Jump to content
Annons

Vårlåt


  

16 röster

  1. 1. Vårlåt

    • 1 kass
      0
    • 2
      1
    • 3
      2
    • 4
      6
    • 5 suvve
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN: Vårens Vindar

ARTIST/GRUPP: (e)

GENRE: visa

LÅTLÄNGD: 03:31

KOMPOSITÖR: (e)

PRODUCENT: (e)

EV. MEDVERKANDE: döttrar

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: wma 192

STORLEK: 4,86 megabyte

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK: Vårens Vindar

Lagt på bas, horn och stämsång där döttrarna är med i sista refrängen. Ändrat en del annat också förhoppningsvis till det bättre? 🙁

Edit: Lade upp en ny version.

Redigerat av (e)qualitymusic
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja, låten känns rätt okey i sig, fast det kanske är lite mycket Lasse Berghagenvarning för min smak. Hornet gillar jag inte, känns lite plastigt. Ibland känns arrangemanget rörigt när för mycket ska få plats på en gång. Jag tror låten skulle funka med gitarr (kanske bara en), stråkar, bas, trummor o sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, låten känns rätt okey i sig, fast det kanske är lite mycket Lasse Berghagenvarning för min smak. Hornet gillar jag inte, känns lite plastigt. Ibland känns arrangemanget rörigt när för mycket ska få plats på en gång. Jag tror låten skulle funka med gitarr (kanske bara en), stråkar, bas, trummor o sång.

Tack för omdöme! 😉 Kan tänka mig att det blir för grötigt i nuvarande skick. Tappar lätt perspektivet efter ett tag och vill peta in för mycket. Har inga bra stråkljud men tack för uppslaget. Lasse B hö hö... det var mer svårsmält...aldrig gillat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hey hey! Kom nu inte och förstör en av mina favoritlåtar 🙂.

Den första versionen du la ut var mycket bättre. Hornet som sagt funkar inte alls, det blir alldeles för plottrigt i alla fall i denna tappningen. Basen tycker jag skall vara mycket mer stillsam( kan man säga så? ) alltså bara ligga som en mantel runt allt annat. Däremot tyckte jag körerna på slutet funkar finfint, de sjunger mkt vackert döttrarna dina 😲.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusan! Kanske har jag tappat lite av grundfeelingen i låten med allt knåpande...

Hänt förr 😕.

Tror jag fattar hur du menar med basen och testade även med fretless "långa" ljud men det funkade inte riktigt, skulle annars sitta fint med lite svävande bas som Pastorius på Joni Mitchellplattorna 🙁.

Kul att tjejkören tycks funka iaf, kamouflerar mitt kraxande...

Tack för mycket nyttig och användbar kritik! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

bra låt, bra text, kul med låtmaterial som e lite arbetat!

arrangemanget och instrumenteringen tycker jag dock är lite för arbetat, musiken tappar sitt fokus efter ungefär halva låten. skala av och skala av. synkopriffet på slutet är kul, om det hålls lite mer subtilt.

tycker gitarrljudet studsar runt för mycket i stereobilden, men det kanske e en fräck lyxig effekt du är ute efter.

ljuden i sig låter annars väldigt bra! men som sagt, lite för mycket av allt. du skulle kunna ha bara gitarr och sång en bra bit, det händer ju rätt mycket i harmoniken ändå. lyft fram mer sången också!

många åsikter på en gång här... men det e bara för jag gillar låten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så jättemycket för initierat lyssnande och kloka synpunkter!! Försökte åstadkomma ett "fett" gitarrljud genom att spela in kompet två ggr i vardera kanalen men gick ju naturligtvis inte att spela så synkat. Dessutom tyckte jag att det var tråkigt att spela exakt lika vilket självklart straffade sig med studsig bild. Kanske kan kompenseras genom att föra ihop gurorna lite 😄? Tanken med synthen var att få till universumatmosfär (i och med mitt kraxande om galaxer) och att den skulle flyta ihop med pianot till nån slags svävande ljudmatta 🥰 . Men visst kan jag tänka mig att det kan uppfattas för bombastiskt men planerar i alla fall att ta bort horn och göra om basgången. Inte helt säker vilket riff du menar, glissandot på basen eller gitarren? Hur som helst jag ska vara uppmärksam på båda. 🙂😎

