/produkter/akustikdraperi/) Finns det kanske någon som har tampats med något liknande problem? Hur pass kommer ljudbilden halta?

(Bokhyllan är bara en "placeholder" men jag kommer ha någon slags bokhylla där med hyggligt mycket böcker och kanske dessutom någon form av basfälla i hörnet.)

bild.thumb.png.215d815873c800c495da63fe3b82d953.png

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tänker att du mest kommer störa dig på mellanregister och diskant som studsar mellan tak och vägg. Oklart om drapperier räcker, kanske för de högsta frekvenserna.

Det går att få upp 5-10 cm tjocka absorbenter på ett snyggt sätt. Man kan bygga själv t ex. Taket kan vara svårare att få snyggt i ett vardagsrum 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, har tänkt bygga några själv, att ha precis framför bordet och jag kommer också ha en matta. Ev skulle man kunna tänka sig att montera en i taket också, så diskret som möjligt! jag kommer ju dock fortfarande ha en tiltad stereobild misstänker jag men om ett sådant draperi ändå inte hjälper så värst mycket kanske det inte är någon idé att lägga ner kraft på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...