Jump to content
Annons

Studiouppgradering (monitorer + preamp)

Recommended Posts

siit (oregistrerad)
Postat

Hej!

Det är dags för mig att göra en liten studiouppdatering.

Jag tänker både uppgradera mina rätt dåliga och numera gamla och halvdistande "mirage-1" monitorer samt skaffa en ersättare till min hooter b1 preamp.

Ett tag var jag väldigt inne på att köpa en finare pre-amp (~10.000.12.000) för att sedan investera i ett par Tannoy Reveal Active monitorer.

Men efter lite funderingar så är ju ändå det viktigaste i studion att man får en så bra ljudbild från monitorerna som möjligt, och Event 20/20 monitorerna har jag aldrig hört något dåligt om och när jag lyssnat på dem så har jag blivit allt annat än besviken.

Eftersom jag nästan bestämt mig för dessa så stramar detta åt min budget lite på preampen, men jag är ändå redo att lägga ungefär 5000kr på en bra preamp.

Så jag har spanat runt lite efter en bra pre-amp men jag har inte hittat något som direkt uppfyller de önskningar jag har.

Mikrofonen jag oftast använder till sång är en Röde NT-1000.

Jag är inte ute efter en rör-preamp.

Jag är inte heller inte direkt i behov av komprimering/eq på preampen då jag redan har bra kompressorer, och eq gör jag (om så måste göras) hellre efter ljudinspelningen. Jag ser hellre till att in-ljudet låter rätt redan när det går in i micken. En dualchannel preamp vore inte heller helt fel när man spelar in saker i stereo/gitarr-mickning.

Och slutligen så vore inte rackmontering fel.

Inga av dessa krav är såklart gjutna i sten (förutom att jag inte vill ha rör-preamp).

Så slutligen till min fråga #1: Vad tror ni om mitt val att prioritera bra lyssning (event 20/20) framför en bättre preamp och istället köpa en billigare variant runt 5000kr?

Och fråga #2: Några idéer på en preamp som täcker några av mina önskemål och prislappen?

tackar o bockar! 🙂

Annons
Postat

Hej!

Just Event 20/20 har jag hört och dom lät enligt mig inte bra!

Vad jag hört som låter bra i prisklass 5000 nya med 5" är Event TR5, Tapco S5 och begagnade Genelec 1029 som lät grymt bra!

Vill du ha mer bas är de flesta (Genelec 1031-kopior) som ex Phonic P8A och Behringer 2031A även dem klart godkända, dock lite bastunga!

Jag antar att Event TR8 och Tapco S8 är bra dem med men har aldrig lyssnat på dessa!

MVH-Peder

Postat

Jag har jobbat 3 år nu växelvis på Genelec 1030 och EVENT 20/20 Bas.

20/20 är helt klart mjukare och skönare att lyssna på medan 1030 är bra mycket mer tydliga.

(testar just nu ett par Genelec 8040A som krossar allt jag hört hittils. 😉 )

du kan lungt köpa dig ett par 20/20 tycker jag.

när det gäller preampar blir det lite lurigare, har själv bara suttit med rörmojar.

joemeek kanske? är inte säker på om det e rör eller inte i alla deras modeller.

Postat

Du har ju redan bestämt dig för Event-monitorerna, så jag föreslår inte mina favoriter... 🙂

När det gäller preamp, så beror det på vad du är ute efter.

Om du vill ha en ren och ofärgad preamp, så fundera allvarligt på en Line Audio Design DMP (trots att den kanske inte kommer upp i "rätt" pris... 😉

Vill du ha en rörpreamp där du kan koppla ur rörinblandningen helt vid behov för att få tillgång till båda världarna, så ta en titt på Summit Audio 2BA-221, som är en härlig preamp...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.