Jump to content
Annons

Usb-Midi?


Fismumriken

Recommended Posts

Tjena!

Sitter med ett Quad Capture UA-55 kort. Har ett elektriskt trumset ståendes som nu är inkopplat via usb rätt in i en usb-port i datorn. Detta medför i sin tur att jag använder både det externa ljudkortet samt det interna i datorn. Vilket krånglar till det en del.

Har ju ingen USB-in på det externa kortet. Men går det koppla ihop på nåt vis ändå? Tänkte kanske en konverter från USB till Midi?

Anledningen till detta är för att jag ska kunna få ljud både från gitarr och sång som går via det externa kortet (genom cubase) samt trumsetet.

Hur löser man detta?

Ursäktar också om jag kanske satte denna tråden på fel avdelning.

Mvh Jonte

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
3 timmar sedan, Fismumriken said:

...Anledningen till detta är för att jag ska kunna få ljud både från gitarr och sång som går via det externa kortet (genom cubase) samt trumsetet....

Är det ljuden från ditt e-trumset du vill spela in i Cubase så måste du koppla trummodulens ljudutgång till en (eller ett par, för stereo) line-ingång(ar) på ua-55:an. För att spela in midi från trumsetet ska det inte vara något problem med att koppla som du gjort nu, med usb direkt in i datorn.

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen inte för att spela in. Eller det kanske det blir också. Är mest när någon polare vill lattja på trumsetet samtidigt som jag spelar elgura tänkte jag. Får nämligen inte fram trumsetet som en input i Cubase. Och att spela direkt genom addictive drums som jag tänkt går inte heller då datorn använder det externa ljudkortet som prio. Är väl där det slår sig lite kan jag tänka mig då trumsetet är kopplat in i datorns usb-port.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, Fismumriken said:

...Och att spela direkt genom addictive drums som jag tänkt går inte heller då datorn använder det externa ljudkortet som prio....

Varför skulle inte det gå menar du ? Vad är det för trumset ? Normalt brukar usb:n på e-trummor bara vara ett midi-interface, vill du få över ljudet från trummorna får du som sagt koppla ljud ut från trummor till ljud in på ljudkortet med vanlig audiokabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase borde kunna se ditt trumset om det bara skickar midi data via usb samtidigt med att ditt externa ljudkort är huvudljudkort. Kör i och för sig mac själv och Logic men jag tar för givet att dom flesta daws kan det. Windows är bra grejer så det ska inte vara nåt problem tycker jag.

Leta på Youtube hur man ställer in cubase med externa midiinstrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Jag är säker på att trumsetet har varit med i cubase innan men att det inte funkat optimalt när jag kör UA-55-kortets drivrutiner. Men nu hade visst trumsetet försvunnit från listan. Va så jävla längesen man la till externt midi-instrument så kommer inte ihåg hur man gör. Men får väl kolla på youtube som föreslogs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg en video där nån hade en usb till midikabel mellan trummodulen och ljudkortets midi input så det kanske ändå behövs en extra kabel/konverter i vissa fall eller kanske på alla el trumset. 

På mitt gamla Medeli trumsets modul finns det midi utgångar men det är så gammalt så jag tog för givet att nu för tiden om det är usb på grejorna så funkar det ändå. 

Däremot så laggar mitt set också så det tappar noter när jag försöker spela in och det om jag kommer ihåg rätt ska bero på att modulen är för trög så den hänger inte med vid snabba händelser och många händelser tillsammans som det ju blir när man lirar trummor.

Det är ett tag sedan jag spelade på det sist men det är kanske dags att testa igen för jag minns jag bytte plastskinnen mot nät och la liggunderlag under för att öka studsen och göra det mjukare att lira på. Det kanske fixade laggproblemet också för när jag tänker efter så testade jag nog aldrig det.

Kolla på youtube som sagt 

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, ja så kan det ju vara. Fått det att funka några gånger när jag spelar genom addictive drums direkt, inte genom cubase då. Men bara några gånger som det funkat. Och det beror nog på att datorn använder 2 ljudkort istället för 1.

Konsigt som sagt. Men får kolla lite. Kanske räcker om jag får in det i Cubase igen. Men har som sagt för mig att det inte gick att köra via det externa ljudkortets drivrutiner då. Och bytte jag drivrutin funkade trummorna men allt annat laggade typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, Fismumriken said:

...Och det beror nog på att datorn använder 2 ljudkort istället för 1...

Förstår inte varför du kommer till den slutsatsen ? Du har fortfarande inte berättat vilket trumset det handlar om ?

