Jump to content
Annons

Min första mix - En tid att plantera


Magnus Lundberg

Recommended Posts

Hej,

Detta är min första egenproducerade låt som jag jobbar med. Låten är inte komplett utan saknar sång och mixen kommer att förändras för att få sången att bli en naturlig del av instrumentsetupen i allmänhet. Det skulle dock vara bra att få lite input och feedback hur jag ska gå vidare. Jag har sedan april i år slukat allt tillgängligt material därute för att greppa grunderna i mixning. Mitt mål är att jag ska kunna "släppa" denna sång på Soundcloud och dela med vänner och bekanta men innan dess vill jag att det ska låta OK. Jag skickar med start från introt samt vers #1 och lite av chorus #1

Vad jag märkt är att man lyssnar så mycket på låten att man tappar förmågan till rätt beslut. Har behövt några dagars paus verkligen:) Mina referensspår är Cajsa-Stina Åkerström, Lars Winnerbäck samt Norah Jones. Det jag skulle vilja ha svar på är nedan:

  • First Impression?
  • Volymbalansering av instrumenten i allmänhet?
  • Tonbalansering (Upplever detta som svårt)?
  • Vad ska jag fokusera på för att mixen skall upplevas som mer professionell?

 

 

En tid att plantera - Mix.mp3

Redigerat av Magnus Lundberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Magnus och välkommen till Studio och Mixakuten. Mitt första intryck är att mixen är behaglig att lyssna på och att balansen mellan instrumenten är bra, möjligen tippar hela mixen lite åt höger, så kanske att någon kanal till vänster kan komma upp 1 eller 2 dB i volym. Frekvensmässigt är mixen lite dov, men det är enklare att kika på detta när sången bakats in. För att mixen ska låta mer professionell råder jag dig att jobba mer med akustiska instrument. Det är inte fel att använda sig av midi och att kvantisera vissa delar så det låter tajt, men för min personliga smak känns allt lite för tillrättalagt och det saknas kanske lite sväng. Om du jobbar med midi-trummor kan du spana in humanize-funktionen eller se till att varje takt inte upprepar sig identiskt.

Men som sagt, när sången kommer på kanske det känns annorlunda. Tycker du är på god väg.

Mvh Jon

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
22 timmar sedan sa Jon Rinneby:

Hej Magnus och välkommen till Studio och Mixakuten. Mitt första intryck är att mixen är behaglig att lyssna på och att balansen mellan instrumenten är bra, möjligen tippar hela mixen lite åt höger, så kanske att någon kanal till vänster kan komma upp 1 eller 2 dB i volym. Frekvensmässigt är mixen lite dov, men det är enklare att kika på detta när sången bakats in. För att mixen ska låta mer professionell råder jag dig att jobba mer med akustiska instrument. Det är inte fel att använda sig av midi och att kvantisera vissa delar så det låter tajt, men för min personliga smak känns allt lite för tillrättalagt och det saknas kanske lite sväng. Om du jobbar med midi-trummor kan du spana in humanize-funktionen eller se till att varje takt inte upprepar sig identiskt.

Men som sagt, när sången kommer på kanske det känns annorlunda. Tycker du är på god väg.

Mvh Jon

Hej Jon och stort tack för din "mitt i prick review". Mycket bra input för nästa steg i läroprocessen för mig:). Jag återkommer när sången ligger där och övrigt justerat. /Magnus

Redigerat av Jon Rinneby
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan sa Jon Rinneby:

Ser fram emot att höra fortsättningen. När planerar du att lägga sång?

Mvh Jon

Har några ingångar på personer som skulle kunna bidra. Själv kan jag sjunga hyfsat men inte så det håller i en produktion. Generellt svårt att hitta vokalist. Tips på lämpliga kanaler att leta tas tacksamt emot. Tror ”female voice” passar bäst med möjligt inslag av mig själv back vocal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jon,

Har försökt att arbeta bort en del av det "tighta" i mixen som du helt korrekt påpekade. Har lagt på lite saturering på några få ställen samt gjort om tonbalansen på mixbussen. I refrängen la jag också på lite av Waves S1 Imager Stereo och slutligen en lätt kompression på mixbussen samt drog upp tempot från 98 till 102 bpm för att få lite mer sväng i det hela. Har du tid så får du gärna lägga 2 min o skriva några kommentarer. Tack /Magnus

En tid att plantera - Mix.mp3

Redigerat av Magnus Lundberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...