AlexanderL Postat 9 december 2020 Postat 9 december 2020 Hej! Har ett digitalt piano dĂ€r jag kan stĂ€lla pitch.. Ăr relativt nybörjare, men tillrĂ€ckligt bra för jag kan höra att mĂ„nga svenska sĂ„nger (tex 90tal) inte har 440 som standard. ( eldkvarn och nĂ„gon marie fredriksson var sista jag mĂ€rkte det pĂ„) Tex 442 lĂ„ter bĂ€ttre men lite off fortf. Undrar om nĂ„gon vet om det finns/fanns nĂ„gon vedertagen standard i svensk studiotradition gĂ€llande pitch? Och eller om detta vart olika i olika lĂ€nder? đ
VayzeriA Postat 9 december 2020 Postat 9 december 2020 Vad jag vet slĂ„ var 442 standard tidigare, men snubben som jag inte minns nu "Ă€ndrade om" slĂ„ att dagens musik valde att gĂ„ över till 440 istĂ€llet. Men valet Ă€r ju fritt att anvĂ€nda vilken pitch man vill. Om jag minns rĂ€tt sĂ„ var Ă€ndring bĂ€ttre för det lĂ€t bĂ€ttre, lĂ€ttare vid mixning m.m m.m.... Finns klipp om detta pĂ„ Youtube har jag settđ€đđ€
oioioi Postat 9 december 2020 Postat 9 december 2020 Tydligen Àr 440 Hz en ISO-standard, https://sv.wikipedia.org/wiki/Normalton, men "Idag anvÀnds normalt stÀmning dÀr a1 ligger mellan cirka 435-445 Hz." Brukade inte en gammeldags telefon ha 440 Hz som signal dÄ man lyfte pÄ luren för att ringa?
VayzeriA Postat 9 december 2020 Postat 9 december 2020 Ja just ja, sÄ var det ju! StÀnger bra, kunde ju stÀmma t.ex gitarren efter kopplingstonen i telefonen ^^
Peter Roos Postat 9 december 2020 Postat 9 december 2020 (redigerat) Ofta var det vÀl sÄ att masterbandarna inte höll hastigheten (eller var felinstÀllda) och dÀrför Àr pitchen inte alltid hundra pÄ gamla inspelningar - multispÄr-bandarna höll sÀkert hastigheten, men nÀr man förde över frÄn multibandaren till en stereo-bandare Àndrades pitchen lite grann. Vad det gÀller att stÀmma ned instrumenten ska musiken tydligen lÄter bÀttre vid 436Hz - har aldrig testat sjÀlv men det lÄter rimligt. https://www.reddit.com/r/musictheory/comments/2kr4ja/why_are_90_made_up_of_songs_not_in_standard_440/ https://blog.grainapps.com/kraftwerk-das-modell-436-hz Redigerat 9 december 2020 av Peter Roos 2
Peter Roos Postat 9 december 2020 Postat 9 december 2020 (redigerat) HÀr Àr andra intressanta fakta om tonhöjd frÄn lite lÀngre tillbaka:-) https://en.citizendium.org/wiki/Pitch_(music)#Pre-19th_Century Uttdrag ur texten: "Some idea of the variance in pitches can be gained by examining old pitchpipes, organ pipes and other sources. For example, an English pitchpipe from 1720 plays the A above middle C at 380 Hz, while the organs played by Johann Sebastian Bach in Hamburg, Leipzig and Weimar were pitched at A = 480 Hz, a difference of around four semitones. In other words, the A produced by the 1720 pitchpipe would have been at the same frequency as the F on one of Bach's organs." Redigerat 9 december 2020 av Peter Roos
HowBoutSomeSnus Postat 9 december 2020 Postat 9 december 2020 15 hours ago, AlexanderL said: Ăr relativt nybörjare, men tillrĂ€ckligt bra för jag kan höra att mĂ„nga svenska sĂ„nger (tex 90tal) inte har 440 som standard. Aldrig hört talas om, men det kanske stĂ€mmer? Mer troligt Ă€r att de lĂ„tarna haft bandmasters och de banden har spelats upp i bara lite fel hastighet nĂ€r de förts över till digitalt? 8 hours ago, oioioi said: Brukade inte en gammeldags telefon ha 440 Hz som signal dĂ„ man lyfte pĂ„ luren för att ringa? 400 Hz vill jag minnas?
oioioi Postat 9 december 2020 Postat 9 december 2020 40 minutes ago, HowBoutSomeSnus said: 400 Hz vill jag minnas? Vilken ton blir det?
HowBoutSomeSnus Postat 9 december 2020 Postat 9 december 2020 5 hours ago, oioioi said: Vilken ton blir det? Ett ostÀmt A
HowBoutSomeSnus Postat 9 december 2020 Postat 9 december 2020 13 minutes ago, peterT said: Det Àr ett lÄgt G#. G# ska vara 415 Hz. Var tvungen att kolla haha, men det stÀmmer bra det.
peterT Postat 9 december 2020 Postat 9 december 2020 20 minuter sedan sa HowBoutSomeSnus: Var tvungen att kolla haha, men det stÀmmer bra det. Ja just det. Det Àr nÀrmare till G, har jag inte tÀnkt pÄ tidigare. 1
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.