Jump to content
Annons

Mix o master på vispop


martinm

Recommended Posts

Annons

Hej Martin. Tycker du ligger ganska bra till gällande mix/master, men det är några saker som enligt mig kan bättras på. För det första är det ganska mycket sub och topp, vilket ger hela låten en hängmattskaraktär. Framförallt kan du se över 60-70 Hz där kicken ligger och sänka en aning där och även se över området 8 kHz där hi-hatten ligger och väser? Kanske har du dragit på dessa områden i mastringen? Med detta i åtanke blir det övre mellanregistret lidande, 1000-2000 Hz, där sången och gitarrerna ligger, som enligt mig behöver komma fram mer. Se även till att ställa limiters output på -1 dB om du ska ladda upp låten digitalt. Gjorde en snabbmaster som låter så här:

martin_fix.mp3

Lycka till!

Jon

Redigerat av Jon Rinneby
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jon! Tack för allt jobb du lägger ner på mixakuten och för din analys av mitt alster. Jag uppskattar det mycket. Jag ska se över det du har nämnt och använda din snabbmaster som referens för att se om jag kan hamna rätt. 😀

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena! Nice låt. 

Gjorde en master som låter såhär https://app.filepass.com/s/goDkpARW0JtnfUqU/p/Martin

Håller med Jons analys och kan tillägga att jag skulle vilja ha lite mer dynamik i lägre mellanregistret för att låten ska ha mer djup och kännas levande, delvis det jag har dragit fram i min master 🙂

Gör gärna en riktig master från en riktig wav fil istället för mp3 också om det skulle vara intressant 🙂

Redigerat av Casper Bjerkehagen
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Casper! Denna gången nöjer jag mig med att försöka skruva fram det hela själv men jag ska ha dina tjänster i åtanke om det blir aktuellt att lägga ut mastringsjobb framöver 😀

Redigerat av martinm
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...