Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag började med en ATARI 1040 och en MC-500 en gĂ„ng i tiden 😉 , men jag har varit borta ifrĂ„n aktivt spelande ett antal Ă„r
 Nu undrar jag sĂ„ hĂ€r

Jag sitter och jobbar med Cubase SX och MI4 som ljudkort pÄ PC, en ganska klassisk uppsÀttning skulle jag tro.

Jag skulle gÀrna vilja fÄ ut, lÄt sÀja 16-24 kanaler tillbaka i mixerbordet för att kunna lÀgga effekter jobba mer fritt etc.

Jag jobbar mest med syntar men ocksÄ mycket med analoga instrument.

Vad Ă€r en bra lösning pĂ„ att fĂ„ ur audiospĂ„ren till en mixer, och ev kostnad? 😉

HĂ€lsningar, Lasse

Annons
Postat

Ett ljudkort med 24 in/ut Àr vad du behöver och dÄ rekommenderar jag Motus 24 i/o LÀnk

priset ligger runt 18 000 kr nytt men du kan sÀkert hitta det beggat för lite mindre

har sjÀlv anvÀnt det tillsammans med ett Soundtracs-bord och det har fungerat klanderfritt och med mycket bra ljudkvalitet

Postat

Ok, Tack för ett himla snabbt svar...

Jag tyckte Àven om svaret, för att jag tÀnker sÄ hÀr: (Vet inte om jag tÀnker rÀtt)

Jag vill kunna editera allt i samma program pÄ samma stÀlle, till exempel Cubase, dÀrför köper jag inte en extern hd/digital bandare... Nu tÀnker jag nÀrmast pÄ arr, klippa & klistra osv, slutmix blir pÄ mixerbordet förutom ev soft-syntar och andra plugins som man kanske vill Àndra...

SĂ„ tĂ€nker jag... Jag tycker det Ă€r logiskt men jag vet inte om det Ă€r "rĂ€tt" 😏

Tack igen...

PS: Jag var ute och kikade lite efter Motus 24 i/o och hittade nÄgra för 8-11 000

Det verkar verkligen helrÀtt...

Postat

Du tÀnker helt rÀtt!

eftersom Motu-kortet inte har nĂ„gra egna preamps sĂ„ Ă€r ett inlinebord av bra kvalitet en perfekt lösning. Sen Ă€r det bara att börja löda och sen har man sig en vĂ€ldigt trevlig inspelningstation dĂ€r man blandar det bĂ€sta mellan digital och analog teknik đŸ˜Č

lycka till med allt!

/Micke

Postat

Ok, Kanon...

Nu fick jag Ă€ntligen lite vatten pĂ„ min kvarn att skaffa mixer oxĂ„... Man har ju liksom missat att sitta bakom rattarna... 😄😛

Puno Hvala Merci

Postat

Om man inte har vÀldigt gott om pengar, men gillar att jobba analogt, sÄ Àr ett tips att skaffa sig nÄgon typ av digital kontrollyta, som pÄminner mycket i utseende och hantering om ett analogt mixerbord, men all ljudhantering sker fortfarande inne i datorn.

Ex:

http://www.mackie.com/products/mcu/index.html

http://www.tascam.com/Products/FW-1884.html

http://www.behringer.com/BCF2000/index.cfm?lang=ENG

http://www.behringer.com/DDX3216/index.cfm?lang=ENG

http://www.cmlabs.net/motormate.html

Finns tonvis med liknande produkter, detta Àr bara nÄgra exempel.

Postat

Den verkliga anledningen till att jag undrar Ă€r att jag vill ha möjlighet att vĂ€lja, en slags ”konstnĂ€rlig frihet” skulle man nog kunna sĂ€ja.

Att inte behöva lÄsa sej vid 2 audiospÄr Ät gÄngen, man vill ha fördelarna med all den nya tekniken men inte lÄta den styra vad jag vill skapa och hur.

Jag vill att grunden i lÄtidén mÄste fÄ styra och utvecklas

Man har ofta lite gamla burkar och instrument man jobbat med lĂ€nge och blir en del av ens "sound" som man vill fĂ„ in i sitt ”inspelningssystem”.

