Jump to content
Annons

Finns det något bra nybörjarprogram?


Synthetique

Recommended Posts

Nu har min lillebror börjat pilla lite med musik. Mest med ejay-liknande program och han tycker nu att han vill göra något som känns mer eget.

Men han har ett problem: han är dyslektiker och har mycket svårt för att förstå programmen, turorials och olika andra beskrivningar.

Ville bara höra med er om det finns något väldigt lätt, men inte för dåligt program som han kunde börja med.

Jaja.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Dreamland Project (oregistrerad)

Magix Music Maker v7 Deluxe använder jag själv och det behövs i princip ingen manual för att komma igång med det programmet. Det följer med ett antal CD skivor med rytmer och annat godis i olika musikstilar, så man behöver inte ha ett eget instrument för att börja spela in. Själv använder jag programmet för att mixa ihop spåren jag spelat in i synthen och det fungerar tillfredställande.

Programmet innehåller dels en enklare sequencer, samt mixer, vocoder, dist, equalizer, echo, reverb, filter, time processor (timestretch), spectrumanalyzator på materutgången m.m. Det finns möjlighet att lägga till plug-in effekter (tyvärr bara directX, ej VST). Det har vad jag behöver just nu för den musik jag skapar på den nivå jag befinner mig. Det finns nyare versioner än ver7 att tillgå, men jag vet inte vad de innehåller. Priset harmonerar ganska väl med vad man får för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

är inte det mest ett klipp o klistra program?

Nja det beror väl på,, vet att min syrras unge kör med det programet,, satt själv och lekte med det än gång, och jag hittade några inbyggda synthar till och med :rolleyes:

Det finns en trum maskin, en melody synth, och så finns det 2 andra analoga synthar har jag för mig, och om jag inte minns fel så ska programet även ha support för VST.... Finnas en massa roliga effekter som medföljer desutom..

Det som jag har testat,, så tycker jag, personligen att Music Maker är ett bra program att börja me,, det är inte alls svårt att förstå,, det är ungefär som Ejay,fast snäppet bättre, egna synthar, och har support för VST,, ladda ner demon från www.magix.net så kan ni ju kolla in programet lite mera 🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Frutiyloops, nu kallat FL studio borde passa bra, det är ganska enkelt att komma igång med, mycket funktioner och lätt navigerat.

men visst, det krävs lite tid med programet om man vill få ut det bästa av det.

Dock om jag skulle rekommendera nåt att växa i så skulle det nog bli Cubase, Logic eller Sonar... men du leta ju efter något lite simplare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att han är dyslektiker behöver ju inte vara något program så länge han slipper läsa manualen utan istället blir instruerad i programmet av någon vänlig själ ( t ex du 😱 ) De flesta musikprogram är ju bara uppbyggda av symbolder och rattar så lässvårtigheter bör ju inte vara något hinder vid själva användningen heller.

Om du däremot är på jakt efter ett lite mer simpelt program eftersom han inte är så van vid musikprogram så tycker jag att någon tracker kan vara lämplig ( T ex Fasttracker 2 eller Psycle ). Inte alls speciellt svår att lära sig och det går att göra ganska mycket med det trots sina begränsningar ( och det är ju gratis också )!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasttracker 2 kan väl vara en del avancerat? Det tog ett tag för mig innan jag begrep allt med patterns osv. Personligen tycker jag Orion Platinum är ett oerhört lättanvänt program, men jag vet inte hurdana hans behov är. Det bygger på patterns och det kan göra saken lite krångliga. Jag behövde aldrig läsa manualen till Orion, utan kom igång direkt. Dessutom är det bra demolåtar med som kan hjälpa en på vägen. Men, Återigen, jag vet inte hur stora behov han har av lättanvända program. Cubase mfl är nog lite väl krångliga eftersom de kräver ganska mycket menynavigering. (Även om Orion har MYCKET mindre menynavigeringar, och är minst lika bra som Cubase mfl, kan det vara tungt med menyer.)

Det var väl allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många program har ju video tutorials som går att köpa till, kan ju kanske vara intressant om han nån gång bestämmer sig för att satsa lite mer helhjärtat på datormusiken. Då kan han t.ex. köpa Steinberg Studio Case och köpa en tutorial video på Cubase, eller Logic och en tutorial på det.. Jaja, du hajjar nog vart jag vill komma.. Video är ju ett utmärkt verktyg om man har svårt med text..

Som andra har föreslagit så är ju Orion, Magix Music Maker, Fruityloops, Reason och Project 5 ganska hand on och enkla att börja göra musik och komma igång med. Sedan är de ju tillräckligt avancerade och djupa för att de flesta kompositioner skall vara möjliga i dem. Mitt tips skulle väl vara Magix Music Maker, eftersom han kan ha kvar sina Ejay loopar och programmera synthar och trumkomp till för att komma igång, sen skall det även vara möjligt att spela in i det programmet om jag minns rätt. Billigt är det också, några hundralappar bara och inte flera tusen som t.ex. Reason.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 år senare...

Nu har min lillebror börjat pilla lite med musik. Mest med ejay-liknande program och han tycker nu att han vill göra något som känns mer eget.

Men han har ett problem: han är dyslektiker och har mycket svårt för att förstå programmen, turorials och olika andra beskrivningar.

Ville bara höra med er om det finns något väldigt lätt, men inte för dåligt program som han kunde börja med.

Jaja.. 🙂

Ja, nu har det gått nåt år... Vill bara säga att enligt forskning så har dyslektiker lättare att läsa text med blå bakgrund. Det är väl lite som att äldre har lättare att läsa text med ljusstark/vit bakgrund. Tips för de som börjar krokna i ögona: Lägg ett stort vitt papper under det som ni läser. Garanterad effekt!

Annars måste jag slå ett slag för alla multi-inspelningskanalers programs moder: Cool Edit Pro v 1.0. Lättanvänt och fungerar som en bandspelare och lätt att aptera spåren. Deras demo var ju en riktigt fungerande version. Men det är så gammalt så det stödjer varken VST, Dxi eller annat. Men programmets Presets kunde användas till rätt mycket. Plus Brainwawe funktionen! Vete tusan om den funkade 😑 . Nån som testat?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Amiga 500 med Protracker 3.62

Kan inte bli lättare 😛

Själv började jag med Soundtracker 7 (tror det var det versionsnumret 🙂) på Amiga 500 när jag var typ 8. Perfekt att börja leka med. Men tiderna var annorlunda då. Massor av låtar som var helt öppna så man kunde kolla hur de gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...