Jump to content
Annons

Compression on master channel


pandu (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

More pump on entire track or bottom end and more body to it?

I would rather use sidechain on bass track and also do a sub bass track to give some air so you don't push the track too hard and make it harsh.

Link to comment
Dela på andra sajter

pandu (oregistrerad)

i do use sidechain on bass , sub bass , piano , body and little bit on my melody  but kick doesnt give actual punch 

or u can say they all sound like squeezed  

Link to comment
Dela på andra sajter

pandu (oregistrerad)

what is 2k ???? 

And can you also tell me how to make a song more Wider and broader like when i ort my track it feels like crushed or push in middle even i use stereo shaper and mono to stereo 

i saw a guy using dynamics or compressor to make it wider but whenever i try it it just make my bass more harsh and shaky 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa pandu:

what is 2k ???? 

And can you also tell me how to make a song more Wider and broader like when i ort my track it feels like crushed or push in middle even i use stereo shaper and mono to stereo 

i saw a guy using dynamics or compressor to make it wider but whenever i try it it just make my bass more harsh and shaky 

2k means 2000 Hz.. try to add some of that frequency to the kick.

A thing to have in mind when trying to make things wider is that it is a perception. And something can be perceived as wide if something else is not. So if you want to make a mix wider it's a good idea not to have everyting panned hard left and right. Also, try playing around with pan automation - make some parts narrower so when the big chorus comes you can pan the entire mix hard left and right and it will feel wider. 

Link to comment
Dela på andra sajter

pandu (oregistrerad)

Yes i do use panning and stereo shaper depends on sythns and leave some elements in middle but in the end after exporting it sounds sqeezed with all melody, chords, bass and drums   

Doesn't dynamics helps when mastering the track to make it more open ????

Link to comment
Dela på andra sajter

Just likethe answers above.  Less compressed more dynamic. Try a multibandcompressor and focus on a bandwidth to enhance or reduce, just to a strain frequency stand out.  And when when building punch/pushing low end.  Do it in context with everything else.  Bypass from time to time to "reset" your listing. 

Link to comment
Dela på andra sajter

pandu (oregistrerad)

 

 ja nenne du har rätt Jag försökte kompressor på mästaren för att ge mer dynamik till låten och det fungerade men i början förstörde det allt som basen skakade sparken var snedvriden och allt. Och kan ni säga hur mycket volym ska jag ge för att sparka?

Link to comment
Dela på andra sajter

19 hours ago, pandu said:

 

 ja nenne du har rätt Jag försökte kompressor på mästaren för att ge mer dynamik till låten och det fungerade men i början förstörde det allt som basen skakade sparken var snedvriden och allt. Och kan ni säga hur mycket volym ska jag ge för att sparka?

Haha jag var delvis självironisk men kärnan är sann; Komprimera gärna enskilda instrument/spår men försök att släppa masterbussen "fri". Det är lätt att säga men HELT utan kompression på masten låter det tunt.

 

Därför är det bäst att ligga lågt men inte släppa det helt.

Jag ska avslöja att jag har två kompressorer i mastern, dels softubes drawmer försiktigt och waves LL L3 multi som sista plug i mastern. Där kan jag fingertoppstyra nivåer/kompression för slutmixen.

Redigerat av Nenne
Link to comment
Dela på andra sajter

Tommy I (oregistrerad)
On 8/15/2020 at 8:31 PM, pandu said:

 

 ja nenne du har rätt Jag försökte kompressor på mästaren för att ge mer dynamik till låten och det fungerade men i början förstörde det allt som basen skakade sparken var snedvriden och allt. Och kan ni säga hur mycket volym ska jag ge för att sparka?

Du kan med fördel fästa sidokedjor på mästaren och med olika nycklar välja var det ska sparkas hårdast.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 hours ago, Tommy I said:

Du kan med fördel fästa sidokedjor på mästaren och med olika nycklar välja var det ska sparkas hårdast.

Ja precis men det beror vad det är för genr Jag jobbar enbart med rock (och alla derivat därav) och ibland lägger jag en försiktig sidechain från virveln.

 

I andra genrer förstår jag att man gärna vill lägga en sidokedja från baskaggen . . .  kanske . . .  

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...