Link to comment
Dela på andra sajter

hej,

-kantslaget ligger lite väl långt bort

+låter bra, låten byggs upp hela tiden, sen kommer trummor o sen mer trummor o sen tjejerna på kör, mkt bra arrat

Link to comment
Dela på andra sajter

Sångljudet är lite hårt. Vet inte om det är inspleningen eller reverbet. Se om du kan få det lite mjukare.

Gitarrerna är inte hundra spelade. Harmonierna är dock mycket snygga. Skulle kanske ha gjort en plockad och en kompwackad. ÄR också osäker på placeringen av gitarrerna i mixen.

Annars är det vakcert. Lasse B? Nej för fan... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så jättemycket för initierat lyssnande och kloka synpunkter!! Försökte åstadkomma ett "fett" gitarrljud genom att spela in kompet två ggr i vardera kanalen men gick ju naturligtvis inte att spela så synkat. Dessutom tyckte jag att det var tråkigt att spela exakt lika vilket självklart straffade sig med studsig bild. Kanske kan kompenseras genom att föra ihop gurorna lite 😮? Tanken med synthen var att få till universumatmosfär (i och med mitt kraxande om galaxer) och att den skulle flyta ihop med pianot till nån slags svävande ljudmatta :rolleyes: . Men visst kan jag tänka mig att det kan uppfattas för bombastiskt men planerar i alla fall att ta bort horn och göra om basgången. Inte helt säker vilket riff du menar, glissandot på basen eller gitarren? Hur som helst jag ska vara uppmärksam på båda. 😏🙂

jag menar partiet vid 3:00. det e en bra idé, men som det är nu är det för otight för att det skall funka. basen ligger för långt fram i ljudbilden i det här partiet tycker jag, idén skulle komma fram även om allt var lite softare.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej,

-kantslaget ligger lite väl långt bort

+låter bra, låten byggs upp hela tiden, sen kommer trummor o sen mer trummor o sen tjejerna på kör, mkt bra arrat

Hej!

Kul att du uppfattar bygget som jag tänkt mig! Kanske kan ge kantslagen en 3 dB extra?

blouis Postat den 9 May 2005, 10:14

jag menar partiet vid 3:00. det e en bra idé, men som det är nu är det för otight för att det skall funka. basen ligger för långt fram i ljudbilden i det här partiet tycker jag, idén skulle komma fram även om allt var lite softare.

Jaha! Inte tänkt på det men när du säger det så... Borde kunna fixas till med bättre balans mellan instrument och rättning till takten.

Egghuvud Postat den 9 May 2005, 08:53

Sångljudet är lite hårt. Vet inte om det är inspleningen eller reverbet. Se om du kan få det lite mjukare.

Gitarrerna är inte hundra spelade. Harmonierna är dock mycket snygga. Skulle kanske ha gjort en plockad och en kompwackad. ÄR också osäker på placeringen av gitarrerna i mixen.

Annars är det vakcert. Lasse B? Nej för fan... 

Puh! Tack för det (fick torka pannan). Sångrösten har blivit förfärligt skrapig, tror det sitter där. Förstod att gitarrerna inte skulle passera ditt skarpa öra och får göra nåt åt dem men vad är kompwackad?

Link to comment
Dela på andra sajter

En skön kontrast till allt annat vi har på forumet! 😉

Tack Hacke! Kul om det bidrar till forumbredden (och når ända till Harlem -hi!) 🙂

Egghuvud Postat den 9 May 2005, 14:57 Rakt på sextondelarna. Likosm wacka wacka wacka wacka... du förstår?