Samtidigt sÄ vill man ha ett smidigt sÀtt att redigera/editera allt ifrÄn samma burk.

Det Àr dÀrför det Àr himla intressant att höra vad ni tycker pÄ forumet.

JJRockford – Jag har kikat lite pĂ„ det dĂ€r
 Men kan inte sĂ€ja att bara en kontroll yta kan lösa det, dĂ€remot sĂ„ vore nog det och en analog mixer tillsammans med ett avancerat ljudkort en bra lösning för att kunna arbeta effektivt i studion

HĂ€lsningar, Lilleman

Postat (redigerat)
JJRockford – Jag har kikat lite pĂ„ det dĂ€r
 Men kan inte sĂ€ja att bara en kontroll yta kan lösa det, dĂ€remot sĂ„ vore nog det och en analog mixer tillsammans med ett avancerat ljudkort en bra lösning för att kunna arbeta effektivt i studion

Jag menar givetvis i mitt fall... Det sÄg ut som om jag sÄgade JJRockford, det var inte alls min mening. Jag ber om ursÀkt...

Jag tror att det kan vara en kanonlösning för mÄnga, men inte bara en sÄn i mitt fall...

Ha D

Redigerat av Lilleman
Postat

Hmm.

Det finns fördelar och nackdelar med olika lösningar.

Jag tror att idag finns det en hel del personer som arbetar helt och hĂ„llet "i burken". Om du Ă€ndĂ„ skall investera i ljudkort och mixerbord, kanske det kan vara vĂ€rt att ta en titt pĂ„ att arbeta med en professionell kontrollyta (nĂ„gra Ă€r nĂ€mnda ovan). Kostnaden kan mycket vĂ€l bli i samma storleksordning. PĂ„ en sĂ„dan sĂ„ rör sig reglarna efter de inspelade volymkurvorna mm. Vill man Ă€ndra nĂ„got Ă€r det bara att "fĂ„nga" regeln och Ă€ndra. Ändringen finns sedan inspelad (som en volymkurva) och kan Ă€ndras tills man Ă€r helt nöjd.

En finess Àr att det Àr enkelt att lÀgga en mix Ät sidan och jobba med en annan ett tag. Eller att efter nÄgra veckor gÄ tillbaka och fixa till det dÀr som tar lite tid att lyssna in sig pÄ. Att stÀlla tillbaka en analog uppsÀttning till dÀr man var kan ju annars ta ett bra tag. En digitalkamera och fota allting Àr en bra ide.

LjudmÀssigt finns det vissa som hÀvdar att det lÄter bÀttre med ett externt bord, men det finns andra som lika fast hÀvdar att det lÄter lika bra i burken. Du fÄr vÀlja sjÀlv.

Trombonisten.

Postat

Ingen fara! Jag Ă€r inte sĂ„ vass pĂ„ det hĂ€r, sĂ„ kritik Ă€r sĂ€kert befogat! 😆

Men tÀnk pÄ att flera av kontrollytorna innehÄller bÄde ljudkort, insert-jack och aux-bussar plus en massa annat. SÄ just det analoga mixerbordet blir överflödigt. Om det nu inte Àr sÄ att man som Trombonisten hÀvdar att det lÄter mycket bÀttre. SjÀlv misstÀnker jag nog mest att sÄnt beror pÄ fördomar, alternativt vem som sitter och rattar, men har Ä andra sidan inte undersökt det sÄ jÀttenoga.

Postat

Min egen Äsikt Àr att kontrollytor i ren allmÀnhet suger. Jag verkligen avskyr att jobba med dom. GenomgÄende Àr att jag hela tiden sitter och lÀngtar efter hur ett analogt mixerbord Àr uppbyggt med ett ordentligt antal rattar för tappningar och EQ. Ska jag rangordna jobbar jag helst med ett bra analogbord och efter det helre med mus och skÀrm Àn kontrollyta. Detta kan ha att göra att jag Àr bortskÀmd med bra analogbord och aldrig jobbat nÄgon lÀngre tid med kontrollytor men sÄ kÀnns det just nu i alla fall.

En frÄga om smak kan man ocksÄ sÀga.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.