Link to comment
Dela på andra sajter

On 11/30/2019 at 2:56 PM, JakobP said:

Varför skulle inte det gå menar du ? Vad är det för trumset ? Normalt brukar usb:n på e-trummor bara vara ett midi-interface.

Inte alltid. Det finns de som kräver midi-kabel för midi, och har USB bara för inställningar och annat.

 

EDIT: Fast det trumset som används här har MIDI via USB.

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

18 minutes ago, pop53 said:

https://images.static-thomann.de/pics/atg/atgdata/document/manual/297858_c_297858_v2_r1_en_online.pdf

det verkar dock  som att det bara går upp till win7,  midiinterface över usb 

Fast det innebär nog bara att de inte testat med nyare Windows-versioner än W7. Jag skulle gissa att det går bra även med Windows 10.

Alla mina apparater (ljudkort, trummor etc) är äldre än Windows 10, men fungerar bra ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja oftast är det nog men det står så i manualen. Det brukar vara samma på mac sidan där jag kör med mycket gammal utrustning. Det borde ju också dyka upp som nån slags midi controller i hans daw tycker jag och inte som ett ljudkort. Alternativet kanske ändå är nån slags usb midi converter som TS själv är inne på. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, oioioi said:

...Det finns de som kräver midi-kabel för midi, och har USB bara för inställningar och annat.

 

EDIT: Fast det trumset som används här har MIDI via USB.

Helt sant, och det finns de som har ett komplett multikanals audiointerface också. Den här trummodulen har 10 kanals audio t.ex. 🙂

https://www.thomann.de/se/roland_td_50_drum_module.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att ua55 bara har två analoga ingångar, så du får ju inte in mer än sång o gitarr som audio. (Om du inte skaffar nåt sånt här, ua55 har spdif i/o)

 

analog till spdif burk

Hur kopplar du nu ? Hörlurar ut från trummorna till nånting ? (mycket gissningar blir det 😄 )

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe många gissningar blev det. Jag kopplar så här va:

Gitarr in i UA-55

Mikrofon in i UA-55.

Trummor in i USB-porten på datorn.

I ljudkortet är det ansluta 2 st HS-80 monitorer. Så det är dem som spelar upp allt ljud.

Har fått trummorna att funka innan, men bara när jag kör genom addictive drums direkt, och inte genom en kanal i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju ingen midi ut på setet bara usb ut och alla converters/adapters etc etc verkar vara från midi till usb och inte tvärt om som skulle ha varit praktiskt i det här fallet. Så du åker nog på att kolla upp hur du hittar dit set i cubase och det ska nog inte vara krångligare än att få ett keyboard att funka.

 

Kanske det här kan funka iofs cubase 8 tror jag men det kanske är samma

 

 

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Jadå, där är det ljudet ut som krånglar ibland. Ibland blir det ljud och ibland inte. Det var det jag tänkte kunde ha att göra med att datorn använder 2 ljudkort och inte riktigt vet vart den ska skicka ljudet? Då trummorna är inkopplade i datorns ljudkort medan monitorerna är inkopplade i det externa kortet. Eller så spelar det kanske ingen roll? Hur som helst så blir det inget ljud ut ibland. Har för mig att jag endast får ljud ut när jag precis startat datorn och inte använt några andra "ljudkällor" så som spotify, cubase och dylikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, Fismumriken said:

...Då trummorna är inkopplade i datorns ljudkort medan monitorerna är inkopplade i det externa kortet....

Jaha. Nyss var de kopplade endast med usb till datorn ? Så nu ser du trummorna i "midi-listan" ? Du skrev tidigare att de inte syns där ? Släpper nog tråden här...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag nog förklarat lite dåligt och rört ihop det.

I AD stand-alone så ser jag trummorna MEN det genererar bara ljud ut ibland. Därav min fundering gällande att dubbla ljudkort.

I Cubase så har jag tidigare sett trummorna som Midi-input MEN det har aldrig genererat något ljud av någon anledning. Och nu har tydligen trummorna hoppat ur så inte dessa heller syns. Varför dessa har försvunnit kan jag inte svara på, men får väl testa att installera om drivrutinerna eller nåt.

Som sagt så ska inte trummorna användas till någon inspelning då jag programmerar allt för hand. Utan ska bara vara till för att lattjas med tillsammans med gitarr och sång.

Millenium HD50, Roland Quad Capture UA-55, Cubase 5, Addictive Drums 2. Windows 7.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...