Jump to content
Annons

Mastring


Swell

Recommended Posts

Hej panelen!

- Jag vet att mastring är sista justeringen av låten men... Spelar det någon roll om man mastrar i masterregeln (på t.ex. cubase), när man har alla spåren igång eller om man ska vänta tills man har mixat ner låten till ett stereospår och därefter mastra?

- Vilken plugin rekommenderar ni för att bredda stereobilden?

/Swell 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Spelar det någon roll om man mastrar i masterregeln (på t.ex. cubase), när man har alla spåren igång  eller om man ska vänta tills man har mixat ner låten till ett stereospår och därefter mastra?

- Vilken plugin rekommenderar ni för att bredda stereobilden?

Personligen så mastrar jag på båda sätten, första mastringen kör jag via masterregeln med en multibandkompressor. Då har man en sista chans att finjustera nivåerna i låten. Att man kan justera nivåer är väl den enda skillnaden mellan de två olika sätten. Sedan exporterar jag till ett audio track och kör allting genom min effektkedja. Filter -> Rörkompressor -> Rör-EQ -> Exciter.

När det gäller stereobreddning så använder jag oftast en burk i mitt rack, en Ultrafex EX3200. En plugin som är helt ok, och som dessutom är väldigt CPU-snål är StereoExpander.dll som man får med i Cubase SX1 om inte jag minns helt fel. Annars finns ju Waves S1 som är bra, den är ju dock inte direkt billig 😉

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
calle_orebro (oregistrerad)

Hej,

En polare till mig tipsade om ett sjysst svenskt masteringsföretag som sköter allt över nätet: http://www.mastringshuset.se

Jag har inte hunnit prova dem själv, men de verkar seriösa...

Har kollat runt lite på priser för riktig mastering, men det är alltid för dyrt + massa paket med cd produktion inbakat....

Skall testa dem med nästa produktion och se om dem är något att ha.

Har ni tips på några andra företag? Jag känner att det vore skönt att hitta någon som kan göra ett bra jobb på ett enkelt och billigt sätt. Jag blir bara frustrerad av att försöka fixa mina egna masteringar... Ha kommit till en punkt där jag gärna betalar en lite slant för att få allt klappat och klart i ett snyggt litet väljudande paket. :-/

Kan vi inte lista alla masteringsresurser som vi vet finns här?

MVH

Calle

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad innebär stereobreddning och varför gör man det?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Stereobreddning innebär att man gör stereobilden bredare. Man gör det för att man tycker att stereobilden är för smal.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...