Jump to content
Annons

Kritik på låt


Recommended Posts

Gjorde precis klart en ny låt och skulle gärna vilja ha lite kritik på den. Gunget tycker jag är okej men annars så känns den ganska så tunn och splittrad, jag vet inte riktigt. Leadmelodin gillar jag (vet dock att det är en del jobbiga frekvenser i drop nummer två men gjorde där mitt bästa för att få bort dem). Vad tycker ni? Försökte att få till en Avicii Sunshine 2.0 men det gick ju lite sisådär...


https://soundcloud.app.goo.gl/Uwkz

Redigerat av Hasselsnoken
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inga jobbiga frekvenser direkt, mer att mixen e lite obalanserad kanske. Sänk high överlag och upp med low så att säga.

Skicka gärna länk där man kan hämta filen så kan jag visa vad jag menar.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sannolikt en usel referens men just nu, i mina Bose 35:or, låter det som om det ligger en filt på alltihopa. Önskar lite brillians på te x pianot. Borde hoppa ut lite ur mixen när det kommer in iallafall. Mid high nånstans (?) Så det händer nåt när det spelar. 🙂

 "TS byter rubbe", ha, ha. Fick tänka lite där. Faktiskt... Fredag. // Trevlig helg!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra musik. Gillar harmonierna och stämningen du skapar. Melodislingan låter modal, alltid rätt (enligt mig).Fin dynamik i arrangemanget. Står på egna ben, det är klart att en röst eller två skulle kunna tillföra ännu en "dimension". Fin att dansa till (i mitt fall röra på huvet). Om något låter bra i mina öron (som Howl) funderar jag inte på vad som skulle göra det bättre. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan sa Pär Nord:

Bra musik. Gillar harmonierna och stämningen du skapar. Melodislingan låter modal, alltid rätt (enligt mig).Fin dynamik i arrangemanget. Står på egna ben, det är klart att en röst eller två skulle kunna tillföra ännu en "dimension". Fin att dansa till (i mitt fall röra på huvet). Om något låter bra i mina öron (som Howl) funderar jag inte på vad som skulle göra det bättre. 

Tack så mycket 😄👍

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillade låten! 
Högst personlig preferenser och jag vet egentligen inte vad jag pratar om, men jag skulle ha valt en snarlik top-kick istället för att köra samma kick i början som i resten av låten då slår refrängen lite mer.

Padsen i början är bra, jag gillar soundet, låter Avicii likt så det ska du ha!

Jag skulle vilja att piano chordsen i refrängen var lite mer markanta samtidigt ska dom inte ta över melodin. 

Jag vet inte själv hur jag skulle gjort det men övergången till breaket skulle vara kortare på något sätt, att refrängen inte fejdade in i breaket utan slutade mer abrupt med en impact eller något. Sen att det var en arp eller något i bakgrunden skulle göra breaket lite livligare. 

Jag gillar även trummorna genom låten, jag är själv urkass på trummor och volymnivåer på dessa, så jag har svårt att avgöra vad som behöver göras för att förbättras, behövs säkert nån kompressor för att få dom mer klistrad till låten (återigen hänvisar jag till andra meningen på detta inlägg).

I överlag väldigt bra jobbat! 🙂

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan sa Manner:

Jag gillade låten! 
Högst personlig preferenser och jag vet egentligen inte vad jag pratar om, men jag skulle ha valt en snarlik top-kick istället för att köra samma kick i början som i resten av låten då slår refrängen lite mer.

Padsen i början är bra, jag gillar soundet, låter Avicii likt så det ska du ha!

Jag skulle vilja att piano chordsen i refrängen var lite mer markanta samtidigt ska dom inte ta över melodin. 

Jag vet inte själv hur jag skulle gjort det men övergången till breaket skulle vara kortare på något sätt, att refrängen inte fejdade in i breaket utan slutade mer abrupt med en impact eller något. Sen att det var en arp eller något i bakgrunden skulle göra breaket lite livligare. 

Jag gillar även trummorna genom låten, jag är själv urkass på trummor och volymnivåer på dessa, så jag har svårt att avgöra vad som behöver göras för att förbättras, behövs säkert nån kompressor för att få dom mer klistrad till låten (återigen hänvisar jag till andra meningen på detta inlägg).

I överlag väldigt bra jobbat! 🙂

 

Det där kick tipset tar jag med mig för det här jag aldrig tänkt på förut.

Chordsen i droppet/refrängen är sidechainade. Det är därför de inte hörs så mycket. Jag tyckte att det blev för muddigt så jag drog på en kickstart. skulle själv vilja ha de mer hörbara men har inte riktigt fått till det för denna låt.

Jag satt länge och kämpade med att få till en arp i breaket (vilket egentligen borde vara ganska så lätt). Men det gick inte bra. Fick varken fram en trevlig melodi eller bra ljud.  

Personligen så gillar faktiskt inte jag padsen. Tycker att ljudet skär på något sätt (förmodligen jag som inte lyckats eq:a den ordentligt.

Men är ändå ganska så nöjd överlag.

Tack för kritiken👍

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag ju inte vad soundet du är ute efter men jag tänkte någonting i stil med Kygos chords i tina turner låten jag vet inte själv hur man uppnår det, för jag tror han har sidechainat dom chordsen, han har säkert mixtrat med ADSR'n.

Kanske går att sätta i ett enkelt drone ljud eller något liknande i breaket. Men padsen är inte dåliga så det kanske inte behövs ens något där. Någon svartbältare kanske ser det här och tycker annorlunda. 🙂 

Fortsätt göra mer musik, jag gillar stilen!

Redigerat av Manner
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 11/9/2020 at 7:56 AM, Hasselsnoken said:

Dum fråga,  men hur gör man det? Står att filen är för stor om jag ska lägga upp den genom studio forum.

Google Drive, Dropbox etc. Annars brukar inte mp3-filer va för stora för forumet om du kan bounca ut en sådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjockare och mer gung i lead, mer tryck i pianot, topkick i verserna och mer tydliga övergångar, jag fattar. Tack för kritiken. I nästa låt så ska inget av detta fattas.

Dock så förstår inte jag hur folk kan tycka att det här låter bra.😅

Själv tycker jag att det låter ganska halvvisset. Men kul att vissa tyckte om det😁👍

Redigerat av Hasselsnoken
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...