Tror jag fattar: "wack" är nedåt och "ka" är uppåt va? Ska testa! Tack för tipset! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tum di duim tid um... 😆 la lala

Får en liten känsla av en live spelning... 🙂

lite dov imellanåt kanske.. hmm jag vet inte.. bra låt som FAN!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar ditt gitarrspel synd att du inte är 100% tajt och att det är lite små missar. Snygga harmonier och melodier dock. Sången är väl kanske inte 100% ren hela tiden eller är det jag som inbillar mig.

Det blir lite skum balans mellan ljuden när bas/sträng/synth grejen kommer in. Det andra ljudet är väldigt, väldigt direkta medans de är väldigt indirekta. Klassiska men snygga harmonier på refrängen måste jag säga. Du har en riktigt bra känsla för harmonier tycker jag. Pianot låter hyfsat men det är lite odefinierat. Sänk stacatto synthgrejen och lägg pianot i mitten och flytta ut gitarrerna lite temporärt i början när det kommer in. Det borde ta större plats än vad det gör nu. Trummorna har knappt någon kraft i sig men det stör inte så mycket som det hade gjort ifall låten haft en annan karaktär.

Dina döttrar har vackra röster måste jag säga och du sjunger inte heller dåligt alls. Sista refrängen kändes inte så klockren som den första, eller jag kallar det refräng när du sjunger vårens vindar iaf.

Summa av allt:

+ Bra grundidé till en låt

+ Väldigt snygga harmonier och snyggt gitarrspel

+ Ljudbilden i början är ganska snygg när alla ljuden är direkta.

- Otajt är aldrig bra öva till metronom och framförallt - spela in till metronom.

- Det lät en aning falskt på något ställe i början, din sång alltså.

- Några småfel som du inte har spelat om.

- Ljudbilden känns obalanserade när du lägger på synthgrejen.

- Pianot borde ta mer plats.

- Låten känns inte naturlig i förhållandet ljudbild, låtbild. De gånger som låten byggs upp så följer inte alltid ljudbilden med. Försök att få till ett mer naturligt flyt i låten.

- För lite kraft i trummorna.

- Låten är liiite för spretig, inte mycket alls men om du kunde få den lite mer sammanhållen så vore det bra. Jag tror det har att göra med ljudbilden mycket också.

Summa: Jag antar att du antagligen är mer musiker än ljudtekniker och vill väl mest ha ner din låt så du kan njuta av den? Stämmer det? Isåfall tycker jag att du har gjort ett helt ok arbete för låten har verkligen potential och den är skön att lyssna på. Ifall du vill göra en riktigt seriös inspelning av låten så rekommenderar jag att du tänker över det jag nämnde för jag tror att låten hade kunnat bli ännu mycket bättre, och den är ju redan bra så. Ja du förstår, det är värt att lägga ner lite tid på det.

Riktigt bra jobbat

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Otajt är aldrig bra öva till metronom och framförallt - spela in till metronom.

Ja, skitdåligt taktsinne här. Gjorde dessutom missen att försöka spela in en likadan andragitarr för att bredda soundet. Lutar åt Eggets förslag (se ovan).

Det lät en aning falskt på något ställe i början

Vet precis var du menar. Autotune?

Ljudbilden känns obalanserade när du lägger på synthgrejen. Pianot borde ta mer plats.

Tycker låten inbjuder till successiva pålägg. Tänkte piano och synth skulle bilda nån slags väv, ljudmatta men jag har i o f s inte prövat med ett mer renodlat pianosolo. Kan tänka mig att man inte vet vilket instrument man skall lyssna på nu?

För lite kraft i trummorna.

Då har jag ändå höjt varenda kantslag med 3 dB, puh! 🙂

...mest ha ner din låt så du kan njuta av den? Stämmer det?

*igenkännandets rodnad...

Tack återigen för suverän analys och guidning Fredrik! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, skitdåligt taktsinne här. Gjorde dessutom missen att försöka spela in en likadan andragitarr för att bredda soundet. Lutar åt Eggets förslag (se ovan).

