Jump to content
Annons

Mix o master på vispop

martinm

Recommended Posts

Annons

Hej Martin. Tycker du ligger ganska bra till gällande mix/master, men det är några saker som enligt mig kan bättras på. För det första är det ganska mycket sub och topp, vilket ger hela låten en hängmattskaraktär. Framförallt kan du se över 60-70 Hz där kicken ligger och sänka en aning där och även se över området 8 kHz där hi-hatten ligger och väser? Kanske har du dragit på dessa områden i mastringen? Med detta i åtanke blir det övre mellanregistret lidande, 1000-2000 Hz, där sången och gitarrerna ligger, som enligt mig behöver komma fram mer. Se även till att ställa limiters output på -1 dB om du ska ladda upp låten digitalt. Gjorde en snabbmaster som låter så här:

martin_fix.mp3

Lycka till!

Jon

Edited by Jon Rinneby
  • Gilla 1

Tjena! Nice låt. 

Gjorde en master som låter såhär https://app.filepass.com/s/goDkpARW0JtnfUqU/p/Martin

Håller med Jons analys och kan tillägga att jag skulle vilja ha lite mer dynamik i lägre mellanregistret för att låten ska ha mer djup och kännas levande, delvis det jag har dragit fram i min master 🙂

Gör gärna en riktig master från en riktig wav fil istället för mp3 också om det skulle vara intressant 🙂

Edited by Casper Bjerkehagen
  • Gilla 1