Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej pĂ„ er! Jag har nyligen spelat in och klippt en video med mitt band John Moon. Det Ă€r min första video och jag skulle supergĂ€rna ta lite kritik pĂ„ videon. Jag tyckte det var superroligt att filma och redigera men kĂ€nner att resultatet kanske Ă€ndĂ„ blev lite amatörigt. Skulle gĂ€rna ta tips och reaktioner pĂ„ den. Hoppas jag postar pĂ„ rĂ€tt stĂ€lle 🙂

HĂ€r finns videon.

Annons
Postat

Cool! Men det hade varit snyggare om du inte haft sĂ„ hög fps 🙂 

Postat
2 minuter sedan sa reverbed:

Hehe, detaljer det. LÀste pÄ om saken först efter inspelning. Men du ser skillnad?

Ja, det Ă€r ganska tydligt. Inget fel pĂ„ nĂ„t sĂ€tt 🙂 GĂ„r det inte att konvertera i efterhand?

Postat

Det borde vĂ€ll vara möjligt, men det fĂ„r bli nĂ€sta gĂ„ng. Det Ă€r minsann rĂ€tt mycket att lĂ€sa pĂ„ 🙂

Postat
8 minuter sedan sa reverbed:

Det borde vĂ€ll vara möjligt, men det fĂ„r bli nĂ€sta gĂ„ng. Det Ă€r minsann rĂ€tt mycket att lĂ€sa pĂ„ 🙂

Bra jobbat i vilket fall som helst! 👏

Postat

Gillar den dĂ€r lite urtvĂ€ttade looken och ser inga fel mer Ă€n gĂ„endet som Ă€r med i alla musikvideos 😀.

Postat

Tack reverbed för att du friskade upp mina skrala kunskaper om film.

Det Àr detta med "screen direction" nÀr det man filmat ska redigeras. Att scenerna man tagit förmÄr skapa kÀnslan att personen hela tiden gÄr i "rÀtt riktning" (alltsÄ riktningen i första scenen) och att vi som tittar upplever att vi befinner oss pÄ samma sida av personen som vi gjorde i första scenen. MEN Det Àr ju ingen lag och heller inte sÄ verklighetens vÀgar ser ut.

Men pÄ film blir det gÀrna kraftfullt nÀr vi t.ex. gÄr lite framför eller vid sidan av en mÄlmedveten mÀnniska men förvirrande om "screen direction" stÀndigt skiftar utan förklaring. Vart Àr vi pÄ vÀg? TÀnk pÄ  öppningen i "Paris, Texas" DÀr kameran filmar bakifrÄn, framifrÄn, ovanifrÄn men vi ser och kÀnner att Travis hela tiden gÄr rakt fram i samma riktning.

Du berĂ€ttar en historia om en man som vi förstĂ„r kan vĂ€gen (till skillnad frĂ„n Travis), sĂ„ gör mannen intressant. Hans ansikte, dammiga kĂ€ngor, gitarrfingrarna, detaljer att tolka tillsammans med musiken. Uppbrytningen av kronologin Ă€r smart och snygg, panoramabilder vĂ€xlade med nĂ€rbilder likasĂ„. Stilgrepp som Ă€r vĂ€lanvĂ€nda dĂ€rför att dom Ă€r bra och fungerar. Som nĂ€r man börjar skriva lĂ„tar. En snygg slinga, en fin ackordsföljd, en text man vill sjunga. Men i vilken ordning ska delarna komma? Är det hĂ€r en vers eller en brygga, hur ofta ska slingan upprepas ...ja du vet.

FÀrgsÀttning Àr sÄ subjektivt och jag har redan skrivit vÀl mycket - men mitt motto nÀr jag behandlar bild Àr svartvitt UTAN grÄtoner eller vanvettig psykedelia. 

PS Ni kan ha en hit

Postat (redigerat)

Du fÄr 6/10.

Det du gjorde bra va sjÀlva filmandet, composition och klippningen. Det du behöver jobba pÄ Àr color balance, color grade och mer det tekniska sÄsom instÀllningar i kameran samt exportinstÀllningar.

60FPS ska aldrig anvÀndas, om du inte spelar in en dokumentÀr eller eventuellt intervjuer. AnvÀnd 24/25 med en shutterspeed pÄ 1/48 eller 1/50 (beroende pÄ vad kameran klarar av).

Redigeringen rent fÀrgmessigt var ingen höjdare. Det hÀr Àr nÄgot som mÄnga (förlÄt uttrycket) nybörjare eller amatörer gör i allt, oavsett om de Àr musik, bild eller film. Man tycker att nÄgot ser hÀftigt ut, och sÄ kramar man pÄ utav helvete. Det blir för mycket helt enkelt. Dessutom tror jag att videon hade sett bÀttre ut med varmare toner dÄ lÄten Àr rÀtt upplyftande, men de Àr ju en smaksak. Men less is more, tÀnk pÄ det nÀsta gÄng.

Pröva gÀrna labba lite med film grain. Videon Àr nÀstan "för skarp" för att se professionell ut. Det blir lÀtt ett digitalt utseende. Pröva "skita ner den lite" med film grain och/eller att dra ner skÀrpan lite.

BandframtrĂ€dandet i slutet kunde varit bĂ€ttre. Är det nĂ„got som "skriker" amatör och som fĂ„r low budget produktioner att falla Ă€r nĂ€r det kommer till bandframtrĂ€danden. I detta fall blir det Ă€ven hĂ€r 6/10. Man mĂ€rker att majoriteten inte Ă€r vana att vara framför en kameran. SĂ„ngaren (antar att det Ă€r du?) ser naturlig ut, resten kĂ€nns mera awkward och pĂ„tvingat pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Hett tips hĂ€r till nĂ€sta gĂ„ng, sĂ€nk ett par glas rödtjut eller bĂ€rs innan för att mjukna upp. 

HÀr kÀnns det Àven rÀtt platt nÀr det kommer till belysning. Att fixa schyst ljus behöver inte vara varken dyrt eller komplicerat. Det gÄr att hyra fina grejer till en billig peng, eller köpa nÄgot billigare pÄ tex Bauhaus. 

Bonusgrej, du borde ha kört i slowmotion nÀr du gÄr pÄ vÀgen och blir filmad, det hade sett smutt ut. 

Som sagt, slutpoÀng blir 6/10. Definitivt inte det vÀrsta jag sett, men en bra bit ifrÄn en "bra musikvideo". Bra jobbat för att vara första gÄngen och lycka till i framtiden!

Redigerat av Terror

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.