Spelade du in till metronom? Ifall du spelade in det till metronom och inte fick det tajtare så har du nog ett lite dåligt taktsinne. Ifall du spelade in det utan metronom däremot så är det rätt naturligt med lite tempovariationer. Om du orkar så försök öva med metronom det ger snabba resultat tro mig.

Vet precis var du menar. Autotune?

Antingen det eller spela in det igen. Det är ju inget jättestort så autotune räcker säkert.

Tycker låten inbjuder till successiva pålägg. Tänkte piano och synth skulle bilda nån slags väv, ljudmatta men jag har i o f s inte prövat med ett mer renodlat pianosolo. Kan tänka mig att man inte vet vilket instrument man skall lyssna på nu?

Låten passar definitivt för successiva pålägg men det känns inte riktigt som att påläggen kommer i den ordningen (och med de ljuden) jag skulle vilja ha dem. Det är ju förstås högst personligt så du kanske ska ta mina ord med en nypa salt. Angående pianot. Du måste tänka på att när en ny lyssnare kommer så har han ingen koll alls på din låt. Du har säkert spelat och lyssnat på den hundra gånger så du vet hur ditt snygga piano går. Förstagångslyssnaren vet inte det och får därför anstränga sig. Det är skitsnyggt med smådetaljer som man upptäcker först efter några lyssningar men just piano känns inte som en detalj utan som en viktig del av låten.

Då har jag ändå höjt varenda kantslag med 3 dB, puh!  😄

Det finns ju förstås fler sätt att göra trummor fetare än att bara höja volymen. Tråkigt grundljud högt låter bara sämre. Pilla lite med EQ och kompressor så ska du se att du får till det bättre.

Tack återigen för suverän analys och guidning Fredrik!  🙂

Du är så välkommen, nöjet var definitivt på min sida. Sparade faktiskt din låt på datorn. Den och Nilles version av Mack The Knife (den han tog ner direkt). Båda var riktigt sköna låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

R-sob (oregistrerad)

Jag gillar texten och melodin.. tycker att det är ett fint konststycke som ger en bra stämning 😎

varken vill eller kan kommentera det tekniska, inte relevant för min del, du har säkert valt dina ljud med omsorg.

tack för vårinspiration 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevlig och bra låt 😮 tycker det låter betydligt mer Stefan Sundström än Lasse Berghagen (vilket är en komplimang från mitt perspektiv)

Jag tycker dock att gitarrljudet sticker till i mina öron vid anslagen. Låter som du inte mickat gitarren utan lineat den(?) Vet inte om det går att åtgärda via eq

el. om det endast är i mina hörlurar som det blir så...(tänker inte snacka om vilka frekvenser det handlar om för jag fattar inte sånt 😉 ) Kanske räcker att sänka nivån på gitarren en aning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst Matthew! Allitd gillat Sundström. Han har nåt skönt halvgalet sätt, tycker jag. Stämmer, gitarren är linead. Prövade att micka men det blev så himla brusigt. Har en dynamisk Audio-technika och billigast tänkbara mixer (Behringer Eurorack).

Lite tillbaka i ruta ett vad gäller produktionen av denna låt. Skall försöka göra mindre klåfingriga förändringar vid ett senare tillfälle med bl a nyinspelning av gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

(e)... jag tycker att det är finstämd sång med bra innehåll och bra harmonik...men det är en gitarrlåt igrunden och låt den så förbli, när du mackar på med pianot så tar det över och gitarrgrunden som är stommen försvinner. Spela mer sparsamt på pianot och jag vet inte om du har separat bas eller om det ligger i pianokompet ...svårt att urskilja nyanserna och det är synd på en så fin låt....

Kul att du har döttrarna med gärna tidigare eller förläng den något så kan dom vara med lite mer.... 😄😛😛

Ps. jag tycker det var mer flyt i sången på den förra versionen...Ds. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...