Jump to content
Annons

Hur många BPM ökar ljudfilen?


Recommended Posts

Annons

Ursprungstempo * (2^antal övertoner)

C1=100Bpm (Ursprungstempo)

C2=200Bpm (1 överton)

C3=400Bpm (2 övertoner)

C4=800Bpm (3 övertoner)

C5=1600Bpm (4 övertoner)

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, inte alls.

Ursprungstempo * (2^antal övertoner)

Antal övertoner kan anges i decimaltal ( eller rättare sagt bråk).

T ex C1 till D1 ( anta att 100 är ursprungstempot )

100*(2^(2/12))=112,2462048

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo, vill man nu räkna ut detta gör enligt följande:

Start > Alla program > Tillbehör > Kalkylatorn

I "Kalkylatorn klicka på "visa" och välj Avancerad!

Börja med antalet tonsteg du ska höja, säg ex 5 st, 5/12 = 0.4167

Skriv sen "2" klicka på "x^y"-knappen och skriv 0.4167 och klicka =

Vad blev det? (måste veta!)

B.t.w. - Vad du kan Pluffo, imponerande 😕!

(Sen undrar om detta kan skifta med hur ens midikeybord är stämt? Då blir det komplicerad matte med specifika uträkningar för varje ton!)

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo, vill man nu räkna ut detta gör enligt följande:

Start > Alla program > Tillbehör > Kalkylatorn

I "Kalkylatorn klicka på "visa" och välj Avancerad!

Börja med antalet tonsteg du ska höja, säg ex 5 st, 5/12 = 0.4167

Skriv sen "2" klicka på "x^y"-knappen och skriv 0.4167 och klicka =

Vad blev det? (måste veta!)

B.t.w. - Vad du kan Pluffo, imponerande 🙂!

(Sen undrar om detta kan skifta med hur ens midikeybord är stämt? Då blir det komplicerad matte med specifika uträkningar för varje ton!)

MVH-Peder

Detta tal ska du alltså ta gånger (*) ursprungstempot.

I detta fall blir det:

Ursprungstempo*(2^(5/12)) = Ursprungstempo*1,334839854

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Precis, glömde skriva det! Hmmmen vad ska jag har för ursprungstempo det har jag inte ens haft tid att tänka på! 120 kanske?

MVH-Peder

Då multiplicerar du helt enkelt 120 med 1,334839854.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Kollar man på wikipedia-artikeln här får man reda på att det är följande värden som gäller (Stefan E hade för övrigt rätt i att man blandar in tolfte roten, enligt principen "tolfte roten ur två upphöjt till tonens ordningstal från grundtonen"):

Prim: 1.000000

Liten sekund: 1.059463

Stor sekund: 1.122462

Liten ters: 1: 1.189207

Stor ters: 1.259921

Kvart: 1.334840

Överstigande kvart / förminskad kvint: 1.414214

Kvint: 1.498307

Liten sext: 1.587401

Stor sext: 1.681793

Liten septima: 1.781797

Stor septima: 1.887749

Oktav: 2.000000

Link to comment
Dela på andra sajter

Min stilla fundering är om det värkligen är så lätt som att varje havton är en 12:e del av den oktav. Har för mig att jag har läst något annat. Är det någon som har koll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror bestämt det (den knepiga matten alltså) beror på att frekvensskalan är exponentiell. Frekvensen fördubblas ju för varje oktav, till skillnad från exempelvis MIDI-protokollets 128 toner som är linjära. Omvandlingen blir mao lite... knepig var det, ja! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Alltså, om man tar en trumloop som går i 100 bpm, och lägger den på C#1, så tar man bara en BPM räknare och tappar det nya tempot och ser hur stor ökningen är? Eller är jag helt ute och cyklar nu? Det låter jävligt simpelt i mina trötta öron 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...